کد مطلب: 39146
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۱
اصطلاحی که امروزه یکی از سرگرمی جوانان ایرانی به حساب می آید "دور دور کردن" است. هرچند مدل آن نسبت به چند سال گذشته تغییر چشمگیری داشته اما با ورود خودروهای لوکس وارد فاز تازه‌تری شد.
 
ایران خبر - این روزها خرید اتومبیل های لوکس و مدرن تفریح جوان های پولدار و ثروتمند شده است. جوان هایی که برای جلب توجه و خودنمایی سوار بر ماشین های چند صد میلیونی می شوند و در خیابانهای پایتخت ویراژ می دهند.
 
برخی از اتومبیل ها گران و لوکس، قیمتی برابر یک خانه مدرن و شیک را دارند!  از نظر تزئینات داخلی و خارجی کمتر چشمی از دیدن آن اتومبیل غافل می ماند به طوری که چشم ها را به دنبال خود می کشاند. این در حالی است که تا چند سال قبل دیدن این ماشین ها شاید رویایی بیش نبود و فقط در فیلم ها، مجلات ماشین و برخی سایت ها امکان دیدن آن وجود داشت، اما اکنون به راحتی و سرعت مدل های شیک و جدیدی از هر نوع اتومبیل را می توان دید.

افرادی که سوار بر ماشین های گران هستند خیابان های اندرزگو، نیاوران، فرشته، پارک وی، سعادت آباد و ایران زمین را به پاتوق لوکس‌سواران تبدیل کرده اند و آخر هفته های برای خود نمایی و فخرفروشی در این خیابان های به ویراژ دادن مشغول هستند، گویا خیابان ها را هم خریده اند و مختص خود می دانند!


دل خوشی های دیروز  و دل مشغولی های امروز جوانان 
برخی از بچه‌های دیروز که دلخوشی جز جمع آوری و نگه داشتن کارت و پوستر ماشین‌های مدل بالا نداشتند، امروزه به داشتن کارت‌های ماشین و پوستر فلان ماشین دل خوش و راضی نیستند و می‌خواهند با فشار دادن پدال گاز ماشین‌های مدل بالا و لوکس تمام آرزوهای کودکی خود را بیرون بریزند.

ایجاد تغییرات اساسی در بدنه خودروها دل مشغولی تعدادی از جوان ها شده، هم چنین تغییر موتور و تبدیل یک ماشین ساده به مدلی اروپایی پیش از وارد شدن خودروهای لوکس و صرف هزینه‌های سرسام آور برای تیونینگ، سرگرمی بچه مایه دارها است. این روزها هم بسیاری از جوانان که هنوز هم عاشق پیکان سوسکی هستند یا سوار ماشین‌های چند صد میلیونی می‌شوند اولین اقدامشان برای اسپرت کردن، ارتفاع زدن است.
 
آنها با دست بردن در کمک فنرها ارتفاع خودرو را تا حد ممکن پایین می‌آورند به طوری که با سوار شدن یک نفر اضافه، حرکت خودرو در برخی مسیرها به سختی انجام می‌شود و در برخی موارد ارتفاع خودرو تا زمین به اندازه دو حبه قند است.
هر چند تیونینگ در گذشته با استقبال بیشتری روبرو بوده اما به نظر می‌رسد امروزه با وجود خودروهای چند صد میلیونی، حرکات نمایشی، دور دور کردن جوانان در خیابان‌ها و هزینه‌های میلیونی برای خودروها، تب ماشین بازی جوانان به این آسانی فروکش نمی‌کند.


ترافیک نیمه شب های تعطیل خیابان های شمال شهر
فرشید راننده BME X6 سفیدی است که در مورد پرداخت رقم ۸۰۰ میلیون تومانی برای این ماشین می‌گوید: تنها تفریحی که در حال حاضر وجود دارد ماشین بازی در کلاس بالاست و ترجیح میدم به جای دیگر تفریحات از جمله قلیان، به ماشین بازی مشغول باشم.

او که به شدت از ماشین خودش راضی است می‌گوید: از عصر تا هر وقت از شب به‌خصوص شب‌های تعطیل که حال داشته باشد، با دوستانش طول خیابان را بالا و پایین می‌روند و هربار سر هر دوربرگردان هم یک دریفت جانانه می‌زنند و رد لاستیک‌های ‌گرانقیمتش را کف خیابان جا می‌گذارد.

"کروز" اصطلاح دیگری است که فرشید به کار می‌برد. او می‌گوید: در این دور دور کردن‌ها از هر ماشین و سرنشینی که خوشم بیاید "کروز" می‌کنم و پنجره به پنجره و موازی همان ماشین، با سرنشینانش خوش‌و‌بش می‌کنم و البته با بعضی‌ها هم دوست می‌شوم. تمام این داستان هر روز، بارها، با آدم‌ها و ماشین‌های مختلف تکرار می‌شود. همیشه هم می‌شود چند تا از آخرین مدل‌های ماشین‌های روز را، چه پلاک شده و چه گذر موقت، در این"دور دور" کردن‌ها دید.

نیمه شب های تعطیل جردن را به سمت چهار راه جهان کودک پایین بیایید هنوز گره ترافیک جردن باز نشده است. خبری از خستگی در چهره‌رانندگان جوان نمی بینید، اما کسانی که برای کاری از این خیابان عبور کرده‌اند پشت این گره کور اعصابی برایشان نمانده است. در این ماین می بینید راننده ماشینی شیشه را پایین می‌کشد و دستش را تا آرنج بیرون می‌آورد و بلند می‌گوید: نمیدونم چه لذتی می برن این که پشت این ترافیک گیر کنن. کار هر هفتشون هم هست. البته منم ماشین میلیاردی سوار می‌شدم بایدم پز می‌دادم.
 
 

بی ام و بنز بین پولدارهای ایران کلاس ندارد
دختر پولدار تهرانی لوکس سوار، که پورشه ۲۰۱۴ خود را به مدل ۲۰۱۵ تغییر داده می‌گوید: تفاوت قیمت مدل جدید ماشینش با قبلی حداقل مبلغ ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بود که پدرش با پایان این دوره از تحصیلش، این خرید را برایش داشته است. او می‌افزاید: شب‌های تعطیل را برای گذراندن وقت به یکی دو خیابان جدیدی می‌رود که به تازگی پاتوق لوکس‌سواران شده است.

یکی دیگر از لوکس سوارانی که مازراتی در اختیار دارد و البته پدرش نمایشگاه‌ اتومبیل ‌های سوپرلوکس میلیاردی در شمال تهران را دارد، می‌گوید: هر وقت که اراده کنم می‌توانم خودروی خود را تعویض کنم، چون فعالیت پدرم در این زمینه است و همیشه اولین خودروهای لوکس را وارد می‌کند؛ درحالی که به نظر نمی‌رسد خودرویی بهتر از فراری را بتوان در خیابان‌های تهران راند. آنهم با هیجان و در کنار پورشه‌ و بی ام و بنز که دیگه در بین پولدارهای ایران کلاس ندارند و از چشم لوکس‌سواران افتاده‌اند.
 
اتوبان همت محلی برای دریفت خودروها
در کنار همه این سرگرمی‌ها، اگر عصر جمعه سری به انتهای اتوبان همت بزنید خودروهای گران قیمتی را در آنجا می‌بینید که در حال دریفت هستند. هر خودرویی از بی.ام.دبلیو، لکسوس و جنسیس کوپه تا پراید و پژو ال ۹۰پیدا می‌شود اما معمولا پژو ۴۰۵ برنده مسابقه دریفت و کشیدن دستی خودرو برای چند دور چرخش خودرو به دور خود است که احتمال واژگونی این خودرو نیز وجود دارد.

هر راننده و رهگذری ساعت ۱۰ شب به بعد در برخی اتوبان‌ها مانند نیایش، همت و یادگار امام تردد کند خودروهای گران قیمت این جوانان را می‌بیند که با خاموشی و غفلت دوربین‌های ثبت سرعت پلیس، خط سرعت را شکسته و با ۱۴۰ تا ۱۸۰ کیلومتر سرعت با لایی کشی و دادن دنده معکوس مرز اتوبان‌ها را در نوردیده و به تخلیه انرژی می‌پردازند.

در سوی دیگر شهر نیز جوانان با پورشه، مازراتی و بوگاتی و‌... مشغول جلب توجه هستند. جوانانی که حاضرند تمام پول تو جیبی خود را خرج ماشین‌های خود کنند تا شاید به چشم بیایند!
 
کلام آخر اینکه؛
حال خوبی نیست. وقتی شاهد این همه اختلافی که بین ما و این آدم ها وجود دارد. ناراحتی از این بابت نیست که عده ای خودروی دو میلیارد تومانی سوارند و خودروی برخی ده میلیون تومان بیشتر نمی ارزد! ناراحتی از این بایت است که جوانی به خاطر نداشتن پول رهن یک خانه هنوز ازدواج نکرده، از این که پدری تنها امیدش به وام 5میلیون تومانی است تا جهیزیه دخترش را جور کند، از این که قرار نبود در جامعه ما تا این اندازه اختلاف طبقاتی وجود داشته باشد! اینها درد است و ناراحتی دارد...


گزارش از مه جبین محمدی - ایران خبر