۱
 
کد مطلب: 59998
 
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
مدتی است در ایران برخی شرکت ها و تولید کنندگان محصولات مختلف از هنرپیش ها، خواننده ها و ورزشکاران برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کنند. البته این امر با استقبال هنرپیشه ها هم روبرو شد.
حضور ستارگان در تبلیغات نشانه چیست؟ آیا سلبریتی ها کمرنگ شده اند یا محصولات  بی کیفیت!
 
ایران خبر- تبلیغات (به انگلیسی: Advertising)، (به فرانسوی: Publicité) تبلیغ ریشه در زندگی اجتماعی انسان ها دارد عملی است که در آن فروشنده یا تولید کننده‌ای با انجام امری سعی می‌کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند.این عمل با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

آگهی به مطالبی گفته می شود که از جانب فرد یا دستگاهی برای آگاه کردن عموم مردم تهیه و به روشی مناسب منتشر می گردد.

مدتی است در ایران برخی شرکت ها و تولید کنندگان محصولات مختلف از هنرپیش ها، خواننده ها و ورزشکاران برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کنند. البته این امر با استقبال هنرپیشه ها هم روبرو  شد. 

در گذشته نه چندان دور استفاده ازسلبریتی ها در تبلیغات ممنوع اعلام شد اما مدتی پس از آن این ممنوعیت از بین رفت و هرنپیشه ها یکی پس ازدیگری تبلیغات برندهای مختلف را قبول کردند.
 

این دو نکته جای کمی تامل و تفکر دارد. یکی اینکه آیا هنرپیشه هایی که محصول یک برند را تبلیغ می کنند دچار مشکل مالی شده اند یا تولید کننده محصول دچار ضعف شده است که با استفاده از سلبریتی ها می خواهد محصولاتش را ارائه دهد.
 
شاید تبلیغاتی که توسط سلبریتی ها انجام و بیلبوردهای آنها را سطح شهر به نمایش گذاشته می شود مِهرتاییدی باشد برای تبلیغ محصول ارائه شده اما آیا فقط این محصولات تایید شده هستند؟ یعنی شرکت ها و  تولید کننده های دیگری که برای تبلیغ از سلبریتی ها استفاده نمی کنند محصولاتشان مورد تایید نمی باشد؟

به نظر می آید برخی تولید کنندگان در ایران برای رقابت و فروش بیشتر دست به هر کاری می زنند حتی تخریب رقیب.

اگر تبلیغات در همه زمینه ها به خوبی صورت بگیرد و یا اینکه تولید کننده گان از محصول خود رضایت کامل داشته باشند نیازی نیست که تمام شهر برای تبلیغ یک محصول مملو از عکس های سلبریتی ها شود. چرا که این تبلیغات در برخی از خانواده ها ایجاد دردسر می کند. خانواده هایی که در سطح متوسط هستند و فرزندی دارند که علاقه زیادی به یک هنرپیشه دارد و آن هنرپیشه الگوی اجتماعی فرزند می شود و زمانی که تبلیغ محصولی توسط هنرپیشه انجام می شود فرزند باید حتما و حکما آن محصول را خریداری کند چرا که باید از آن هنرپیشه تقلید کند!

خب همه این مسایل بر می گردد برخی تولید کنندگان دچار ضعف اساسی هستند که نمی توانند محصول خود را بدون استفاده از سلبریتی ها به مشتری ارائه کنند؟ اگر تولید کنندهای به مرغوبیت و کیفیت محصول خود اطمینان داشته باشد نباید چنین کاری را انجام دهد.

مسئله دیگری هم که وجود دارد این است که شاید برخی از سلبریتی های ایران هراس دارند که به فراموشی سپرده شوند و یا احساس می کنند حضورشان کمرنگ شده است و از طریق تبلیغات می خواهند به مردم یادآوری کنند که هنوز حضور دارند!

حال خود قضاوت کنید با انواع تبلیغات در زمینه های مختلف مشتری باید به کدام محصول اطمینان داشته باشد؟ یعنی اگرهمانند محصول تبلیغ شده محصولی دیگر از شرکت دیگری باشد نباید خریداری کند؟ با تبلیغات مختلف توسط سلبریتی ها مردم برای انتخاب دچار سردرگمی شده اند که چه محصولی خوب است و چه محصولی خوب نیست.
 
ستاره هایی که سفیر برند شدند
«بازیگرها در فیلمها بازی می کنند تا پیشنهادهای تبلیغاتی بیشتری داشته باشد!». این جمله کنایه آمیز در سینمای آمریکا و همه کشورهای دیگری که سازوکار درستی در تولید قهرمان و ستاره دارند، چندان عجیب به نظر نمی رسد. درآمد تبلیغاتی بسیاری از سلبریتی های کره زمین، از دستمزد سالیانه آنها برای هنرشان بیشتر است. در ایران اما تبلیغ سلبریتی ها برای برندهای مختلف مدت زیادی ممنوع بوده است.

یک دهه قبل، حسین رضازاده در حال آب معدنی نوشیدن و محمدرضا شریفی نیا درحال نگاه کردن، نمونه های تایید شده چهره های تبلیغاتی بودند اما این روند به طور کلی متوقف شد. اتفاقی که موجبات نزدیک شدن چهره های سرشناس ایرانی به تبلیغات شبکه های ماهوارهای را فراهم آورد و شاید به همین خاطر بود که بالاخره دستور لغو ممنوعیت تبلیغ چهره های سرشناس صادر شد تا هم آنها مثل همتایان شان در کشورهای دیگر اجازه تبلیغ کردن داشته باشند و هم برندها از این ظرفیت، برای حرارت بخشیدن به بازار بهره ببرند. مهمترین سلبریتیهای تبلیغ کننده برندهای مختلف در ایران کدامها هستند؟ احتمالا با نگاهی به دیوارهای شهر، نام آنها را به خاطر خواهید آورد.

محمدرضا گلزار
در سال های نه چندان دور، نام محمدرضا گلزار برای تضمین فروش هر فیلمی کفایت می کرد. سینما اما هرگز تنها دغدغه آخرین بازیگر از نسل بازیگران پرفروش تاریخ ایران نبود. او که این روزها در یک اثر سینمایی ایرانی-هندی بازی میکند و قول داده مخاطبان موسیقاییاش را نیز به شدت غافلگیر کند، در همه ادوار یک چهره کاملا جذاب و ایده آل برای تبلیغات کمپانی ها بوده است.  
 

گلزار سال ها قبل برای چند کمپانی ایرانی تبلیغ کرد اما حالا دیگر او تنها سفیر برندهای خارجی است. «گام باتلر» بیشترین همکاری تبلیغاتی را با محمدرضا انجام می دهد. یک شرکت دارویی که تصویر بازیگر شناخته شده ایرانی را به شعارهای تبلیغاتی انگلیسی اش می چسباند. گلزار چهره تبلیغاتی نوشابه انرژیزای هایپ نیز محسوب می شود.

پوریا پورسرخ
مون بلان. این کمپانی لوکس در تولید نوشتافزارهای خاص، جواهرات، عینک های آفتابی و محصولات چرمی در دنیا کم نظیر است. این برند در همه کشورهای دنیا سرای تبلیغاتی خاص خودش را دارد و در ایران نیز پوریا پورسرخ اصلی ترین سفیر آنها به شمار می رود. پوریا به همراه تعداد دیگری از ستاره ها، در مراسم افتتاحیه یکی از مراکز این برند در تهران نیز حضور فعالی داشت.
 

بازیگر سریال کیمیا در بنرهای مون بلان نیز با یک ژست خاص و درحالی که یکی از قلم های گرانقیمت این شرکت را در دست دارد، دیده می شود. طرحی که موجب انتقاد رسانه های تندرو نیز شده است. آنها معتقدند اینکه یک کمپانی غربی به دست بازیگر تحصیلکرده ایرانی قلم بدهد، چیزی جز تهاجم فرهنگی نیست.

بهرام رادان ِ
در آخرین روزهای قبل از ممنوعیت تبلیغ بازیگرها، بهرام رادان جوان روی بیلبوردهای بزرگ تهران دیده می شد و حالا که این ممنوعیت رفته رفته برطرف شده، او بار دیگر به چهره اول یک برند تبدیل شده است. رادان قراردادی را با نوین چرم به امضا رسانده و تابلوهای تبلیغاتی این تولیدی لباس چرم با حضور رادان چه در فروشگاه های این برند و چه در بیلبوردهای سطح تهران به وضوح دیده می شود.
 
 
رادان درحال حاضر مرد اول تبلیغات سلبریتی هاست. چهرهای جذاب روی بنرهایی که از مردم می خواهند که ست بپوشند و جایزه بگیرند. همکاری آقای بازیگر با نوین چرم، به همین جا خلاصه نمی شود. او یکی از مدله ای عکس در ژورنال این تولیدی نیز هست و در چند تیزر نوین چرم نیز بازی کرده است.

بهاره رهنما
بهاره رهنما که چندی قبل به عنوان مدل یک برند مانتو در فضای مجازی مطرح شده بود، همکاری اش با برند اینلی را نیز آغاز کرد. باشگاه فرمانیه شاهد حضور گرم 450 نفر از آرایشگران منتخب تهران بود که در کنار خانم بهاره رهنما، بازیگر و نویسنده، تولد برند این لِی را جشن گرفتند. حضور خانم رهنما مثل همیشه فضا را با شادی و گرمای خاصی همراه کرد.
 

در این مراسم که نخستین Talk Show بانوان ایرانی بود، از پیشکسوتان آرایش و پیرایش کشور تقدیر به عمل آمد و خانم رویا آقایی مدرس گریم دانشگاه فرهنگ و هنر نیز با استفاده از محصولات این لِی دو نوع آرایش سادۀ روزانه و آرایش شب را در مقابل حضار انجام داد. در انتهای مراسم بهاره رهنما و دو تن از پیشکسوتان آرایش کشور کیک زیبای این لِی را بریدند و جشن تولد برندی که زیبایی طبیعی را به زنان ایران هدیه میدهد با شکوه خاصی برگزار شد.

سیروان خسروی
«صدای سکوت رساتر است». اینکه تصویر یک خواننده را در کنار جملهای شبیه این تماشا کنیم، در نگاه اول کمی عجیب به نظر می رسد اما در دنیای تبلیغات، غیرممکن معمولا آخرین کلمهای است که باید به آن فکر کرد. سیروان از مدتی قبل، با کمپانی تولید اسپری «اکس» همکاری تجاری دارد.
 

آنها از این خواننده پرمخاطب ایرانی در پس زمینه پوسترهای سیاه تبلیغاتی شان استفاده می کنند اما این تنها زمینه ارتباط کاری این برند با سیروان نیست. اکس در یک وبسایت جداگانه، سوالاتی در مورد سیروان از طرفداران او می پرسد و قرار است بخشی از بلیت ِ های کنسرت او را به مخاطبانی که پاسخ درست می دهند هدیه کنند. علاوه بر این، آنها به دنبال برگزاری کنسرت های متفاوتی برای سیروان در شهرهای مختلف ایران نیز هستند.

پژمان بازغی
بعد از محمدرضا گلزار، او تنها بازیگری بود که به عنوان مدل تبلیغاتی با کمپانی ایکات قرارداد بست. با این وجود در سال های بعدی، او در این زمینه چندان پرکار نبود.
 

بازغی بارها و بارها در فضاهایی مختلف؛ به این قانون عجیب در ایران اعتراض کرد و دست روی این نکته گذاشت که ممنوعیت حضور چهره های شناخته شده ایرانی در تبلیغ برندهای داخلی، آنها را به سمت نمونه های خارجی سوق می دهد. اتفاقی که برای خودش نیز به وقوع پیوست. او این روزها دوباره به یک چهره پرطرفدار در دنیای تبلیغات تبدیل شده است.

مهران مدیری
درست در روزهایی که حضور بازیگرها در تبلیغهای شهری جدی شده بود و همه برندها برای جذب چهره های شناخته شده از هم سبقت می گرفتند؛ چای عرفان به سراغ مهران مدیری رفت و با او قرارداد امضا کرد. 
 

گمانه زنی های زیادی در مورد این قرارداد وجود داشت و پاپاراتزی ها مبلغ آن را 100 میلیون تومان عنوان می کردند که در آن مقطع زمانی، مبلغی باورنکردنی محسوب می شد و به مراتب بیشتر از دستمزد بازی و کارگردانی مدیری در سریالهای 90 قسمتی اش بود

جواد نکونام
کمی پیش از آغاز مسابقه های تیم ملی فوتبال ایران در رقابتهای جام جهانی 2014 برزیل، کاپیتان تیم ملی در یک تبلیغ تلویزیونی دیده شده. «مثل یک کاپیتان» شعار اصلی تبلیغ هایی بودند که پنالتی زدن جواد نکونام در یک فضای تاریک را نشان می دادند و آن را به محصول تولیدی شان مرتبط می کردند.
 

مرد شماره 6 سابق تیم ملی، چندین ماه چهره تبلیغاتی روغن موتور کاسپین بود اما همکاری او با کاسپین، حتی بعد از پایان تیزرهای تلویزیونی نیز ادامه پیدا کرد. حالا آدمکی از چهره او با نام برند موردنظر در تعویض روغنی ها دیده می شد تا او پس از دیوید بکام و رونالدو که برای کاسترول تبلیغ می کردند، تبدیل به سومین فوتبالیست شاغل در تعویض روغنی در تاریخ ایران شود.

امیرعلی دانایی
حتما یادتان می آید چند سال پیش عکس تعداد چشمگیری از بیلبوردهای شهری به پسر جوانی با دندان های سفید و لبخندی ملیح اختصاص یافته بود که بینندگان را استفاده از مسواک رویال دعوت می کرد. آن جوان که بعدها با سریال «کلاه پهلوی» به همگان معرفی شد کسی نبود جز امیرعلی دانایی که به عنوان یک مدل ایرانی فعالیت می کرد. دانایی پیش از حضور در تبلیغ رویال، زمانی که 18 ساله بوده به عنوان مدل با برند کاسیو همکاری می کرده و بعدها هم بعد از چند سال دوری از وطن سر از بیلبوردهای ایکات در آورد.
 

او در یکی از گفتگوهایش گفته بود همیشه دوست داشته در تبلیغی حضور داشته باشد که سر از همه بیلبوردها در بیاورد و این اتفاق برای دانایی با مسواک رویال افتاد. تبلیغی که رکورد در ایران را با 120 بیلبورد از جنوب تا شمال کشور شکست که فقط 43 بیلبورد در تهران داشت. همان موقع که حرف از بازی دانایی در پروژه تاریخی «کلاه پهلوی» به میان آمد خیلی ها حضور او در تبلیغات را در تضاد با قانون منع حضور چهره ها در تبیلغات می دانستند.

رضا یزدانی
علاقه مندان خواننده پرکار پاپ-راک، در همه این سالها او را فقط در لباس های چرم دیده اند. شاید باورکردنی نباشد اما رضا یزدانی هیچوقت بدون لباس، مچ بند، کفش و به طور کلی تولیدات چرم، هیچ کنسرتی برگزار نکرده است.
 

یزدانی از چند سال قبل، با نوینچرم قرارداد امضا کرده و تبدیل به مدل تبلیغاتی این برند شده است. با این وجود او در مصاحبه های اخیرش دست روی این نکته گذاشته که این قرارداد دلیل اصرارش به پوشیدن لباس های چرم نیست و او از مدتها قبل به چرم پوشیدن علاقه زیادی داشته است. ِ پوششی که با استایل کارهای او نیز همخوانی دارد.

ژیلا صادقی
ژیلا صادقی از معدود چهره های زنی بود که پا به عرصه تبلیغات گذاشت و برای برند لوازم خانگی کن وود روی بیلبوردها و پوسترها رفت. صادقی تا چند سال پیش از مجریان زن پرکار تلویزیون به حساب می آمد و با اجرای برنامه «خانه فیروزهای» ارتباط صمیمانه تری با مخاطبان برقرار کرد تا اینکه عکس های تبلیغاتی اش روی بیلبوردها و نشریات جا خوش کرد.
 

دورهای که صادقی برای تبلیغ در عکس های کمپانی کن وود حاضر شد، هنوز هم حرف و حدیث های زیادی درباره حضور و عدم حضور چهره ها در تبلیغات زده می شد، مخصوصا اینکه حالا پای یک زن در میان بود که با پوششی متفاوت مبلغ یک برند شده بود. همین موضوع بعدها حواشی زیادی برای او به همراه داشت و حتی خیلی ها علت ممنوع الکاری او در تلویزیون را به حضورش در زمینه تبلیغات ربط دادند. حالا هم که چند سالی از این موضوع می گذرد و دیگر خبری از حضور این مجری خوش سر و زبان در تبلیغات نیست، هنوز هم او را در هیچ برنامه تلویزیونی به عنوان مجری ثابت نمی بینیم.

الیکا عبدالرزاقی
بازیگر محبوب طنز سریال های تلویزیون اما جدیدترین چهرهای است که نامش به عنوان یک سلبریتی در میان کسانی قرار گرفته که برای شرکت های مختلف تبلیغ می کنند. الیکا عبدالرزاقی که این روزها سریال «حال خاص» با بازیاش از شبکه نسیم پخش می شود،
 

به تازگی همکاری اش در زمینه تبلیغات را با یک شرکت لوازم خانگی آغاز کرده و خودش عکس های مربوط به افتتاحیه این برند را در صفحه اختصاصی اینستاگرامش مننشر کرده است.

ایرج نوذری
آنهایی که مخاطب پر و پا قرص برنامه های تلویزیون بودند حتما مسابقه «ستاره ها» با اجرای ایرج نوذری را به خاطر می آورند، مسابقه ای که پای نوذری را هم به عنوان یک بازیگر خوش چهره و خوش استایل به تبلیغات باز کرد و او را در لیست چهره هایی قرار داد که به عنوان مبلغ یک برند فعالیت کردند.
 

عکس نوذری برای تبلیغ فرش ستاره کویر یزد روی بیلبوردها رفت و به دلیل اینکه او در آن سالها همزمان اجرای مسابقه ستاره ها را نیز بر عهده داشت توجه افراد بیشتری را نسبت به برندی که او تبلیغاش میکرد جذب کرد.

بنیامین بهادری
بعد از هیت شدن آلبوم فراموش نشدنی «بنیامین85» این خواننده پیشنهادهای زیادی برای انجام کارهای تصویری داشت اما همیشه در مقابل آنها مقاومت کرد و در کنار ویدئو نساختن، کنسرت نیز برگزار نکرد. در آن مقطع زمانی، شبکه های اجتماعی نیز به گستردگی امروز نبودند و اساسا مردم شانس زیادی برای تماشای تصویر سلبریتی محبوبشان نداشتند.


شاید به همین خاطر بود که تبلیغات شهری بنیامین برای برند لوازم خانگی بیم، با استقبال گسترده ای روبه رو شد. «دنیا دیگه مثل تو ندارد» بخشی از هیتترین کار عمر او نیز به عنوان جمله تبلیغاتی برند «بیم» در نظر گرفته شد. گفته می شود بیلبوردهای بزرگ بنیامین و تصاویر خاص او، دلیل برخورد جدی با تبلیغ سلبریتی ها شده و موجبات از راه رسیدن قانونی برای ممنوعیت این تبلیغات را فراهم آورده است.

حمید گودرزی
 امروز در شهر تهران با تبلیغات گروه مبلمان آیسا برخورد می کنیم، استفاده از حمید گودرزی به عنوان سلیبیریتی این گروه بحث های زیادی را از جانب متخصصین علم برندینگ و تبلیغات مطرح کرده است!

به راستی امروز فقط استفاده از سلیبیریتی برای رشد و بلوغ یک نام تجاری در فضای پر از رقابت این روزها کافی است؟ به جرات به شما می گویم هرگز! اگر اینطور بود که کفش ملی و بلا همچنان پاپرجا می ماندند. علم بودجه بندی هزینه های مارکتینگ و تبلیغات، تحلیل هزینه های جذب مشتری، قانون های استفاده از رسانه های 
ATL و BTL همگی نکاتی است که ظاهرا نادیده گرفته می شود.
 

یک نکته بسیار عجیب در تبلیغات این برند عکسی است که به عنوان FIRST IMPACT ( اثر اول ) دیده می شود، یک عکس فقط با یک چرخش زاویه ROTATION ناشیانه به عنوان تصویر اصلی همراه با چهره حمید گودرزی مورد استفاده قرار گرفته است! همچنین حضور این بازیگر در برنامه های اخیر تحلیلی صدا و سیما نیز نشان و حاکی از موضوع چگونگی تبلیغات است. واژه سفیر برند آنقدر دم دستی شده است که گویی فقر برندینگ در این کشور روز به روز بیشتر می شود، البته آنطرف تر هم اقای فرش که متعلق به فرش فرهی است از قاعده ضعف بسترهای گرافیکی مستثنی نیست. به امید روزی که علم تبلیغات در کشورمان تخصصی شود و از شعار به عمل تبدیل شود.

مهناز افشار
ساعت زنانه لوکس شانزه لیزه، در کشورهای مختلفی با هنرمندها برای تبلیغات همکاری میکند اما اتفاق خاصی که در همکاری تبلیغاتی این برند در ایران رقم می خورد، استفاده از یک مدل باحجاب است. درواقع افشار اولین چهره باحجاب در تاریخ تبلیغات این ساعت به شمار میرود و از این حیث بین مخاطبان جهانی این ساعت، بیشتر از همه مورد توجه است.

البته که به عنوان سفیر برند در ایران، عکسهای تبلیغاتی افشار مختص تبلیغات ساعت در داخل ایران هستند اما این تصاویر گاهی در وب سایت رسمی و کلکسیونهای بین المللی شانزه لیزه نیز منتشر شده است. تصاویر یک هنرمند ایرانی که حجاب هیچ لطمه ای به جذابیتاش نمی زند.
 
 
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۱۱ ۱۵:۴۸:۲۸
واقعاردسته یهنی اگه خمیر دندانی رو یه هنرپیشه تبلیغ نکنه خوب نیست چه کاریه خب که هنرپیشه- خواننده-ورزشکار باید همه چی بقیه رو تایید کنه