بلایی که مدرسه بر سر دانشآموزان میآورد؛تربیت ربات انسانها
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امتحانات نهایی دانشآموزان از 31 اردیبهشت آغاز شده است و تا 25 خرداد ادامه دارد؛ سهم نمرات امتحانات نهایی خرداد در کنکور 1402، 40 درصد به صورت قطعی است.
در همان روز نخست برگزاری امتحانات خرداد ماه، تنها دقایقی پس از شروع آزمون، سؤالات امتحانات در فضای مجازی منتشر شد.
با این حال مسئولان آموزش و پرورش معتقدند که انتشار سؤالات حین آزمون به معنای لو رفتن نیست چون دانشآموزان در حوزه و تحت نظارت در حال امتحان دادن هستند.
هر چند این گفتهها همچنان نتوانسته نگرانی بخشی از داوطلبان را کاهش دهد اما این موضوع منطقی است که انتشار سوالات قبل از امتحان محال است از سوی دیگر به دلیل تشریحی بودن سوالات امتحانات نهایی امکان تقلب بسیار دشوار و بعید است اما برای آرامش روانی داوطلبان نیاز است ابعاد موضوع کاملاً از سوی نهادهای ناظر شفاف شود.
همچنین وزارت آموزش و پرورش امروز 9 راهکار جلوگیری از تخلف در امتحانات نهایی را اعلام کرده است؛ به نظر میرسد این موضوع واکنشی باشد به صحبتهای اخیر سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی فرهنگی پلیس فتا که درباره لورفتن سوالات امتحانات نهایی دقایقی پس از برگزاری آزمون گفته بود: وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد. ما توصیههای لازم را در این خصوص به آموزش و پرورش دادهایم و در این بین بحث اجرای پروتکلهای مشخص شده و مراقبت از آزمون مطرح است. پلیس تا پشت در سالن امتحانات در این بین نقش دارد، برای پیشگیری از چنین اقداماتی باید شرایط به گونهای باشد که دانشآموزان و مراقبان در محل برگزاری آزمون به گوشی هوشمند و دیگر ابزارهای هوشمند دسترسی نداشته باشند.
9 راهکار آموزش و پرورش برای تأمین امنیت امتحانات نهایی اینگونه اعلام شده است:
1.کنترل و بررسی فیزیکی شرکت کنندگان به منظور ممانعت از حمل اشیا ممنوعه به محل آزمون.
2. احراز هویت شرکت کنندگان (کارت ورود به جلسه و شناسنامه یا کارت ملی) در آزمون پیش از ورود به محل آزمون.
3. با کمک ابزار موبایل یاب، سیگنال یاب در طول آزمون به صورت مداوم سیگنالهای آزمون برای یافتن ابزارهای رادیویی چک میشود.
4. با رصد مدارم و به موقع از سوی گروه سایبری تمامی فضای مجازی برای پخش کنندگان سوالات جعلی بررسی و متخلفین تا محل انتشار سوال در حوزه شناسایی میشوند.
5. در صورت انجام تخلف توسط دانشآموزان با استفاده از روشهای هوشمند حین فرایند تصحیح این تخلف شناسایی میشود.
6. عوامل اجرایی به طور مداوم با ابزارهای الکترونیکی و غیرالکترونیکی برای شناسایی تخلف آموزش داده میشوند.
7. تجهیز حوزههای امتحانی به سیستمهای دوربین مدار بسته و نظارت از راه دور برای کنترل آزمون و بررسی مجدد تصاویر ضبط شده توسط کارشناسان مجرب.
8. شناسایی سیگنالهای مشکوک در اطراف حوزه امتحانی برای تشخیص افراد متخلف.
9. نظارت بیرون از حوزه امتحانی توسط دوربینهای مداربسته.
محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش چند روز قبل، ضمن اشاره به این موضوع که برخی داوطلبان ممکن است در جلسه آزمون به هر طریقی از سوالات تصویربرداری و آن را منتشر کنند، گفته بود: این روند در امنیت آزمون اخلال ایجاد نمیکند و دانش آموزان فریب اغواگری شبکههای اجتماعی را نخورند.
با توجه به صحبتهای او، این پرسش مطرح است که آیا فردی که موفق به تصویربرداری از سوالات و انتشار آن میشود، امکان دسترسی به پاسخها را هم در حین جلسه آزمون پیدا میکند؟ این رویه باید به طور دقیق از سوی نهادهای ناظر بررسی و نتایج آن صراحتاً اعلام شود.
دومین پرسش؛ آیا احتمال دارد، عکس گرفتن از سوالات و انتشار آن در فضای مجازی صرفاً با هدف برهم زدن آرامش روانی داوطلبان و کسب درآمد متخلفان باشد و امکان دسترسی به پاسخها در جلسه امتحان غیرممکن است؟ پاسخ به این پرسش هم باید از سوی نهادهای ناظر اعلام شود.