به گزارش
ایران خبر،عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه این هفته در نامه به رییس جمهوری تصویب لایحه برنامه ششم در مجلس نهم را موجب مشکلات زیاد دانسته و خواستار بازپس گیری این لایحه از مجلس شورای اسلامی شده است.
عباسعلی منصوری آرانی در نامه ای خطاب به رییس جمهوری آورد: استحضار دارید که پس از لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه به مجلس، کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با تلاش قابل تقدیر، تغییرات وسیع شکلی و ماهوی در این لایحه اعمال کرده است.
در ادامه این نامه خاطر نشان شده است: نقطه نظرات و تجارب مجلس نهم به لایحه منتقل شده است و به احتمال قوی هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب خواهد شد، توجه به چند نکته ضرورت دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این نامه آورده است: انتقال تجارب و نظرات مجلس نهم در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه اقدامی شایسته است ولی تصویب آن در چند جلسه باقی مانده به مصلحت نیست، اگرچه به نظرم این اتفاق رخ خواهد داد.
در ادامه این نامه خاطر نشان کرده است: با تصویب این لایحه در مجلس نهم، قوه مجریه با مشکلات زیادی در اجرا مواجه می شود.
*لایحه جدیدی تدوین شود
نماینده مردم کاشان در مجلس در نامه خود به رییس جمهوری ادامه می دهد: پس از تغییرات وسیع اعمال شده در این لایحه، بازنگری مجدد در لایحه برنامه ششم توسعه ضروری به نظر می رسد تا با اعمال نظرات مدیران، لایحه جدیدی تدوین و به مجلس دهم ارسال شود.
وی در این نامه خاطر نشان کرده است: با عنایت به مراتب فوق، پیشنهاد می شود درخواست بازگشت لایحه به دولت صورت پذیرد.
منصوری آرانی همچنین گفت: بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با عجله و بدون درنظر گرفتن نظرات دولت در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه به اتمام رسیده و گزارش آن برای تکثیر و چاپ فرستاده شده است تا روز یکشنبه آینده در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گیرد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد اراده ای وجود دارد که مجلس دهم برنامه ششم توسعه را بررسی نکند. متاسفانه گزارش کنونی کمیسیون تلفیق با لایحه دولت تفاوت های بسیاری دارد که خواسته های دولت را برآورده نمی کند.
پیش از این نیز غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در نامه ای به علی لاریجانی خواستار تصویب نشدن لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس نهم شد.
4 خردادماه آینده آخرین جلسه مجلس نهم برگزار خواهد شد و طی سه هفته آینده روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه مجلس شورای اسلامی جلسه علنی دارند، یعنی 9 جلسه تا پایان مجلس نهم، جلسات علنی برگزار می شود.
*هنوز در پیچ و خم بهارستان
روند تصویب لایحه برنامه ششم توسعه كه در روزهای پایانی دی ماه پارسال تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، به خاطر انتقاد برخی نمایندگان و همچنین تاخیر در تصویب لایحه بودجه، به سال 1395 كشیده شد. با وجود گذشت نزدیك به 2 ماه از آغاز سال نو، برنامه ششم توسعه هنوز در پیچ و خم بهارستان مانده است. اگر چه بررسی كلیات لایحه این برنامه در فروردین ماه به پایان رسید اما این موضوع كه تصویب جزییات آن در مجلس نهم به پایان می رسد یا به مجلس دهم واگذار می شود، هنوز مشخص نیست. البته پیشتر «محمدمهدی مفتح» سخنگوی كمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه كشور گفته بود كه بنابر هدف گذاری این كمیسیون، به گونه ای برنامه ریزی شده است كه تصویب لایحه برنامه ششم در مجلس نهم به پایان برسد.
برنامه های توسعه از پیش از انقلاب تاكنون نقشه راه پیشرفت در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... بوده است و كارشناسان و برنامه ریزان، دقت و حساسیت خاصی را به هدف گذاری و طراحی آن معطوف داشته اند. برنامه ششم توسعه نیز از این امر جدا نیست و چه بسا از نظر شرایط پس از لغو تحریم ها و همچنین تاكید بر رویكرد اقتصاد مقاومتی در شعار سال 1395 با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، اهمیتی فزاینده تر از برنامه های پیشین یافته است.
بر همین مبنا، دولت یازدهم نیز برنامه ششم توسعه را با نگاه سازنده و واقع بینانه ای تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارایه كرد اما برخی این برنامه را نه كامل بلكه فقط دربردارنده احكام و به صورت مقاله یا كتابچه می دانند و بر این باورند كه اهداف، راهبردها، راهكارها، شاخص ها و اولویت های این برنامه به درستی مشخص نیست.
در مورد برنامه ششم نیز كه دولت پارسال آن را به مجلس ارایه كرد، اما و اگرهای بسیاری مطرح شد تا جایی كه عده ای آن را به عنوان یك برنامه نپذیرفتند و اظهار كردند كه دولت یازدهم، نه برنامه بلكه احكام را به عنوان مقدمه برنامه به مجلس ارایه كرده است و در برخی احكام، زمان و اعتبارات نامشخص است.
این انتقادها در حالی مطرح می شود كه «جامع نگری با نگاه ویژه به موضوع های خاص» و «مساله محوری»، گفتمان برنامه ششم معرفی شده است. با این ویژگی و همچنین اهداف كمی و كیفی و جزییاتی كه «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور در گفت وگو با رسانه ها به آنها پرداخته، برنامه ششم نگاه جامعی به شرایط كشور و دورنمای پنج ساله آن دارد و نمی توان با پیش داوری، بدون مطالعه و با سوگیری های غیركارشناسی به آن حمله كرد.
در شرایطی كه نمایندگان مجلس می توانستند با مطالعه این برنامه، مشاهده جزییات، بررسی كارشناسانه و حتی امكان اضافه یا كم كردن موادی به لایحه پیشنهادی، این برنامه را تصویب كنند و با دولت تعامل داشته باشند، بررسی لایحه برنامه ششم را به سال 95 واگذار و قانون برنامه پنجم را برای یك سال دیگر تمدید كردند.
حال كه نمایندگان مجلس نهم با تاخیر در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، تصویب آن را به سال 95 موكول كردند و به تمدید یك ساله برنامه پنجم تن دادند، برخی از آنان تلاش می كنند تصویب این لایحه را در روزهای پایانی كار مجلس نهم به انجام برسانند. این در حالی است كه بسیاری از كارشناسان بر این باورند كه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس های نهم و دهم نتایج متفاوتی به دنبال خواهد داشت.
*ایمن آبادی:فرصتی برای بررسی برنامه ششم توسعه باقی نمانده
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی هم در این باره گفت: به دلایل مختلف به صلاح نیست برنامه ششم توسعه کشور در مدت باقی مانده از فعالیت مجلس نهم بررسی شود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: باید توجه داشت حدود سه چهارم از نمایندگان مجلس دوره نهم در دوره دهم مجلس شورای اسلامی حضور ندارند؛این درحالی است که اگر به دلیل محدودیت زمانی با عجله برنامه ششم توسعه مصوب شود، باید نمایندگان منتخب مردم در دوره دهم با برنامه کار کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه مدت برنامه ششم توسعه کشور 5 ساله است که چهار سال از این دوره همزمان با فعالیت مجلس در دوره دهم است؛بنابراین بهتر است برنامه ششم توسعه کشور توسط نمایندگان دوره دهم مجلس بررسی شود.
عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست می شود از ادامه بررسی برنامه ششم توسعه در مدت فعالیت باقی مانده از مجلس دوره نهم جلوگیری کند به دلیل اینکه زمانی کافی برای انجام این مهم وجود ندارد.
*آفت شتابزدگی
همچنین شتابزدگی در تصویب برنامه توسعه در روزهای پایانی كار مجلس نهم، از دیگر آسیب هایی است كه ممكن است كم و كیف برنامه ششم را زیر تاثیر قرار دهد؛ مساله ای كه كارشناسان نسبت به آن هشدار می دهند.
در برابر، البته این دیدگاه هم مطرح است كه نمایندگان مجلس نهم به دلیل قرار داشتن در جریان بحث ها و بررسی های لایحه برنامه ششم توسعه نسبت به منتخبان مجلس دهم احاطه بیشتری به موضوع ها و محورها دارند و این مولفه شاید مزیتی برای تصویب لایحه یادشده در مجلس كنونی باشد.
صرف نظر از این دیدگاه ها، آنچه مشخص است اینكه برنامه ریزی توسعه، برنامه ریزی برای بهبود وضع موجود و دستیابی به وضعیت مطلوب است. از این رو پیش از تصویب و اجرای هر برنامه توسعه ای در كشور باید توازن، تعادل و هماهنگی فراگیر در جامعه برقرار شود. نكته دیگر اینكه برنامه های پیشین توسعه با مسایل بسیاری در تدوین و اجرا روبرو بوده اند و به این دلیل توسعه مطلوب را برای كشور به همراه نیاوردند. به نظر می رسد هرگونه برنامه ریزی توسعه ای باید بر پایه نگاه آسیب شناسانه و مساله محور صورت گیرد؛ امری كه هم اكنون دولت یازدهم در برنامه ششم آن را درنظر گرفته است و همین می تواند نقطه امیدی برای رفع چالش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و ... باشد.