۱
 
کد مطلب: 65933
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۴
این روزها زیاد این خبر را می شنویم که یکی دیگر از بازیگران سینما و تلویزیون تصمیم گرفت به خوانندگی پاپ بپردازد. همین پرداختن به خوانندگی حاکی از آن است که خواندن برای این هنرمندان تجربی و زودگذر است و مثل تبی واگیردار هم به دیگران سرایت می کند.
کمیت تجربه کردن فدای کیفیت حرفه ای شده است
 
به گزارش ایران خبر، این روزها زیاد این خبر را می شنویم که یکی دیگر از بازیگران سینما و تلویزیون تصمیم گرفت به خوانندگی پاپ بپردازد. همین پرداختن به خوانندگی حاکی از آن است که خواندن برای این هنرمندان تجربی و زودگذر است و مثل تبی واگیردار هم به دیگران سرایت می کند.

چند سال پیش شاهد خوانندگی مهران مدیری در تیتراژ سریال هایش و بعد حامد بهداد در گروه دارکوب بودیم.
در این میان اسامی آشنای دیگری مانند رضا رویگری، محمدرضا هدایتی، پژمان جمشیدی ومریم امیرجلالی نیز شنیده شد. بعد از گذشت مدتی بعضی از آنها مانند محمدرضا هدایتی فعالیت خود را ادامه دادند و برای دیگران این فعالیت ادامه پیدا نکرد و به همان سرعتی که آمده بود رفت. از اواخر سال گذشته نیز ابتدا خبر اجرای هنگامه قاضیانی، بازیگر را در تالار وحدت شنیدیم. بعد بهنوش بختیاری تصمیم گرفت کنسرتی در تالار وحدت داشته باشد که البته عملی نشد. بعد شهره سلطانی با گروه مات در این تالار به صحنه آمد و خبرها حاکی از آن است که هنگامه قاضیانی برای بار دوم اقدام به برگزاری کنسرت در تالار وحدت خواهد کرد. 

آنچه باعث نگرانی است شان و مرتبه ی تالار وحدت است که پیش از این فقط گروه ها و افرادی با درجه یک هنری در آن اجازه ی اجرا داشتند، بعد شاهد اجرای تئاترهای درجه دو و سه بودیم؛ که در اکثر آنها بازیگران سینما بدون داشتن تجربه ی تئاتری ظاهر شدند. این نگرانی بار دیگر با ظهور تب خواندن بین بازیگران زن افزایش یافته است. باید دید کیفیت این اجراها در حد و اندازه ی تالار وحدت بوده یا خیر.

ناشیانه ولی مشهور
در یک سال اخیر تعداد زیادی از بازیگران به ویژه بازیگران زن صدا و سیما وارد حوزه موسیقی شده و صرفاً بر اثر محبوبیت میان مردم و استفاده از امتیاز چهره بودن به برگزاری کنسرت اقدام کرده اند.در این میان برخی از بازیگران سابقاً آموزش هایی در حوزه موسیقی داشته اند و برخی هم آنچنان ناشیانه کنسرت برگزار می کنند. 

سهند آدم عارف، منتقد موسیقی در این مورد گفت: «خود خوانندگانی که برای کنسرت به تالار وحدت می‌آیند بهتر است این نکته را هم در نظر بگیرند که وقتی در یک سالن کنسرت ارکستر سمفونیک و بزرگان موسیقی برگزار می‌شود، طبیعتا انتظارها از آنها هم بالا می‌رود و کار خودشان که ممکن است نخستین کنسرتشان باشد، در مقایسه با کیفیت اجراهای دیگر، توی ذوق تماشاگر کنسرت‌های تالار وحدت می‌خورد.» او ادامه داد: «فرض بگیرید شب قبل علی رهبری آثاری از چایکفسکی، موتسارت، کلود دبوسی و استراوینسکی را با ارکستر سمفونیک اجرا کرده و فردایش در آن سالن خواننده‌ای که اولین کنسرتش برگزار می‌شود قرار است روی صحنه برود! خوب این‌ها تجانس ندارند و برای خود این بازیگران یا تازه‌خوانندگان محترم هم مطلوب نخواهد بود.»

در این زمینه، شهره سلطانی بازیگر عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت و گویی با اشاره به کنسرت خود که قرار است روزهای 30 و 31 تیرماه برگزار شود، گفت: «در کنسرت جدیدم که برای اولین بار برگزار می شود در قالب سبک پاپ روی صحنه می‌روم و نکته قابل توجه این است که اعضای گروه من همگی از فارغ التحصیلان هنرستان و دانشکده موسیقی هستند و برخی از آنها با من هم دوره بوده اند.»

خوشبین‌تر باشیم
سهند آدم عارف، کارشناس موسیقی معتقد است باید خوشبینانه تر به این قضیه نگاه کرد. او در این باره گفت: «نباید زودتر از موعد قضاوت کرد. مثلاً راجع به پژمان جمشیدی خیلی‌ها واکنش منفی نشان دادند ولی در اجرا دیدیم که سلفژ می‌دانست و با حداقل‌ها آشنایی داشت.» او اضافه کرد: «راجع به زن‌ها مسلماً ما نمی‌دانیم. خانم‌هایی که به کنسرت می‌روند باید نظر دهند. ولی تجربه نشان داده که معمولاً با شکست مواجه می‌شوند. مثل هنگامه قاضیانی که کنسرت اولش با استقبال زیادی مواجه نشد و دومی هم لغو شد.
باید دید شهره سلطانی در اجرایی که چند روز دیگر در تالار وحدت دارد، چه می کند. » این شاعر تاکید کرد: « ولی به طور کلی در همه جای دنیا این برنامه ها و کنسرت ها وجود دارند؛ استفاده از اعتبار یک رشته‌ی هنری برای پیشرفت در یک رشته‌ی هنری دیگر و طبیعی است که بازیگران از محبوبیتشان برای اجرای کنسرت استفاده کنند. »

شان از دست رفته‌ی تالار وحدت
بسیاری از هنرمندان و منتقدان نگرانی های زیاید درباره ی اعتبار و شان هنری تالار وحدت دارند، به خصوص با اجراهای بی کیفیتی که در درجه بندی هنری هیچ جایگاهی ندارد. 

عارف در ادامه ی سخنانش با اشاره به این نگرانی گفت: « تالار وحدت برای همه‌ی ما شان هنری دارد. باید هنرمندان درجه یک برای اجرای برنامه از آن استفاده کنند. متاسفانه در دو سه سال گذشته این اتفاق نیفتاد. چه در کنسرت های موسیقی چه در تئاتر.» این روزنامه نگار ادامه داد: « همان طور که قبلاً هم اشاره کردم نفس این کار نامبارک نیست. ولی باید حداقل‌ها در نظر گرفته شود. نمی‌شود بدون گذشتن از هیچ فیلتر کیفیتی در تالار وحدت برنامه اجرا کرد.» 

مخاطب آینده‌ی کاری را روشن می کند
شاعر مجموعه شعر«پا» با اشاره به خوانندگی بازیگران مرد، افزود: «در مورد بازیگران مرد مثلاً محمدرضا هدایتی یک حداقل هایی را می‌شناخت. مهم این است که در نهایت آن‌هایی که کارشان خوب نیست توسط مخاطب حمایت نمی‌شوند و خود به خود این کار را رها می‌کنند. مثلاً بهرام رادان چند تا تک آهنگ منتشر کرد و از او استقبال نشد. به همین خاطر کارش را در رشته‌ی بازیگری که در آن تبحر دارد و توسط مخاطب پذیرفته شده، ادامه داد.» 

در حاشیه
این منتقد موسیقی با اشاره به معضل ساعت برگزاری کنسرت بانوان در تالار وحدت، گفت: «برای من سوال است که چرا کنسرت بانوان در تالار وحدت 3 بعدازظهر اجرا می شود؟ با این وضع نمی شود استقبال واقعی مخاطب را متوجه شد. » 

او اضافه کرد: « در این ساعت اوج گرمای روزهای تابستان خیلی از خانم ها شاغل هستند و خیلی ها به خاطر ناآشنا بودن با خواننده های تازه کار این ریسک را نمی کنند که در این ساعت به تالار وحدت بروند. 

مسلماً اگر خواننده‌ی سرشناسی مانند سیمین غانم در این وضعیت کنسرت داشت استقبال همچنان عالی و چشمگیر بود، ولی برای این بازیگران زن، ساعت برگزاری کنسرت یک نکته‌ی منفی و بازدارنده است. »
منبع : روزنامه ابتکار
 
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۱۶:۵۲:۲۲
متاسفانه بعضی هنرمندان برای فراموش نشدن دست به هر کاری میزنن حتا اگه از عهده اش بر نیان