کد مطلب: 51869
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۵
شاید در نگاه اول تبلیغات حس خوشایندی به شهروند انتقال دهد چراکه تبلیغات در راستای سلامت شهروندان صورت گرفت است اما با کمی تامل و تفکر متوجه تبلیغت ضد و نقیض می شویم.
ایران خبر- مدتی است که سلامت شهروندان پایتخت دغدغه شهرداری شده و با انواع و اسام تبلیغات در خصوص سلامت جسم شهر را مملو از بیلبور کرده اند. کافی است کمی دقت کنیم  بر روی در و دیوار و پل های هوایی مصرف مواد غذایی سالم و منع برخی از خوراکی ها به چشم می خورد.
 
شاید در نگاه اول تبلیغات حس خوشایندی به شهروند انتقال دهد چراکه تبلیغات در راستای سلامت شهروندان صورت گرفت است اما با کمی تامل و تفکر متوجه تبلیغت ضد و نقیض می شویم. برخی از این تبلیغات خوردن فست فود، نمک، انواع سس، نوشیدنی های چاق کننده را ممنونع کرده است اما برخی دیگر از بیلبوردهای تبلیغاتی از افتتاح فست فودی جدید، انواع سس با مزه های تند و شور و ترش، تبلیغ انواع چیپس و پفک های جدید و نوشیدنی های رژیمی خبر می دهد. حال خودتان قضاوت کنید شهروند از کدام بیلبورد تبیلغاتی تبعیت کند. کدام راه انتخاب کند؟



 
اگر شهرداری و وزارت بهداشت قصد دارند با همکاری یکدیگر قدم در راه سلامتی افراد جامعه بردارند باید با تفکر این کار را انجام دهند. چون با اینگونه تبلیغات شهروندان دچار دوگانگی می شوند.

مسئله بسیار مهم این است که برخی از مواد غذایی مصرفی به هیچ عنوان استاندارد نیستند و بارها هم عدم استاندارد بودن آنها از سوی وزارت بهداشت تایید شده و متاسفانه همان مواد غذایی غیراستاندارد از قبیل سوسیس و کالباس همچنان مورد استفاده در فست فودها است.
وزرات بهداشت قبل از نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در خصوص سلامت شهروندان باید در ابتدای امر مواد غذایی ناسالم و غیر استاندارد را حذف کند تا به نتیجه بهتر و مطلوبی دست یابد.

اگر تبلیغی در خصوص خوردن نمک به میزان کم می شود و نمک زیاد را برای سلامت مضر عنوان می کنند باید در نظر داشته باشند که باید تبلیغات چیپس و پفک را قطع کنند سپس برای مضرات نمک بیلبورد تبلیغاتی نصب کنند.
 
آشنایی با ماده و محصول غذایی غیر استاندارد

کنسروهای غیر استاندارد در ایران
به گفته محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو، در ایران ۱۲۰ واحد تولید کنسرو ماهی تن فعالیت می‌کنند که هفتاد درصد این واحد‌ها غیر مجاز هستند و تمایلی به نظارت و کنترل سندیکا ندارند. در ماه های اخیر، کنسرو ماهی تن توسط برخی دست فروشان و فروشندگان وانتی در حاشیه جاده ها به قیمت ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان عرضه می شود در حالیکه قیمت مصوب هر قوطی ماهی تن ۵۶۰۰ تا ۵۷۰۰ تومان است. آقای میررضوی گفته است: "واحدهای تولید ماهی تن که استاندارد و تحت نظر وزارت بهداشت هستند چنین تخفیف‌هایی را ارائه نمی‌کنند. تخفیف‌ ۵۰ درصدی واحدهای تولیدی غیر مجاز که اصطلاحا زیر پله‌ای نامیده می‌شوند، برای افزایش فروش است و خریداران باید هنگام خرید به برند و علامت استاندارد تن توجه کنند".
"سالانه صادرات بسیار خوبی به کشورهای اروپایی و آسیایی بدون مشکل صورت می گیرد. وزن استاندارد هر قوطی ماهی تن ۱۸۰ گرم است و اگر واحد تولیدی قصد کاهش وزن داشته باشد باید آن را روی قوطی درج کند و اگر حجم مواد موجود در قوطی کمتر از وزن درج شده روی قوطی بود، مصر‌ف‌کننده باید از مصرف ماهی تن صرف‌نظر کند."
 
سوسیس، کالباس و آبمیوه های غیر استاندارد
سوسیس و کالباس با نام تجارتی ناصح پارس و آبمیوه با نام‌های تجارتی کوهرنگ ، دماوند و لواسانات غیراستاندارد است.
مسلم بیات اظهارداشت: در جریان بازرسی‌های کارشناسان این اداره کل از بازار مواد غذایی ، 500 کیلو سوسیس و کالباس با نام  تجارتی ناصح پارس، به علت ابطال پروانه و تولید مجدد ، غیراستاندارد تشخیص داده و توقیف شد. در این جریان همچنین آب آلبالو ،آب  انار و آب زرشک با برند دماوند، کوهرنگ و لواسانات ، به علت نداشتن مجوز استاندارد ، توقیف شد.

بیات همچنین از ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد هفت فراورده غذایی در جلسات آبان ماه کمیته علایم این اداره کل خبر داد و نام این فراورده‌ها را اینگونه تشریح کرد : سمنو با نام تجارتی چیمه کاشان ، نوشابه گازار در ظرف pet با نام تجارتی سی داس - کوپال ، برنج سفید نیم پز ، پرک گندم ، جو و جو پوست کنده با نام تجارتی پدید ، کیک با نام تجارتی آینا ، نوشیدنی بدون گاز با طعم های انبه ، هلو ، آناناس و پرتقال در بسته بندی ظروف pet با نام تجارتی ونوش ، چای شکسته داخلی ( بدون اسانس ) در بسته‌بندی لفاف متالایز در جعبه مقوایی 500 گرمی با نام تجارتی فاریاب.

همچنین در این جلسات برای فراورده‌های خامه طعم‌دار ( کاکائویی) در بسته بندی ظروف پلی استایرن با نام تجارتی پگاه ، کنسرو مخلوط سبزیجات در بسته‌بندی قوطی فلزی غذایی تا وزن 500 گرمی با نام تجارتی پتراکو ، کنسرو ذرت در بسته‌بندی قوطی فلزی غذایی تا وزن 500 گرمی ، قندکله و شکسته در بسته‌بندی سلوفان با نام تجارتی عامری ، مربای آلبالو و هویج در بسته‌بندی ظروف شیشه با نام تجارتی دست چین بهمن ، دوغ پاستوریزه گرمادیده بدون گاز در بسته‌بندی بطری پلی اتیلن pet با نام تجارتی پونک ، کیک روغنی با نام تجارتی آذر شیرین برنا ، پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری صادر شد.
 
در جریان بازرسی‌های کارشناسان استاندارد از بازار مواد غذایی، رب گوجه فرنگی با نام تجارتی آلارم چاشنی، ماست موسیر با نام تجارتی پاکدوشان، ماست سنتی با نام تجارتی به‌تک، سرکه و آب آلبالو و انار با نام تجارتی مهیج، و نوشابه گازدار با نام تجارتی BREEZER ، به دلیل غیراستاندارد بودن توقیف و زعفران با نام‌های تجارتی ممتازمادر، نمونه قائنات، ایران زمین، ممتاز یاقوت و کادوی خراسان، بیلُند، به علت نداشتن مجوز،  غیراستاندارد تشخیص داده شد.
 
همچنین برای فراورده‌های قند کله و شکسته با نام تجارتی آنا ، نوشابه گازدار سبک با نام تجارتی والتر، شکر در بسته‌بندی سلوفان با نام تجارتی آدان، قند کله و شکسته در بسته‌بندی سلوفان با نام تجارتی آدان، شکر در بسته‌بندی سلوفان با نام تجارتی یکان، چای سیاه شکسته خارجی ( بدون اسانس ) در بسته‌بندی جعبه مقوایی با نام تجارتی ماسوله، ماست پرچرب (3درصد چربی) با نام تجارتی هبه، پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری صادر شد. فراورده‌های حلوا ارده با نام تجارتی ری، فراورده کاکائویی شیری – کاکائویی مرکب با نام تجارتی آچاچی، شربت آناناس با نام تجارتی نوشین، نیز پروانه کاربرد علامت استاندارد تشویقی دریافت کردند.

براساس این گزارش در جلسات کمیته علایم این اداره کل، پروانه کاربرد علامت استاندارد فراورده ‌های کنسرو رب گوجه فرنگی با نام تجارتی جیرفت، ماست کم چرب و پرچرب با نام تجارتی تندیس، دوغ بدون گاز گرمادیده با نام تجارتی تندیس ، شیرپاستوریزه کم چرب و نیم چرب با نام تجارتی تندیس، شیرطعم‌دار پاستوریزه( کاکائو ) با نام تجارتی تندیس، ابطال شد.

زعفران های تقلبی در بازار
مدیرکل استاندارد استان تهران با اعلام اسامی شش برند تقلبی زعفران به مردم، هشدار داد که این زعفران‌ها، بیماری‌زا هستند. مسلم بیات با تأکید بر ضرورت دقت در مصرف زعفران‌های استاندارد، گفت: با توجه به تقلب‌های گسترده درخصوص فرآورده زعفران که مشمول استاندارد اجباری است، بازرسی‌های جدی در این زمینه از بازار مولوی تهران انجام و منجر به کشف شش برند زعفران تقلبی و غیراستاندارد با نام‌های تجارتی "ممتاز مادر"، "نمونه قائنات"، "ایران زمین"،"ممتاز یاقوت" و "کادو خراسان" و "بیلُند" شد.
مدیرکل استاندارد استان تهران با بیان اینکه حتی قسمت قابل توجهی از زعفران‌های تقلبی منشا گیاهی ندارند، افزود: این زعفران‌ها عموما در کشورهای اطراف و با مواد قندی نشاسته‌ای و بعضاً توسط رنگ‌های مصنوعی صنعتی و غیرمجاز نظیر تارترازین با قدرت رنگ‌دهی بالا و تأثیرات سرطان‌زایی، تولید می‌شوند. وی با اشاره به اینکه این زعفران‌ها چند برابر قیمت تمام شده به فروش می‌رسند، تصریح کرد: این زعفران‌‌ها به ‌صورت کاملاً سنتتیک و با اختلاط محصول گیاهی اصلی با بافت مشابه تهیه می‌شوند. این مقام مسئول با تأکید بر این نکته که زعفران‌های مذکور به دلیل بسته‌‌بندی در منازل و جعل نشان استاندارد، به سختی قابل ردیابی هستند، خاطرنشان کرد: بی‌شک تقلب در فرآورده زعفران بسیار بیشتر از آن است که ما تاکنون شناسایی کرده‌ایم.
 
عوارض مصرف زياد روغن
استفاده بیش از اندازه از چربی و روغن مضرات زیادی برای سلامت انسان دارد. زیرا علاوه بر چاقی باعث افزایش بیش از اندازه حد کلسترول و LDL کلسترول بد خون شده و هم چنین تصلب شرايين، فشارخون بالا و نارسايي قلبي به وجود می آورد که این عوامل احتمال بروز بيماري‌هاي مزمن مانند ديابت، سرطان، بيماري‌هاي کبدي و کليوي را افزايش می دهد.

اگر در هنگام پخت هم استفاده از چربي‌هاي حيواني يا روغن‌هاي جامد نباتي، غذاهاي سرخ کرده، روغن‌هايي که خوب نگهداري نشده‌اند رعايت نشود منجر به بیماری های مزمن می شود.
 
باید توجه داشته باشید که هر چه قدر ميزان اسيدهاي چرب اشباع و اسيدهاي چرب ترانس کمتر باشد، روغن از نظر تغذيه‌اي سالمتر است. بنابراین با مصرف روغن جامد و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي افزايش پیدا می کند.

عوارض مصرف روزانه فست فود
چاقی و اضافه وزن، ­­­بیماری­های قلبی و عروقی و اختلالات گوارشی و کبد از عوارض مصرف این مواد خوراکی هستند. زیرا این نوع غذاها با کالری، نمک و چربی به ویژه اسید چرب اشباع بالا و ویتامین و مواد معدنی اندک، در دراز مدت خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می­ دهند. نا­ن­های مورد استفاده در غذاهای آماده نیز غالبا"بدون سبوس است که منجر به کاهش در یافت فیبر مورد نیاز بدن می شود.
 
حال باید تصمیم گیری درباره سلامت را برعهده خود شهروندان گذاشت. درست است در برخی موارد تبلیغات اثر موثری می گذارند اما مقابل آن اثرات تخریبی هم وجو دارد. هر کسی خودش باید به فکر سلامت روح و جسم خود باشد تا دچار آسیب های جسمی و روحی نشود.