این استاد دانشگاه با بیان اینکه بر اساس احساس لذت قسمتی از مغز عمل کرده و کنترل فرد را در دست میگیرد، ادامه داد: برای رسیدن به اهداف بلند مدت لازم است فرد لذت آنی را به تاخیر بیاندازد. این در حالی است که نوجوان تنبل انجام وظایف خود را به تاخیر انداخته و لذتهای طولانی مدت را فدای لذتهای آنی میکند و پس از آن نیز ذهنش درگیر احساس شرم و گناه حاصل از اهمال کاری میشود.
به گفته وی، صفات شخصیتی نوجوان نیز از جمله عوامل موثر در تشدید تنبلی و روی آوردن به اهمال کاری محسوب میشود، برای نمونه نوجوانی که اهل ریسک و تجربه جدید نیست، از ترس مواجهه با اصل موضوع، روان خود را با انجام اموری کم اهمیتتر راضی کرده و به سراغ انجام وظایف اصلی نمیرود.
این روانشناس با اشاره به اهمیت تربیت درست والدین در کاهش تنبلی نوجوان، با بیان مثالی تصریح کرد: برای مثال فرزندی که از کودکی همواره یاد گرفته برای انجام امور پاداش دریافت کند، اکنون در سن نوجوانی تنها در صورتی وظایف و مسئولیتهای خود را انجام میدهد که در قبال این امور پاداشی دریافت کند و در واقع اینگونه برای خود حاشیه امنی ساخته است که از آن خارج نمیشود.
احمدپور توجه به لذتهای آنی و اجتناب از اصل موضوع، کمال گرایی بیش از حد، ترس از انجام امور به دلیل برخوردار نبودن از استاندارد بالا و مورد تمسخر دیگران قرار گرفتن را از جمله عوامل موثر در تنبلی نوجوان دانست و به بیان راهکارهایی برای دوری از تنبلی پرداخت و گفت: در ابتدا نوجوان باید کارها را به بخشهای کوچکتر تقسیم کرده و خود را موظف به انجام آن کارهای کوچکتر بداند. همچنین محیط پیرامون خود را تغییر و عوامل به اصطلاح مزاحم و حواس پرت کن را رفع کند.
همچنین این استاد دانشگاه معتقد است که تهیه یک جدول زمانی کوچک و مجاب کردن خود برای پایبند ماندن به آن میتواند از شدت تنبلی و اهمال کاری نوجوان بکاهد.
این روانشناس افزود: نوجوان باید تعللهای کوتاه و بلند مدت در حین انجام امور را کنار بگذارد، چک لیستی از امور تهیه کرده و دقیقا بداند موظف به انجام چه کارهایی است. همچنین معاشرت با دوستان با انگیزه و بازبینی در اهداف میتواند کمک کننده باشد.
وی با تاکید بر اینکه برای دوری از تنبلی نباید کارها را بیش از حد پیچیده کرده و انتظار داشت امور به طور صد درصد عالی پیش روند، بیان کرد: اولویتبندی در کارها، تعیین اهداف کوتاه و بلند مدت و توجه به فوریت در انجام کارها از جمله راهکارهای جلوگیری از اهمال کاری است. از سوی دیگر برنامهریزی نوجوان برای انجام امور باید واقع بینانه و دقیق باشد و وقت و انرژی کافی برای انجام کارها بگذارد.
احمدپور در پایان سخنان خود خطاب به نوجوانان توصیه کرد: کاری که از نظرتان بسیار سخت است را در همان ابتدا انجام دهید و از آن دوری نکنید. با اعتماد به نفس کارهایی که برایتان دشوار است را انجام دهید و لذت بلند مدت انجام امور را فدای لذتهای آنی نکنید. به نتیجه اهمال کاری و تنبلی خود فکر کنید و با ایجاد عادات رفتاری درست مثل تهیه لیستی از کارها، خود را موظف به انجام مسئولیتها بدانید.