آزاده صمدی بازیگر سینما پس از یک ساعت تأخیر به عنوان مجری، رسماً شانزدهمین جشن حافظ را آغاز کرد.
نفیسه روشن، در برج آزادی آمد
سالهاست دیگر از آن معماری باشکوه ایرانی خبری نیست و مدتهاست در سفرهای شهری و بیرونشهریمان تنها بازدیدکننده اندیشه و خلاقیت نیاکانمان شدهایم. کاشیهای ارزشمند از سر در عمارتهای تاریخی دزدیده میشوند و چندان کسی پیگیر آنان نیست. در حالیکه نمونههای همهگیر این روزهایش را روی پارچه و در طراحی لباسهایی میبینیم که بر تن چهرههای محبوب و مشهور سینمایی دست به دست میچرخند. اینطور که پیداست طراحان لباس بیشتر قدر معماری ازدستشدهمان را میدانند.
نمونهای برای این حرف را میتوان در جشن دیشب حافظ رصد کرد. نمونههایی با طراحیهای ماریا بشیریان (ماریا کالکشن) که بر تن الیکا عبدالرزاقی، و مریم معصومی با الهام از مسجد شیخ لطفالله و... نشسته بود تا نیکی مظفری که نمادی از معماری فراموششده ایرانی بر تن کرده-از این بگذریم که شلوار جین او چندان تناسبی با بالاپوش رسمی و کیف و کفش او نداشت- و برج آزادی که بر تنِ نفیسه روشن خودنمایی میکرد.
دیگر این موضوع بین هنرمندان در مراسمهای گوناگون متداول شده است که لباسی بر تن کنند که طراح برایشان تدارک دیده است. این است که چندان نمیتوان این رنگارنگی و تنوع در لباس و انتخاب آن را حاصل سلیقه و اختیارات هنرپیشگان دانست.
چنان که عبدالرزاق در واکنش به آنچه دیشب تن کرده بود امروز در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «يه توضيح كوچيك براى عزيزانى كه ناراحتن از گريم غليظ و لباسم و پولى كه گمان ميكنند ما هزينه ميكنيم در اين اوضاع نابسامان اقتصادى. عزيزان دل، نازنينان، در اين چند سال اخير طراحان لباس و ميكآپ آرتيستها (گريمورها) مثل ساير كشورها بدون دريافت كوچكترين وجهى لباس و گريم مراسم مهم رو بهعهده ميگيرن و ما به لطف اين عزيزان با ظاهرى آراستهتر در اينگونه مراسم شركت ميكنيم. حال اگر اين گريم يا آرايش غليظ هست يا لباسم باب سليقهى برخى نيست من شرمندهام. مخلص همهى مهربونا و نامهربونام هستم.»
الیکا عبدالرزاقی، یکی از کاشیپوشهای حافظ بود
نیکی هم که مثل همیشه با پدرش مجید مظفری همراه بود، مانتویی با طراحی مبتنی بر کاشیکاری به تن داشت؛ لباسی با طراحی سارا جعفریه
طرح برج آزادی روی مانتوی نفیسه روشن، در ادامه گرایش برخی طراحان به پیوند معماری و طراحی لباس قابل بررسی است؛ مزون «ایرانزمین» طراح این لباس بوده
محوریت کاشیکاری در طراحی لباس مریم معصومی، بیش از دیگر کاشیپوشهای مراسم حافظ به چشم آمد
لباس شب؛ خیلی هم شیک و مجلسی
شاید لباس شب گذشته متین ستوده با طراحی مزون «ایرانزمین» را بتوان از آن دست لباسهای شب و میهمانی در نظر گرفت که خوش نشسته و با استانداردهای میهمانی روی فرش قرمز نیز هماهنگ است. لباس او طراحی و لباس مرجانه گلچین از طراحیهای مزون «ایرانزمین» بوده است. اما آبی لباس الهه فرشچی و شیلا خداداد را شاید بتوان بهترین رنگها برای لباسهای بلند میهمانی درنظر آورد. لباس شیلا خداداد اما خلاف لباس فرشچی راحتی خاصی دارد که چهره این هنرمند را مهربان و افتادهتر کرده است، در حالی که تنپوش کارشده مشکی روی پیراهن بلند آبی کاربنی فرشچی وقار خاصی به او داده است.
لیندا کیانی نیز خلاف لباس ساده و شیکی که بر تن کرده و بسیار هماهنگ با این مراسم نشان میدهد، روسری ساتن زردش چندان با لباس هماهنگ نیست. سارا منزجی نیز با لباسی با طراحی فرامرز فرمانی در این مراسم شرکت کرد. آزاده زارعی شاید بتوان گفت بیربطترین لباس به این مراسم را بر تن کرده است، آشفتهای از لباس پوشیده با شلوار گشاد که بخشی از آن پارچهای رنگ بدن دارد و بیشتر مناسب با طراحی لباسهای جنیفر لوپز و استایل اوست تا بازیگری ایرانی در مراسمی رسمی.
لباس مرجانه گلچین هم از طراحیهای مزون ایرانزمین بود.
آبی لباس الهه فرشچی را یکی از بهترین رنگها برای لباسهای بلند میهمانی میتوان در نظر آورد.
آزاده زارعی را با هیچ حسابی نمیتوان به عنوان یکی از خوشپوشهای حافظ محسوب کرد.
روسری ساتن زرد لیندا کیانی، چندان با دیگر اجزای لباسش هماهنگ نبود.
طراح لباس سارا منجزی، فرامرز فرمانی بوده است.
راحتی لباس شیلا خداداد، چهره این هنرمند را مهربان و افتادهتر کرده بود.
لباس شب متین ستوده با استانداردهای میهمانی روی فرش قرمز هماهنگ بود.
مانتوهایی که به لباس شب تنه زده بود
حتی مانتوها هم دیگر چندان ساده نیستند و گاه به لباسهای شب تنه میزنند. فاطمه گودرزی که در مانتویی قهوهایرنگ با طراحی مزون «ایرانزمین» در جشن ظاهر شده، با همه سادگی شمایل میهمانی برای جشنی باشکوه را به خود گرفته است. لیلا اوتادی نیز با پوشیدن بالاپوشی مشکی با آستینهای کلوش که نقوش طلایی دارد، لباسش مناسب جشن است. اما نیوشا ضیغمی؛ مشکی، سفید و قرمز بر تن کرده و جادوی قرمز لباس او در آب یخ، طرح سیاه و سفید و کفشهای ورنی پاشنهدار آبیاش، یکدستی لباس او را از بین برده است. سحر دولتشاهی این بار با مخمل طرحدار مشکی و نه چون گذشته که حواسها را سمت پوشش خود پرت کرده بود، روی فرش قرمز آمد.
هر بازیگر با ورودش روی فرش یک شاخه گل به دست گرفته بود و این قاب شاید در طراحی لباس آنا نعمتی خیلی دیدنی و عجیب به نظر میرسید. او با مانتو عبایی سفیدی که گلهای تکشاخهای در مدلهای مختلف رویش گلدوزی شده بود، در این مراسم نیز، ساده و خاص پوشید. البته این سلیقه چندان در انتخاب کفشهای نعمتی نمود پیدا نمیکند. او با کفشهای لژدار سفیدرنگ، تمرکز را از لباس خود گرفته و به سمت زمین هدایت میکند. طراح لباس نعمتی، سایه موسوی بود.
اما عجیبترین این مانتوها را شاید بتوان تن پرستو صالحی دید. عبای اندامی سفیدرنگ و جلو بازی که سر شانه، سینه و بازوهایش پروانه کار شده است؛ واقعیتافزودهای به لباس که توجهها را به سمت خود جلب کرده است. طراحی لباس صالحی با مزون «سوییت دولچه» بوده است.
رز رضوی نیز مانتویش در میان مانتوپوشان جشن حافظ جالب و قابل توجه بود؛ لباسی با طراحی مزون «ایرانزمین»؛ او با پوشیدن مانتو مشکی جلو کوتاه و پشت دنبالهداری که روی سرشانه و آستینهایش طرح سفیدرنگی کار شده، بالای سن نظر دیگران را به لباس خود جلب کرد. در این میان ماهچهره خلیلی با مانتو برشدار با سرآستینهای کلوش مشکی و زرد که بسیار طراحی جالبی داشت، از جمله کسانی بود که با وجود اینکه مانتویش کوتاه بود و چندان مناسب برای این مراسم نشان نمیداد، با شلوار مشکی دمپاگشادی این نقص را پوشانده و لباسش با برشهای بسیار خوبی که داشت،
از مانتوهای شیک مراسم دیشب بود.
الهام پاوهنژاد، مانتو را به لباس شب ترجیح داده بود.
طراحی لباس نسیم ادبی سنتی بود.
مانتو مشکی جلوکوتاه رز رضوی با پشت دنبالهدارش جلب توجه میکرد.
شلوار مشکی دمپاگشاد ماهچهره خلیلی، نقص مانتوی کوتاهش را مرتفع کرده بود.
عنوان عجیبترین مانتو بدون شک تعلق میگیرد به پرستو صالحی.
آرام جعفری، دو سرآستین و شالش را با هم ست کرده بود.
فاطمه گودرزی ساده اما باوقار بود.
مشکی، سفید و قرمزهای لباس نیوشا ضیغمی با هم هماهنگ نبودند؛ لباسی با طراحی سایه موسوی.
بهروز افخمی نامرتب اما همسرش مرجان شیرمحمدی ساده و آراسته بود.
بالاپوش لیلا اوتادی نیز مناسب این جشن به نظر میرسید.
مانتو عبایی آنا نعمتی، بسیار دیدنی و عجیب به نظر میرسید
دخترانههای دلبرانه را دریاب
کمند امیرسلیمانی شاید تنها حضورش کنار خانواده میتوانست این انتخاب لباسش را توجیه کند؛ پیراهن کلوش مشکی که آستینهای سفید آن لباس او را کمی دخترانه و برای سن او لوس کرده بود. انتخاب رنگهای بسیار شاد و گاه نامتعارف در چنین مراسمی همراه با طرح و برشهای دخترانه با همه غیرمعمول بودن موج انتقادها را کمتر سمت بازیگران میکشاند، زیرا با توجه به نوپا بودن مد و توجه رسانهای به آن، باعث شده بازیگران نیز چندان خود را با این صنعت در نیانداخته و ساده و کودکانه از کنار آن گذشتهاند.
در این میان میتوان نگین صدقگویا را نیز کنار خواهرش شیرین بینا با دامن و لباسی دخترانه روی فرش قرمز دید. او با ترکیب رنگ قرمز، توسی و مشکی هماهنگی سادهای بین لباسهایش برقرار کرده است. یا میتوان به انتخاب رنگ زرد و آبی لباس لیلا بلوکات با تکهدوزی پرنده روی مانتویش اشاره کرد که چندان با سلایق و پوشش پیشین او هماهنگ نیست. کم سن و سالانی نیز چون ترلان پروانه نیز در این گروه قرار گرفتهاند.
پیراهن کلوش مشکی با آستینهای سفید، لباس کمد امیرسلیمانی را بیش از حد معقول، دخترانه کرده بود.
نگین صدقگویا و خواهرش شیرین بینا هم با دامن و لباسی دخترانه روی فرش حافظ آمدند.
آزاده صمدی، مجری مراسم بود و توانسته بود استایلی رسمی و در عین حال دخترانه برای خود دست و پا کند.
ترلان پروانه هم دخترانه پوشیده بود، البته متناسب با سن و سالش .
بیتا بیگی، با شال قرمز و البته با کنتراستی دخترانه به جشن حافظ آمده بود. دیبا زاهدی اما رسمی بود.
لباسهایی که باید فراموش کرد یا از سادگیشان ساده گذشت
پریناز ایزدیار، بهاره رهنما و الهام حمیدی از جمله بازیگرانی بودند که انتخاب لباسهایشان با بیدقتی همراه بود. لباس ایزدیار با گلهایی که در قسمت پایین مانتو دوخته شده بود و سنگینی میکرد با سرآستینهای کشدار شاید کمی ستارهبودن و درخشیدن او را در این جشن تحت تاثیر قرار داد. او که همواره مورد توجه بسیاری از برندهای حجاب بوده است و این مسیر را آزموده، با همه تجربهاش انتخاب درستی درباره انتخاب لباس نداشت.
او با مانتو شلوغ و گلکاری شده، کفش تخت و شلوار کرمرنگ کمی کودکانه و کلیشهای مینماید. پس از او کمی باید از انتخاب لباس الهام حمیدی تعجب کرد که شبیه مجری برنامههای کودک از طرح و لباسی نامناسب با استایل شخصیاش استفاده کرده است و بدون درنظر گرفتن بلندی لباس که میتوانست با میهمانی شب حافظ هماهنگ باشد، تکهدوزیهایی تکراری و قدیمی دارد. اما بهاره رهنما نیز بیتوجه به استایل شخصی خود چندلایه لباس سفیدرنگ پوشیده که بالاپوش حریر مشکی و جلو بسته آن نیز نتوانسته ترکیب لباسهای او را سامان دهد.
حدیث فولادوند، مهتاب کرامتی، نسرین مقانلو از جمله بازیگرانی بودند که چنان ساده در این مراسم ظاهر شدند که گویی مسیرشان را از مقصد اصلی کج کرده و راهی جشن حافظ شدهاند.
بهاره رهنما، حتماً یکی از بدسلیقههای جشن حافظ میتواند لقب بگیرد.
از پریناز ایزدیار که سابقه مدلینک دارد، انتظار بیشتری میرفت.
طرح لباس نامناسب الهام حمیدی او را از استایل شخصیاش دور کرده بود.
سادگی همیشه مترادف با زیبایی نیست؛ لباس حدیث فولادوند، نشاندهنده همین اصل مهم بود!
طراحی لباس مهتاب کرامتی، به عنوان یکی از دستاندرکاران طراحی لباس برای جشنواره فجر پیشین، دور از انتظار بود .
نسرین مقانلو هم قطعاً یکی از کاندیداهای بدپوشترین سینماگر جشن شانزدهم حافظ میتواند باشد.
بیتفاوتترینها نسبت به انتخاب لباس؛ مردان جشن
مردان اما با وجود اینکه در هر مراسمی لباسهایشان چندان حرف و حدیثی به همراه ندارد، در ایران با توجه به بیمیلیشان به انتخاب مناسب، لباسهایشان همواره مورد مناقشه است. در این مراسم که نوید محمدزاده با لباسهای همواره نامتعارفش، متعارف اما متفاوت لباس پوشیده بود، ترکیب درستی بین لباسهایش برقرار کرد و روی سن از تیپ همیشه تمجید شده علی معلم نیز تعریف کرد و او را خوش تیپ خواند.
لباس حسام نواب صفوی اما همچنان عجیب و متفاوت و مناسب با استایلی بود که او برای خود برگزیده و سالهاست آن را حفظ کرده است. نواب صفوی با کت و شلوار سفید و مشکی با مدلی مربوط به 40 سال پیش اروپا در این جشن حضور پیدا کرد. خلاف او فرهاد اصلانی مثل پولاد کیمیایی، مهران غفوریان و احمد مهرانفر که لباسهایی بیربط به هم را کنار هم نشانده بود، بیتفاوت به مراسم روی سن رفت و از او تقدیر شد. پیراهن مردانه روی شلوار و بیهیچ المان چشمگیری در انتخاب لباس. دانیال حکیمی روشن پوشید و یزدانی با کت کار شده، نشان داد که اهالی موسیقی به لباسهایشان بیشتر اهمیت میدهند.
در این میان آنهایی که روزگاری سپری کرده بودند لباسهایی متناسب با سن پوشیدند؛ جمشید هاشمپور با کت و شلوار راهراه و کلاسیک، مسعود کیمیایی با کت جیر و پیراهن اسپورت و علی نصیریان ساده و موقر با کت و شلواری که از هر زرق و برقی برکنار است. مردان خوشتیپ جشنوارهها و مراسمهای پیش چون میلاد کیمرام، اینبار نیز با کت و شلوار قهوهای طرح چهارخانه ریز نشان دادند این مراسم برایشان جدی است. جدی مثل لباسهای مهران کرمی که همواره مرد اجراهای خوب و لباسهای رسمی بینظیر و رقیب در اینگونه مراسمهاست.
استایل کژوال محمد نادری که البته به اسپورت بسیار نزدیک بود، چندان مناسب این مراسم به نظر نمیرسید.
دانیال حکیمی نسبت به باقی مردان جشن، ظاهر مقبولتری داشت؛ او در نظرسنجی مدآنلاین برای انتخاب خوشپوشها در روزهای برگزاری سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر نیز مورد توجه مردم قرار گرفته بود.
فرهاد اصلانی با لباسش نشان داد نسبت به این جشن بیتفاوت بوده است.
جمشید هاشمپور از آنجا که میدانست قرار است از او تجلیل شود، آراسته و خوشپوش به جشن آمده بود.
پوریا پورسرخ اغلب خوشپوش است، هر چند در جشن حافظ میتوانست از ترکیب بهترین استفاده کند.
رضا یزدانی اغلب از کتهای طرح و نقشدار استفاده میکند.
علی قربانزاده که پس از مدتها دوری، مدتی است در مجامع سینمایی حاضر میشود، میتوانست انتخابهای هماهنگتری داشته باشد.
حتی کت اسپرت احمد مهرانفر نتوانسته بود کتانیاش را در این استایل توجیه کند.
امیرعلی دانایی یکسره مشکیپوش بود.
پولاد کیمیایی مسلماً یکی از جدیترین گزینهها برای کسب عنوان بدپوششترین سینماگر جشن حافظ بود.
احسان کرمی در رسمیپوشی همیشه حرف اول را میزند.
لبخند همیشگی؛ استایل مهران غوریان را، این است که ساخته، نه لباسهایش که اغلب بیسلیقه انتخاب و هماهنگ میشوند.
کت جیر، پیراهن اسپورت و هفتادوششسالگیِ سلطان؛ از مسعود کیمیایی نمیشود انتظار داشت به این راحتیها روی فرش قرمز برود. میشود؟
ساده و موقر و باشکوه؛ علی نصیریان و دیگر هیچ!
نوید محمدزاده خلاف همیشه که عجیب بود، متعارف اما متفاوت لباس پوشیده بود.
میلاد کیمرام از جشنواره فیلم فجر تا کنون استایل خود را حفظ کرده؛ این بار هم او با کتی با چهارخانههای ریز نشان داد که استایلینگ را به عنوان یک بازیگر جدی گرفته است.