بلیتهای 15هزار تومانی؛ توجیه یا بهانهتراشی؟
در ابتدا گفته شد که قرار است این فیلم با بلیت 12 و 15 هزار تومان به فروش برسد. غلامرضا فرجی؛ سخنگوی شورای صنفی نمایش در ابتدا اعلام کرد: طبق مصوبه شورای صنفی نمایش، سینماهای مدرنی که فیلم «فروشنده» را اکران میکنند، میتوانند تا سقف 15 هزار تومان حق بلیت دریافت کنند. این مبلغ بهدلیل مدت زمان بالای فیلم است چون فیلمهایی که هشتاد الی نود دقیقه هستند کمتر از این میزان هزینه بلیت دارند.
اما این اقدام شورای صنفی زنگ خطری را به صدا درآورد که نکند دلایل اعلام شده برای بیشتر بودن بهای بلیت فیلم «فروشنده»، بهانهای بیش نباشد و شورای صنفی قصد داشته باشد به این بهانه اساسا بهای بلیت سینما را برای بار دوم در سال 95 افزایش دهد و بهاصطلاح «فروشنده» فتح بابی در این زمینه باشد.
موضع قاطع اصغر فرهادی؛ فرهادی طرف مردم است
اما کارگردان و تهیهکننده فیلم «فروشنده» به این قضایا پایان داد. اصغر فرهادی به این افزایش قیمت بلیت اعتراض کرد تا بلیتهای این فیلم به قیمت سابق؛ یعنی در سینماهای ممتاز هشتهزار و در سینماهای مدرن 10 هزار تومان به فروش رسد. درنتیجه این اقدام به این دلیل که بلیت فیلم «فروشنده» برای روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم با قیمتی که شورای صنفی اعلام کرده بود به فروش رفته بودند، قرار بر این شد که تغییر قیمت بلیت به روال سابق از شنبه 13 شهریورماه انجام گیردکه گرفت اما در این میان خبر دیگری به گوش رسید مبنی بر اینکه قرار است امروز؛ دوشنبه؛ 15 شهریورماه دوباره جلسهای برگزار شود و بهای بلیت این فیلم دوباره مورد بررسی قرار گیرد تا این فیلم داغ، با موضوع بهای بلیت، داغتر اکران شود.
فروشنده؛ مدعی پرفروشترین فیلم سال
اما نکته جالب توجه این است که «فروشنده» با 12سینمایی که در تهران و 13 سینمایی که در شهرستانها در اختیار دارد، از همین الان و در شرایطی که تنها چهار روز از اکران آن میگذرد، بهعنوان یکی از مدعیان پرفروشترین فیلم سال شناخته میشود.
این فیلم در دوران پیشفروش موفق شد مبلغ یکمیلیون 635 هزار تومان گیشه داشته باشد. این فیلم در دو روز ابتدایی موفق شد مبلغ 600 میلیون تومان فروش بلیت داشته باشد که اتفاقی بسیار غریب است. یکی از دلایل این فروش شگفتانگیز، قیمت بلیت عنوان شد اما از آنجا که این افزایش قیمت دوهزار الی پنجهزار تومان بود، نمیتوان تمام این فروش فوقالعاده را به این مسئله نسبت داد و باید پذیرفت که استقبال گستردهای که از فیلم «فروشنده» شده این اتفاق را رقم زده است.
وقتی سانسهای فوقالعاده به 6 بامداد میکشند
این فیلم بهقدری مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است که سینماها ناچار شدند تا ساعت 6 صبح اکران ویژه برگزار کنند. این استقبال به جایی رسید که برای بلیتهای این فیلم، بازار سیاه شکل گرفت و بلیتهای این فیلم در بازار سیاه از 20 الی 50 هزار تومان به فروش رفتند. شکلگیری بازار سیاه برای فیلمی که اکران عمومی خود را تجربه میکند و قرار است مدتی طولانی روی صحنه باقی بماند، اتفاقی کمسابقه است و پیش از این تنها برای فیلم «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی رخ داده بود.
میلیاردر شدن در سه روز
میدانیم که همواره موفقیت یک فیلم را کیفیت آن و تبلیغات دهان به دهان مخاطبان تضمین میکند که «فروشنده» در این حوزه نیز بسیار موفق عمل کرده است. این فیلم تا شنبه؛ 13 شهریورماه و در شرایطی که تنها چهار روز از آغاز اکرانش میگذشت، موفق شد مبلغی بالغ بر یکمیلیارد و 267 میلیون و 792 هزار تومان در سینماهای مجهز به بلیتفروشی اینترنتی دست یابد که رکورد بسیار خوبی از خود به جا گذاشته است.
نکته جالب توجه این است که اغلب سانسهای آخر شب فیلم «فروشنده» در سینماهای تهران برای روز دوشنبه؛ 15 شهریورماه به فروش رفتهاند و گویا این استقبال، فعلا برقرار است.
«فروشنده» نباید طمعکار باشد!
ممکن است این استقبال گسترده سینمادارها و اعضای شورای صنفی نمایش را به این فکر بیندازد که میتوان بهای بلیت این نمایش را بالاتر برد و از این استقبال مخاطبان برای بالا بردن بیشتر فروش فیلم استفاده کرد اما باید به این مسئله نیز توجه داشت که در این صورت قشر خاصی از مخاطبان میتوانند فیلم را ببینند و در نهایت این اتفاق باعث میشود سینما نیز به سرگرمی لوکسی تبدیل شود که در اختیار قشر خاصی قرار میگیرد.
امیدواریم اعضای شورای صنفی نمایش امروز این مسئله را در نظر بگیرند و با این شرایط برای بهای بلیت «فروشنده» تصمیمگیری کنند که تمام اقشار جامعه باید از سینما استفاده کنند و سینما تئاتر و کنسرت نیست که قیمتهای نجومی را برای استفاده از آن در نظر بگیرند.
سازوکار تعیین قیمت بلیت فراموش نشود
مدتهاست که تعیین قیمت بلیت سینماها از هیچ ساز و کار قاعدهمندی پیروی نمیکند و در هر شرایطی که دستاندرکاران احساس میکنند مقدار تقاضاها آنقدر هست که افزایش بها تاثیر زیادی بر تعداد مخاطبان نگذارد، معطل نکرده و سعی میکنند دو تا سه هزار تومان هم که شده به بهای بلیتها بیفزایند در حالی که مطمئنا افزایش بهای بلیت سینماها باید بر مبنای نسبتی از تورم و متوسط گرانی کالاها باشد نه آنکه هر زمان که احساس کردند یک فیلم موج جذب مخاطب ایجاد کرده است به دلخواه بهای بلیتها را افزایش دهند. در صورت ادامه دادن به چنین اقداماتی، روند آشتی مخاطبان با سینمای ایران که در یکی دو سال اخیر شتاب وصفناپذیری به خود گرفته به علت دلزدگی و قهر مخاطبان، متوقف شده و فرآیند معکوس به خود میگیرد.
بازار محصولات سینمایی را چند بار آزمایش نکنید!
مشخصا تجربه افزایش بهای بلیت سینماها پیش از نوروز امسال به بهانه سال جدید و رونق اکران نوروزی با نمایش فیلمهای پرمخاطبی همچون «ابد و یک روز»، «اژدها وارد میشود»، «من سالوادور نیستم» و... باعث شده است که دستاندرکاران اکران تصور کنند میتوانند با آزمایش بازار مخاطبان سینما این بار هم شرایط را بسنجند و بعد از یکی دو هفته گمانهزنی، خیلی طبیعی بهای بلیت را افزایش دهند و آب هم از آب تکان نخورد در حالی که افزایش هفت و 10 هزار تومانی بهای بلیت سینماها در کمتر از شش ماه اتفاقی نیست که مخاطبان سینما بهراحتی تحملش کنند و مطمئنا با واکنش معناداری از مخاطبان سینمایی روبرو خواهد شد.
به این دلیل ساده که در صورت افزایش مجدد بهای بلیت، خرید بلیت سینما از توان مردم عادی و اقشار کمدرآمد بهطور کامل خارج میشود و در حالی که با شرایط پیشین خانوادههایی با درآمدهایی پایین و متوسط رو به پایین به طور متوسط سالی دو تا سه بار هم نمیتوانستند تماشاگر فیلمها در سینماها باشند و فیلم دیدن در پردیسهای سینمایی با کیفیت مناسب و شرایط در خور شأن، تقریبا برایشان تبدیل به رویا شده بود، دیگر در همین حد و حدود هم نمیتوانند از کالای فرهنگی سینما استفاده کنند در حالی که در اغلب کشورهای دنیا سینما جزو یکی از ارزانترین تفریحات سالم و فرهنگی است که مردم میتوانند با خانوادههایشان آن را تجربه کنند.