به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،امروزه یکی از مهمترین دغدغههای موجود در کشور بحث اشتغالزایی برای جوانان و کاهش بیکاری در جامعه است.از آنجایی که اشتغال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است هر یک از ارگانهای موجود در کشور وظایف خاصی برای ایجاد اشتغال در حوزههای مختلف دارند و برای حصول نتیجه مناسب و بهتر باید یک همافزایی و هماهنگی بین دستگاههای اجرایی موجود در کشور ایجاد شود.
در این بین یکی از موثرترین راهکارها برای ایجاد اشتغال پایدار مهارتآموزی به نیروی کار در جامعه است که این امر میتواند از سوی دستگاههای مرتبط با آموزش آغاز شده و با یک هماهنگی مناسب با سایر دستگاههای مرتبط با اشتغال و کارآفرینی به نتیجهای مناسب برسد.
مهارت آموزی در رشتههای مختلف و سطوح دانشگاهی باعث میشود که تعامل بین دانشگاه و بازار کار بیشتر شده و فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از اتمام درس به راحتی با علم به یک مهارت و حرفه با یک دید مثبت و ذهنی آمادهتر وارد بازار کار شده و خروجی مطلوبتری داشته باشند.
پس از اعمال تحریمهای اقتصادی علیه ایران موضوع اشتغال و رونق تولید و حمایت از تولیدات داخلی بیش از پیش مورد توجه مسؤولان قرار گرفت و از آنجایی که مهارتآموزی نیز اهمیت بالاییی دارد، این مساله در ایجاد اشتغال پایدار در دستور کار مسؤولان کشوری و استانی قرار گرفت.
افزایش سطح مهارت و کارآفرینی که منجر به افزایش بهرهوری، ایجاد خلاقیت در نیروی کار، پیشرفت شغلی، ایجاد تحرک در جامعه و... خواهد شد و در چنین شرایطی اهمیت کار آفرینی به همراه مهارتآموزی صحیح بیش از گذشته احساس میشود و البته مهارتآموزی صرفا مربوط به مهارت فردی در یک رشته خاص محدود نشده و مهارت در تصمیمگیری، مدیریت بازار، آموزش و... نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و نمیتوان از نقش تعیین کننده آن در توسعه جامعه چشم پوشید.
فقدان مهارت این روزها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از گذشته مورد توجه است. شاید در گذشته کمتر فارغ التحصیلی دچاربیکاری می شد اما در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد فارغ التصیلان شرط یافتن شغل، «مهارت» است.
بیکاری یکی از بزرگترین چالشهای اقتصاد کشورهای مختلف است. شاخص بیکاری از یکسو عمق مشکلات یک اقتصاد را مشخص میکند و از سوی دیگر آثار روانی بر جمعیت هر کشور، خصوصاً افراد متخصص و فارغالتحصیلان دانشگاهی دارد؛ از همینرو کاهش یا افزایش عده افراد بیکار، از جمله عوامل مهم و اثرگذار در بررسی کارنامه عملکرد اقتصادی دولتهاست.
بخش زیادی از مهارت آموزان جذب بازار کار می شوند,معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه زمینه اشتغال در کشور فراهم شده است، گفت: اگر جوانان مهارت داشته باشند، تضمین میکنیم که بیکار نباشند.
*اساسنامه سازمان آموزش فنیوحرفهای پس از 5دهه در نوبت تصویب مجلس شورای اسلامی
غلامحسین حسینینیا؛ رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور با اشاره به تصویب طرح اساسنامه این سازمان در «کمیسیون آموزش مجلس»، اظهار کرد: سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور نزدیک به 5دهه قبل تأسیس شده و از همان زمان فاقد اساسنامه بوده و برخورداری از این اساسنامه قانونی اهمیت بالایی برای این سازمان دارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با قدردانی از دغدغهمندی کمیسیون آموزش مجلس برای تصویب طرح اساسنامه سازمان آموزش فنیوحرفهای و دیدن مسائل و مشکلات سازمان، گفت: نتیجه این نگاه بلند کمیسیون آموزش مجلس در آینده مشخص میشود و امیدوارم شاهد رشد مهارتهای کافی در کشور باشیم.
وی با بیان اینکه در اساسنامه مصوب کمیسیون آموزش، مشکلات ساختاری سازمان بهویژه در حوزه مسائل مربیان سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در نظر گرفته شده، افزود: آموزشیبودن ماهیت سازمان، تأمین منابع مالی سازمان و همچنین رتبهبندی معلمان و ساعات کار آنها از جمله نکاتی است که در این اساسنامه دیده شده است.
رئیس سازمان فنیوحرفهای کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان آموزش فنیوحرفهای در آینده با مشکلات کمبود نیروی انسانی مواجه خواهد شد، در این اساسنامه پیشبینیهای لازم انجام شده تا مشکلات سازمان در این زمینه برطرف شود.
وی افزود: با توجه به اینکه سازمان آموزش فنیوحرفهای سه گروه مخاطب؛ جویندگان کار، شاغلان بنگاههای اقتصادی و جمعیت غیرفعال را دارد، با رصدهای صورت گرفته 57درصد جویندگان کار آموزشدیده در سازمان فنیوحرفهای، مشغول به کار شدند.