کد مطلب: 58123
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۴
ماجرا بر خلاف تصور پورسیدآقایی به یک پیشنهاد ساده و ایده ختم نشد و امروز نیز سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ،درباره پیشنهاد شهردار تهران برای انتقال ایستگاه راه‌آهن به حریم شهر تهران سخن گفت.
 
به گزارش ایران خبر، کلنگ ساختمان ایستگاه راه آهن تهران در ۲۳ مهر ماه سال ۱۳۰۶، با حضور رضا شاه پهلوی در اراضی جنوبی تهران‌، که تمامی آن بیرون از دروازه گمرک به همین منظور در نظر گرفته شده بود، به زمین زده شد. وسعت ایستگاه راه آهن تهران بطور تقریبی ۱۷۴ هکتار می‌باشد که محدود است به خیابان‌های شوش – کشتارگاه ( بهمن ) بزرگراه بعثت و خیابان ری (شهید رجایی).
 
معمار اصلی ایستگاه راه‌آهن یک معمار اکراینی بنام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکیی Городецкий بود که در سال ۱۸۶۳ متولد شده و در سال ۱۹۲۰ به لهستان مهاجرت می‌کند بعد توسط یک شرکت آمریکایی برای احداث ایستگاه راه اهن تهران به ایران دعوت می‌شود و در سال ۱۹۳۰ در تهران فوت می‌کند و در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده می‌شود.
 
البته آقای کریم طاهرزاده بهزاد برادر مینیاتوریست مشهور حسین بهزاد بر کار نظارت داشته است .
 
بنای ایستگاه مرکزی راه‌آهن، با الهام از عظمت و شکوه معماری ایران باستان‌، با استفاده از شیوه اکسپرسیونیسم آرمان‌گرا ساخته شد. ورودی ایستگاه مرکزی وسیع است و این ریتم از طریق پنجره‌ها، بازشوها و جرزهای سراسری دیوارها نیز کاملاً آشکار است‌. ایستگاه از پی تا سقف با آهن و سیمان ساخته شده است و پنجره‌های آن از برنز و آهن برونمای خارجی آن از سنگ سفید تراورتین است که از معدن سنگ پل سفید استخراج گردیده است.

 

 
از کل مساحت ایستگاه تهران مساحتی در حدود ۳۰/۰۰۰ متر مربع به ایستگاه مسافری اختصاص دارد که شامل سالن انتظار و ۵ سکوی مسافری است.
 
این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۶۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

*پیشنهاد جدی شهردار برای انتقال ایستگاه
 
اما روز 16 فروردین ماه این ایستگاه تاریخی با یک پیشنهاد جدی مواجه شد.

محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم افتتاح زیرگذر جوادیه، گفت: در شهرداری تهران طرحی درباره راه‌آهن مورد بحث است که بر اساس آن معتقدیم ایستگاه راه‌آهن از مرکز شهر به بیرون شهر منتقل شود.

شهردار تهران با بیان اینکه مناطق 11، 16 و 17 تحت تاثیر ریل راه‌آهن هستند، تصریح کرد: برای تحقق این امر بخش شمالی حرم حضرت امام خمینی(ره) را مد نظر داریم که با توجه به وجود ایستگاه مترو امکان دسترسی به آن راحت خواهد بود. این پیشنهاد هنوز به نتیجه نرسیده است اما میدان راه‌آهن همواره یکی از نقاط آلوده شهر است و عملی شدن آن در کاهش این آلودگی نیز موثر است.
 
*مخالفت مدیر عامل شرکت  راه آهن

در مقابل  همان روز  مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که با توجه به تجربه موفق کشورهای توسعه یافته در استفاده از راه آهن برای توسعه شهرهای بزرگ، ایده انتقال راه آهن پایتخت به مناطق حومه ای طرحی منطقی و کارشناسی به حساب نمی آید.
 
محسن پورسید آقایی درباره ی پیشنهاد ارائه شده از سوی شهردار تهران مبنی بر انتقال راه آهن به حومه و استفاده مردم از مترو برای دسترسی به آن اظهار کرد: اگر نگاهی به تجربه دیگر کشورها داشته باشیم می بینیم که در شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان نه تنها راه آهن به خارج از شهر منتقل نشده است که حتی در مراکز اصلی و پرجمعیت ایستگاه هایی تعریف شده که در ساختار شهر اهمیت بسیاری دارند.

 

وی ادامه داد: امروزه در شهرهای بزرگی مانند پاریس، برلین، رم و مسکو که هر یک جزو شهرهای بزرگ اروپا به حساب می آیند، چند ایستگاه مجزای راه آهن تعریف شده که اکثر آن ها در مراکز شهر ساخته و طراحی شده اند. این موضوع باعث شده که اقتصاد شهری نیز بتواند از حضور راه آهن برای توسعه و بهبود شرایط خود بهره لازم را ببرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان این که بحث دسترسی آسان و در زمان کوتاه مردم به ایستگاه قطار یکی از اصلی ترین دغدغه های راه آهن به حساب می آید، عنوان کرد: ما باید کاری کنیم که مسافران در کوتاه ترین زمان ممکن و با صرف کوتاه ترین مسیر به ایستگاه راه آهن برسند. طراحی پارکینگ های گسترده برای ایستگاه های قطار که به مسافران امکان انتقال سریع به ایستگاه راه آهن را می دهد، می تواند جزیی از این فرآیند باشد.

پورسید آقایی ادامه داد: از این رو نه تنها نمی توان به انتقال راه آهن از پایتخت به مناطق حومه ای به عنوان یک انتخاب مثبت فکر کرد که حتی در حد یک ایده نیز نمی توان آن را مطرح کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای باقی ماندن یا توسعه ایستگاه های راه آهن در شهر تهران نیاز به هماهنگی با شهرداری وجود دارد؟ گفت: طبق قانون اختیار قطعی تصمیم گیری در این حوزه به شورای عالی شهرسازی واگذار شده که ریاست آن در اختیار وزیر راه و شهرسازی است و قطعا حرف اصلی را در این حوزه این شورا خواهد زد. از این رو شهرداری در این زمینه تنها می تواند پیشنهاد مطرح کند و قطعا تصمیم گیر نخواهد بود.

*رییس پلیس راهنمایی و رانندگی هم به جمع طرفدران انتقال راه آهن پیوست
 
ماجرا  بر خلاف تصور پورسیدآقایی به یک پیشنهاد ساده  و ایده ختم نشد و امروز نیز سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ،درباره پیشنهاد شهردار تهران برای انتقال ایستگاه راه‌آهن به حریم شهر تهران گفت: ما نیز در پلیس راهور با این پیشنهاد موافق بوده و از ماه‌ها قبل نظر خود در این باره را اعلام کرده بودیم. از نظر ما تمام پایانه‌های مسافربری اعم از هوایی، ریلی و جاده‌ای باید به حومه شهر منتقل شده و در معابر مرکزی و اصلی شهر نباشد.


وی با بیان اینکه انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران، فرودگاه مهرآباد و پایانه‌های اتوبوسرانی شرق، غرب و جنوب به حومه شهر در کاهش ترافیک می‌تواند موثر باشد، گفت: از چنین پیشنهادی حمایت کرده و معتقدیم که اگر این اتفاق بیفتد، بسیاری از جابه‌جایی‌ها و مسافرت‌های زاید درون شهری کم خواهد شد.
 
*وزیر راه  شهر سازی مخالف سرسخت انتقال ایستگاه راه آهن

اما تصمیم گیری در باره انتقال ایستگاه راه آهن  آنگونه که مدیرعامل راه آهن نیز بر آن تاکید دارد در حوزه اختیارات شورای عالی شهرسازی است ، شورایی که  آخوندی در راس آن  پیش از این بارها از طراحی برخی ایستگاه های راه آهن در مناطق حومه ای شهرهای مختلف ایران انتقاد کرده و اعلام کرده بود که این وزارتخانه طرح های آتی را طوری برنامه ریزی خواهد کرد که ایستگاه ها در نزدیک ترین فاصله به نقاط مرکزی شهرهای بزرگ ساخته شوند.
 
اکنون باید دید که ماجرای این اختلاف  در نهایت به کجا ختم خواهد شد و آیا نگرانی ها در کارشکنی احتمالی شهرداری در توسعه ایستگاه راه آهن  تا چه حد می تواند محلی از اعراب داشته باشد.