کد مطلب: 171045
 
تاریخ انتشار : شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۱
وزیر آموزش و پرورش گفت: آئین نامه طرح رتبه بندی باید اجرایی شود و این خود شان و منزلت معلمان را در پی دارد اما باید پیگیری کنیم که معلم از حقوق کامل برخوردار شود تا کیفیت را ارتقا دهد.
 

به گزارش ایران خبر، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری صبح امروز خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه تحولی شما از چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: برنامه تحولی ما آغاز شده است و تنها در زمان بندی اجرای آن به مشکل برخوردیم.

وی درباره وضعیت معلمان خرید خدماتی نیز بیان کرد: ساعت خرید خدماتی ها از ۴۴ ساعت به ۲۴ ساعت تبدیل شده است و براساس گزارش براساس میانگین یک فوق لیسانس آزاد است و بحث بیمه آن ها به طور کامل پرداخت خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چه برنامه‌ای برای بهبود شرایط آموزشی ناشی از کرونا دارید، اظهار کرد: ما روش آموزش ترکیبی و تلفیقی را در آموزش و پرورش ارائه نکردیم؛ آموزش ترکیبی بحثی است که از این به بعد از آن استفاده خواهیم کرد.

نوری تصریح کرد: ما برای آموزش غیر حضوری آماده نبودیم؛ معلمان هم آماده چنین وضعیتی نبودند؛ قطعاً روش آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمی گیرد اما معاونان باید در سامانه شاد برنامه هایی را برای دانش آموزان و معلمان خود ارائه دهند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا طرح رتبه بندی موجب ایجاد منزلت معلمان می‌شود؟ گفت: اجرای طرح رتبه بندی به دنبال ارتقا کیفیتی معلمان است هدف آموزش و پرورش این نیست که اقتصاد کشور را تقویت کند اما آئین نامه طرح رتبه بندی باید اجرایی شود و این خود یک بحث شان و منزلت معلمان را در پی دارد اما باید پیگیری کنیم که معلم از حقوق کامل برخوردار شود تا کیفیت را ارتقا دهد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مهر در خصوص شبکه شاد و عدم استقبال از این شبکه نیز گفت: باید از شبکه مجازی شاد حمایت کنیم اما متاسفانه متخصصین برنامه درسی نداشته است باید سازمان پژوهش نسبت به این مسئله ورود کنند تا معلمان و دانش آموزان را به این شبکه بیاوریم. این شبکه باید غنی و کاربر پسند باشد تا استفاده از آن بیشتر از قبل باشد.

نوری در خصوص بحث مدارس هیات امنایی گفت: ما باید به مدارس کمک کنیم و تبلیغ کنیم تا مردم کمک کنند اما اجباری برای این کار نباشد و دست مردم را در کار خیر تعلیم و تربیت باز بگذاریم.

وی تصریح کرد: مردم مایل اند که در بحث تعلیم و تربیت هزینه کنند و ما باید بستر چنین کاری را فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: فرهنگیان یک خواسته صنفی دارند و به نظر رسیده است که از طریق تجمع این اعتراض را به گوش آموزش و پرورش برسانند.

وی گفت: باید سازمانی داشته باشیم تا حرف معلمان را بشنویم؛ تشکل ها هم باید درون این سازمان باشند اما از آنجا که یک سازمان غیردولتی هستند نقش تسهیل گری بین دولت و مخاطبان را دارد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص بحث رفاه فرهنگیان تصریح کرد: دو گروه را مسئول بحث بیمه و درمان کردیم اما نیازمند آن هستیم که شرکت های بیمه‌ای با ما همیاری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مطالبات فرهنگیان بازنشسته به صورت کامل پرداخت شده است و ضمن عذرخواهی به دلیل شرایط بودجه‌ای کمی با تاخیر اما به صورت کامل پرداخت شد.

نوری بیان کرد: آموزش و پرورش که برای کشور کارآمد نباشد به بحران تبدیل خواهد شد.

وی گفت: ما برای آموزش مجازی آماده نبودیم اما بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد مدارس ما در حال حاضر پذیرای دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه های خود در بحث مسائل تربیتی افزود: ما باید از همه گروه ها برای تربیت اخلاقی استفاده کنیم و این به عنوان پیوست فرهنگی همه ساحت هاست.

وی تصریح کرد: بحث ترمیم سند تحول بنیادین در فصل هشتم این سند آمده است؛ ترمیم سند باید باتوجه به نیاز دانش آموز باشد و به نظر می رسد برنامه اجرایی و عملیاتی نوشته شود و با اقتضای آن عملیاتی شود و برنامه اجرایی نوشته شود تا پس از آن نیازهای ترمیم سند به دست آید.

نوری اظهار کرد: تعداد مدارس خصوصی در دنیا بسیار زیاد است اما آنچه که مهم است تفکیک این مدارس است تا بنا بر نیاز در هر منطقه‌ای آغاز به کار کنند؛ باید تلاش کنیم که مدارس را به سمت غیرانتفاعی به معنای واقعی ببریم.

وی گفت: ما به عنوان یک نهاد تعلیم و تربیت هستیم و براساس قوانین وزارت بهداشت و ستاد کرونا حضوری و غیرحضوری بودن مدارس مشخص خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اجرای زمان طرح رتبه بندی بیان کرد: ما منتظر نتیجه شورای نگهبان هستیم اما زمان اجرای آن را از ابتدای مهرماه امسال در نظر گرفتیم؛ نیازمند رصد هستیم که افراد از رانت هایی را که می تواند ایجاد کند افراد سواستفاده نکنند.

نوری اظهار کرد: بازگشایی مدارس باید جدی و منظم باشد چراکه مدرسه خط مقدم آموزش و پرورش است و باید اقتدار خودش را در نظم برنامه درسی نشان دهد.

منبع : خبرگزاری مهر