فروش بلیت اتوبوس خارج از ترمینال ممنوع است
مدیر کل حمل ونقل مسافری سازمان راهداری گفت: آزاد سواری ممنوع بوده اگرچه ممکن است مسافران در بین راه سوار شوند.
داریوش باقرجوان گفت: فروش بلیت اتوبوس باید داخل ترمینال و از طریق باجههای فروش انجام شود و هیچ شرکت اتوبوس رانی حق ندارد بلیت را داخل اتوبوس به فروش برساند.
وی بابیان اینکه ممکن است مسافری در بین راه سوار شود و هزینه پرداخت کند افزود: مسئولان به صورت ۲۴ ساعته در پایانههای مسافری حضور دارند و چنانچه با تخلفی مواجه شوند با آن برخورد میکنند.
وی افزود: چنانچه مسافران با تخلفاتی مواجه شدند با سامانه ۱۴۱ تماس حاصل نمایند.
مصوبات نوروزی به فرودگاههای کشور ابلاغ شد
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، با انتصاب علی رستمی به عنوان رئیس ستادتسهیلات نوروزی، مصوبات این ستاد را برای اجرا در فرودگاههای سراسر کشور ابلاغ کرد.
حمیدرضا سیدی معاون وزیر، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، با انتصاب علی رستمی به عنوان رئیس ستاد تسهیلات نوروزی، مصوبات این ستاد را برای اجرا در فرودگاههای سراسر کشور ابلاغ کرد.
بر اساس مصوبات ستاد تسهیلات نوروزی که در ۲۶ بند تنظیم شده است، فرودگاهها موظف هستند تا شروع برنامه پروازهای نورزی، پیش بینی و رفع نواقص سیستمهای (گرمایشی و سرمایشی) ساختمانها، زیباسازی فضای سبز، جداول، رفع نواقص روشنایی پارکینگها، دستگاههای توزین و کمک ناوبری و دستگاههای بازرسی و کمک بازرسی (گیت وی، ایکس ری) را در دستور کار خود قرار دهند.
فروش بلیت قطارهای مشهد ویژه نوروز ۱۴۰۲ از ۱۵ اسفند ماه
عرضه بلیت قطارهای مسافری رجا برای مسیر مشهد از روز دوشنبه آغاز میشود.
عضو هیأت مدیره و معاون اجرایی شرکت حملونقل ریلی رجا با اعلام این خبر گفت: فروش بلیت قطارهای مسافری رجا برای کلیه مسیرها به غیر از مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و بالعکس به صورت مراجعه حضوری از طریق کلیه مراکز مجاز فروش بلیت قطار در سراسر کشور از ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۳ اسفند ماه و فروش غیر حضوری این مسیرها از طریق سایتها و اپلیکیشنهای مجاز از ساعت ۱۴ همان روز انجام میشود.
علیرضا علیسلیمانی افزود: عرضه بلیت قطار برای کلیه مسیرهای منتهی به مشهد مقدس، به غیر از تهران- مشهد، تهران- طبس و تهران- خواف و بالعکس به صورت حضوری در روز یکشنبه ۱۴ اسفند ماه از ساعت ۸ صبح و فروش غیر حضوری این مسیرها از طریق سایتها و اپلیکیشنهای مجاز از ساعت ۱۴ همان روز انجام میشود.
وی زمان فروش بلیت قطار برای مسیرهای تهران- مشهد، تهران- طبس و تهران- خواف و بالعکس را نیز به صورت حضوری روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه از ساعت ۸ صبح و آغاز فروش غیر حضوری بلیت برای این مسیرها را از ساعت ۱۴ همان تاریخ اعلام کرد.
حفظ جان مردم، مهمترین وظیفه در سفرهای دریایی است
علیاکبر صفایی گفت: هموطنان صرفاً ازبنادروشناورهای مجاز و تحت نظارت سازمان بنادر و دریانوردی برای سفر دریایی خود استفاده و از انجام مسافرت دراسکلهها وبه وسیله شناورهای غیرمجاز خودداری کنند.
علیاکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست ستاد تسهیل و تأمین ایمنی سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲، اظهار داشت: دو وظیفه محوری و مهم سازمان بنادر در مسافرتهای دریایی، تأمین ایمنی در ترددهای دریایی و ارائه خدمات به مسافران در پایانههای مسافری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حفظ جان افراد در ترددهای دریایی، به ویژه در ایام نوروز، مهمترین اصل است، تصریح کرد: ایمنی و حفاظت جان مردم در اسکلهها و در فرآیند حملونقل و جابهجایی مسافران در سواحل و جزایر تفریحی و مسافری، اصلاً شوخیبردار نیست و باید با بالاترین دقت انجام شود.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به تشکیل کمیته حمل و نقل دریایی نوروزی ذیل وزارت راه و شهرسازی در این سازمان، تاکید کرد: همه دستگاههای اجرایی، نظامی و انتظامی ذیربط با تسهیل و ارائه خدمات سفرهای دریایی باید با هماهنگی سازمان در طرح نوروزی مشارکت داشته باشند.
ظرفیت چین برای مشارکت در تکمیل کریدورهای ریلی
سید مرتضی ناصریان با اشاره به کریدورهای ترانزیتی در ایران و همسو با ابتکار یک کمربند و یک جاده، بر ظرفیت کشور چین برای مشارکت و همکاری در تکمیل کریدورهای ریلی تاکید کرد.
ابتکار کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative (BRI)) یک برنامه سرمایهگذاری و سیاستی بلندمدت فراقارهای است که هدف توسعه زیرساختها و تسریع یکپارچگی اقتصادی کشورها را در امتداد مسیر راه ابریشم تاریخی دنبال میکند. این ابتکار در سال ۲۰۱۳ توسط رئیسجمهور چین، شیء -جینچینگ رونمایی شد و تا سال ۲۰۱۶ با عنوان «یک کمربند، یک جاده» شناخته میشده است.
«ابتکار کمربند و جاده» ارتباط قارههای آسیا، اروپا، و آفریقا و دریاهای مجاور آن را ارتقا میدهد، همکاری بین کشورها در ابرپروژه یک کمربند، یک جاده را ایجاد و تقویت میکند، شبکههای ارتباطی همهجانبه، چندلایه و ترکیبی را به وجود میآورد. ایران نیز در این ابرپروژه دارای کریدورهای ترانزیتی است که تکمیل آنها به بهرهبرداری هرچه بیشتر کشورمان از ابتکار کمربند و جاده کمک خواهد کرد.
سید مرتضی ناصریان مشاور امور تأمین مالی و سرمایهگذاری طرحهای ریلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به کریدورهای ترانزیتی در ایران و همسو با ابتکار کمربند-راه، بر ظرفیت کشور چین برای مشارکت و همکاری در تکمیل کریدورهای ریلی تاکید کرد و گفت: کریدور ریلی شرق کشور (چابهار- سرخس) یکی از پروژههای مهمی است که میتوان در تکمیل آن از توانمندیهای کشور چین استفاده کرد.
رشد قیمت مسکن در جنوب شهر از مناطق شمالی پیشی گرفت
طبق آخرین آمارهای بازار مسکن رشد قیمت مسکن در مناطق جنوبی و مرکزی شهر تهران نسبت به مناطق بالاشهر بیشتر بوده است.
میانگین ارزش خانههای منطقه یک از متری ۱۰۰ در دی ماه به ۱۵۰ میلیون در اسفند ارتقا پیدا کرده است. افزایش ۱۵ درصدی قیمت مسکن در گرانترین منطقه تهران درحالی اتفاق افتاده که این عدد کمترین میزان رشد نسبت به تمام مناطق پایتخت است و در سه منطقه ۱۶، ۱۸ و ۲۰ شاهد جهش ۴۰ تا ۴۳ درصدی ارزش خانهها بودیم. بررسیها نشان میدهد رشد قیمت مسکن در مناطق غربی تهران نسبت به شرق پایتخت بیشتر بوده است.
رشد ۱۷ درصدی سرمایهگذاری در بنادر کشور
جلیل اسلامی گفت: درسال ۱۴۰۱، ضوابط جدید طرحهای جامع بنادر بازرگانی وهمچنین ضوابط جدید سرمایهگذاری و نمونه قرارداد بینالمللی سرمایهگذاری در بنادر تدوین و ابلاغ شد.
جلیل اسلامی معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در همایش سالانه مدیران این سازمان، با بیان اینکه در سال جاری فرایندهای عملیاتی بنادر تعیین و ابلاغ شد، افزود: یکی از اقدامات بسیار مهم و راهگشا در سال جاری، رفع چالشها و حفظ و نگهداشت قراردادهای پایانههای بندری، ناشی از تورم و افزایش قیمتهای همواره در حال تغییر، بود که در قالب مصوبه کمیته راهبردی سرمایهگذاری به سامان رسید.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی بهبود کیفیت ارائه خدمات بندری را یکی دیگر از اقدامات این سازمان در سال جاری برشمرد و تصریح کرد: بازنگری اسناد ممیزی تخصصی پایانههای بندری و انجام ۷ مرحله ممیزی پایانههای مستقر در بنادر تجاری (۲۸ مورد) از دیگر اجراییات معاونت بندری قلمداد میشود.
سال آینده زمان بهره برداری از پروژه رشت- کاسپین
پروژه ریلی رشت –کاسپین -انزلی به عنوان بخشی ازطرح ریلی قزوین -رشت -انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال محسوب میشود که میتواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه تحولی بزرگ ایجاد کند.
عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۸۵ کلید خورد اما از ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.
بر اساس این مصوبه، تهیه برنامه عملیاتی سه ساله به منظور یکپارچه سازی مدیریت ترانزیت و افزایش بهره وری خطوط قبلی و خطوط جدید در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال جنوب با هدف رشد ظرفیت ترانزیتی کریدور به ۳۰ میلیون در سال نیز، بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
طبق این مصوبه، سازمان برنامه و بودجه باید نسبت به تأمین کل منابع لازم برای تکمیل راه آهن رشت کاسپین ظرف مدت حداکثر ۲ هفته و وزارت راه و شهرسازی نسبت به اتمام این پروژه تا پایان سال جاری اقدام نماید.
حملونقل دریایی مهمترین محرک تجارت جهانی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی حملونقل دریایی را مهمترین محرک تجارت جهانی دانست که به دلیل دو ویژگی ارزان و ایمن بودن سایر مدهای حملونقل را تحت تأثیر قرار داده است.
علیاکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در آئین افتتاحیه دومین دوره آموزش و ارزیابی جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی کشور (طرح شهید مصطفی موسوی) که با حضور ۸۰ نفر از نخبگان آماده ورود به دولت، به منظور آشنایی با حوزه حملونقل دریایی و لجستیک بندری آغاز به کار کرد، گفت: حملونقل دریایی مهمترین محرک تجارت جهانی است که به واسطه دو ویژگی ارزان و ایمن بودن، سایر مُدهای حملونقل تحت را تأثیر قرار داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: فضای جاری و کلی در حمل و نقل دریایی از ساخت کشتی تا تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا در انبارها و سایر فرایندهای کشتیرانی و بندرداری، تحت تأثیر قوانین و مقرارت جهانی، در ابعاد بینالمللی مدیریت و اجرا میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریا نوردی با بیان اینکه کلیه قوانین و مقررات دریایی در سازمان بینالمللی دریانوردی (آیمو) تصویب و ابلاغ میشود، افزود: دانش و دستیابی به تکنولوژی روز، نقش بسیار مهم و اساسی در تصویب قوانین و مقررات بینالمللی دریایی دارد.
اجارههای دلاری در پایتخت
بررسیها نشان میدهد که در منطقه یک و دو تهران اجاره خانه دلاری شده است بنابراین سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا این معاملات قانونی است یا خیر؟
در زعفرانیه خانههای نوساز را ماهانه ۵۰ تا ۱۰۰ دلار اجاره داده میدهند و هر ۶ ماه سه درصد روی آن اضافه میکنند که با احتساب دلار ۴۸ تومان حداقل یک واحد ۱۰۰ متری ماهیانه ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.
اما در مناطق بالای شهر تهران قضیه متفاوت است به طوری که مالکان پنت هاوس های لاکچری علاوه بر اینکه این ملکها را دلاری اجاره میدهند هر ماه به دلیل بالارفتن نرخ دلار مبلغی به اجاره اضافه میکنند.
اجاره دلاری آپارتمان در تهران فقط مختص منطقه یک نیست و در دیگر نقاط پایتخت فایلهای زیادی برای خارجیها وجود دارد. مثلاً آپارتمان ۱۵۰ متری در خیابان خرمشهر یکی از همین گزینهها است که رقم دریافتی اجاره آن بعد از توافق با مستأجر مشخص میشود.
خرید و فروش امتیاز مسکن ملی جرم است
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به مشاورین املاکی که اقدام به خرید و فروش غیرقانونی امتیاز طرحهای اقدام ملی و نهضت ملی مسکن میکنند، هشدار داد.
خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: بنابر گزارشهای واصله مردمی و مراجع نظارتی، تعدادی از مشاورین املاک در سطح شهرستانهای استان اقدام به خرید و فروش غیر قانونی امتیاز طرحهای اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن مینمایند که این امر با توجه به ناآگاهی برخی خریداران امتیازها و درنهایت درگیری پروژهها با پروندههای حقوقی و قضائی ناشی از این تخلفات و جرایم موجب تضرر مردم میشود.
وی افزود: قانون پیش فروش ساختمان و آئین نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن مشخص کرده تمامی امور مربوط به این دو طرح (اقدام ملی و نهضت ملی مسکن) باید مطابق با دستورالعمل و نمونه قراردادهای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی باشد پس خرید و فروشهای امتیاز این طرحها توسط مشاورین املاک غیرقانونی و اقدامی مجرمانه است, به همین منظور از شهروندان و هم استانیهای عزیز درخواست دارم فریب مشاورین املاک سودجو را نخورند.
محبت خواه در ادامه از مسئولان وزارت صمت خواست تا با توجه به ممنوعیت خرید و فروش امتیاز طرحهای یاد شده، هماهنگی لازم برای جلوگیری از هرگونه تبلیغات محلی و خرید و فروش توسط مشاورین املاک را فراهم آورند.
زلزله تهران میتواند فاجعه بارشود
کارشناس مسکن گفت: اگر مدرن سازی در بافت فرسوده صورت نگیرد و زلزلهای مانند ترکیه، تهران را بلرزاند فاجعهای قابل تصور رخ خواهد داد.
بیت الله ستاری، کارشناس مسکن در خصوص ابلاغیه بافت فرسوده به خبرنگار مهر گفت: عمده مشکل ما در بافتهای فرسوده اول تملک یا ملکیت خرد است که برای تجمیع اختلافات دارند و بحث دوم این است که سرمایه گذاران باید به صاحبان ملک که زمینهای ۴۰ یا ۵۰ متری که چند نفری است و انبوه ساز باید وقت بگذارد و سهم هر کس را بگوید و این زمان بر است بنابراین صرف بر این نیست که ساخت و ساز را در بافت فرسوده انجام دهند از سوی دیگر به جای اینکه در بافت فرسوده ساخت و ساز انجام شود نوسازی صورت گیرد.
وی در ادامه بیان کرد: سازمان نوسازی بافت فرسوده برای نوسازی بافتهای که قابلیت تجمیع دارد را مشخص کند و یا این تجمیع را به بنگاهداران بسپارد تا بعد از توافق به سرمایه گذاران یا انبوه سازان را برای ساخت و ساز خبردار کنند.
مسکن مهر سرافراز در زلزله
زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری که ترکیه و سوریه را لرزاند، بسیاری از ابنیه را تبدیل به تل خاک کرده است.
پس از زلزله ترکیه تمام خانهها تخریب شد اما در سال ۹۶ زلزله با ۷ ریشتر که هم ریشتر با زلزله ترکیه بود رخ داد که مسکن مهر سرپل ذهاب که حاشیه ساز شده بود اما در زمان مسکن مهر تنها مسکنی بود که فقط نمایش تخریب شده بود.
به گفته کارشناسان، بیشتر ساختمانهای منطقه سرپل ذهاب، تنها ۲۵ سال داشتند و در واقع جدید بودند، اما ساختمان سازی غیراصولی و ناایمن باعث تخریب این ساختمان شد نه قدرت بالای زمین لرزه.
این زلزله منجر به تخریب بخش وسیعی از شهر سرپل ذهاب و بسیاری از شهرها و روستاهای استان کرمانشاه شد. قدرت زمین لرزه به قدری بود که تا صدها کیلومتر دورتر از کانون زلزله و در شهرهایی چون تهران احساس شد.
پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه برخی از رسانهها تصاویری از تخریب واحدهایی از چند بلوک مسکونی مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب که شدت زلزله در آن بیشتر بود را منتشر کردند. البته در این تصاویر بیشتر نما و دیوارهای بیرونی ساختمان تخریب شده است و اسکلت و پایههای ساختمان پابرجاست. این درحالی است که گفته میشود مسکن مهر سرپل ذهاب بر روی گسل زلزله ساخته شده بود و در نزدیکترین نقطه به مرکز زلزله اخیر واقع شده است.