به گزارش ایران خبر، بر اساس اعلام اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران؛ به طور متوسط ۲۵ کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) در انتظار تخلیه بار(گندم، نهادههای دامی و روغن) هستند که ۸۰ درصد این کشتیها متعلق به شرکتهای دولتی است. علت اصلی انتظار کشتیها برای تخلیه محمولهها امکانات محدود بندر امام خمینی(ره)، افزایش حجم ورودی کشتیها به دلیل تشدید نیاز کشور به کالاهای اساسی با توجه به خشکسالی و عدم تخصیص به موقع ارز است.
هر چند با توجه به شرایط اقلیمی نیاز به واردات کالاهای اساسی افزایش یافته اما نکته قابل تامل این است که این حجم از واردات کالا(توسط بخش دولتی) از یک سو فشار زیادی به حمل و نقل داخلی کشور وارد کرده و در نهایت منجر به تاخیر در حمل کالا و تحویل آن به مشتریان میشود. از سوی دیگر موجب شده تا روزانه یک میلیون دلار هزینه دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل شود و با توجه به اینکه ۸۰ درصد این کشتیها متعلق به شرکتهای دولتی است هزینه دموراژ آنها نیز از خزانه دولت پرداخت می شود.
گفتنی است برخی از این کشتی ها که متعلق به بخش دولتی هستند بیش از ۳ ماه است که در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) متوقف هستند که به هر کدام از آنها تاکنون حدود ۲ میلیون دلار دموراژ تعلق گرفته است و این هزینه باید از خزانه دولت باید پرداخت شود.
دموراژهای سنگین بخش دولتی از طریق مختلف توسط دولت پرداخت می شود، اما هیچ دموراژی به بخش خصوصی پرداخت نمیشود در حالیکه علت این دموراژ در حیطه اختیار بخش خصوصی نیست و
با توجه به ارزبری دموراژ لازم است تا مسئولان برای حل این معضل و عبور از شرایط موجود تدابیری جدی اندیشیده و نسبت به کاهش توقف کشتی ها و پرداخت دموراژ و رسوب کالا در بنادر گام های موثری بردارند.
به نظر می رسد مدیریت در ورود کالا و نیز استفاده از بنادر دیگر مانند بنادر شمالی و دیگر بنادر جنوبی و تقسیم ورود کالاهای دولتی در ماههای مختلف راهکار موقتی برای حل این مشکل باشد اگر چه راهکار اصلی افزایش امکانات بندر امام خمینی است زیرا این امکانات متعلق به سالها پیش بوده که در حال حاضر پاسخگوی شرایط فعلی کشور نیست.
اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران همچنین برای تحقق کاهش هزینه های واردات کالاهای اساسی از جمله نهادههای دامی و عبور از معضل تحمیل هزینههای ارزی دموراژ به اقتصاد کشور چهار راهکار برنامه ریزی صحیح، هماهنگی در تامین مستمر و تدریجی ارز مورد نیاز، استفاده از ظرفیت سایر مبادی ورودی به ویژه مبادی و بنادر شمالی کشور در تامین نهادههای دامی، بازنگری و تسهیل فرایند خروج کالا از گمرکات را پیشنهاد کرد.
در حال حاضر مسئولان توجه زیادی به موضوع کاهش رسوب کالا در بنادر دارند اما معضل و دموراژ کشتی ها قطعا خسارت بیشتری نسبت به رسوب کالا در بنادر دارد که باید برای حل آن چاره ای اندیشیده شود.