ایران خبر- مزایده چهارم سرخابیها، روز سهشنبه 29 اردیبهشتماه سال جاری و با حضور سه خریدار برای پرسپولیس و یک خریدار برای استقلال انجام شد.
نتیجه مزایده با 24 ساعت تاخیر اعلام میشودپوری حسینی، رییس سازمان خصوصی سازی در روز مزایده اعلام کرده بود که نتیجه نهایی مزایده چهارم، پس از بررسیهای لازم روز یکشنبه 3 خرداد ماه به صورت رسمی اعلام خواهد شد؛ اما در آخرین دقایق خبر رسید که اعلام نتیجه مزایده 24 ساعت به تعویق افتاده است.
طبق آخرین خبر، امروز دوشنبه ساعت 14 زمان اعلام نتایج نهایی معرفی شده است.
شنیدهها حاکی از این است که تمدید این مهلت و حتی عدم اعلام نتایج پس از ثبت نام شرکتها به علت فرصت دادن به حسین هدایتی برای احراز اهلیت است.
مدیرعامل شرکت استیل آذین با پیشنهاد 336 میلیاردی، بیشترین پیشنهاد را برای خرید پرسپولیس مطرح کرده و طبق قانون واگذاری پیشنهاد او در وهله اول مورد بررسی قرار می گیرد.
این در حالی است که استقلال تنها یک خریدار دارد و ناگفته معلوم است که شرکت سمند تیم آبی پوش را خواهد خرید در میان خریدارهای پرسپولیس هم بعید است به غیراز شرکت وابسته به سایپا شرکت دیگری برنده مزایده شود.
رد پای دولت در خرید سرخابیهاپس از برگزاری مزایده چهارم، پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی سازی با حضور در برنامه تلویزیونی پایش نسبت به حضور شرکتهای خودروسازی در این مزایده واکنش نشان داد و گفت: از تصمیم وزیر صنعت و معدن برای واگذاری سرخابیها به شرکتهای خودروسازی بیاطلاع هستم؛ اما رفتار دو شرکت خودروسازی در این مزایده گویای این موضوع است که هر دو با بی میلی تمام در این مزایده شرکت کردهاند.
داوود میرخانیرشتی، مشاور انجمن خودروسازان که بهخوبی ساختارهای دو کمپانی بزرگ خودروسازی کشور را میشناسد در گفتوگویی اعلام کرده که مدیران ارشد این 2 کارخانه مخالف حضور شرکتهایشان در باشگاهداری کلان هستند و تنها به واسطه «تحکم» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایرانخودرو و سایپا مجبور شدهاند وارد کارزار خرید استقلال و پرسپولیس شوند؛ ادعایی که وزارت صنعت آن را رد نکرده است.
به نظر میرسد از این رهگذر و با نگاهی به شواهد موجود میتوان ردپای دولت را در مزایده سرخابیها دید. مسئله خصوصی سازی این دو تیم ورزشی با حضور شرکتهای خودروسازی دولتی که مدیران آنها از سوی وزیر صنعت تعیین میشود، کاملا مغایر با اصل 40 قانون اساسی است.
مخالفت مجلس با نحوه واگذاری دوتیم استقلال و پرسپولیسمجلس نیز پیش از این مخالفت خود را با واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس اعلام کرده بود و با امضای 135 نماینده و ارائه تذکر کتبی به وزیر صنعت و معدن و وزیر امور اقتصاد و دارایی، خواستار منع فروش اجباری باشگاههای استقلال و پرسپولیس به شرکت های خودروسازی شدند.
نادر قاضیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در دوره نهم مجلس شورای اسلامیدر گفتوگو با
ایران خبر اظهار کرد: ایران خودرو و سایپا هر دو شرکتهای خودروسازی دولتی هستند که در این مزایده خواستار مالکیت استقلال و پرسپولیس شدهاند؛ مدیرعامل این دو شرکت از سوی وزیر تعیین میشود و حرف ما این است که اگر سرخابیها به این دو شرکت واگذار شود، دچار حاشیه خواهند شد. چرا که طرفداران هر تیم از شرکت حامی تیم مقابل خرید نخواهد کرد و این به خودی خود باعث کاهش تولید و ایجاد معضل در تولید ملی خواهد شد.
برخلاف تمام مخالفتهای صورت گرفته و براساس شنیدهها، باز هم به نظر میرسد در اعلام نهایی نتیجه مزایده چهارم که ساعت 14 امروز اعلام میشود، سرخابیها به دو تیم خودروسازی صنعتی واگذار خواهد شد.