ایران خبر- مدل يا مانكن به فرد با افرادي گفته مي شود كه بوسيله هنر و ويژگيهاي فردي خود محصول كالا. خدمات و يا اطلاعاتي را به بهترين نحو به مخاطب ارائه می کنند و سبب ثبت بهترنام آن محصول در ذهن مخاطب مي گردند. بسياري از محصولات در سراسر جهان با چهره و نام يك مدل به توفيق رسيده و شناخته شده اند.
مدلها در به دو دسته تقسیم می شوند. مدلهایی که در مقابل دوربين هنرمندان عكاس قرار مي گيرند و تصاویر آنها بر روی بیلبوردها و مجلات با اهداف تبلیغاتی استفاده مي شود كه به آنها photo models (عکس- مدلها) مي گوييم. و مدلهایی که برای catwalk (اجراهای زنده) مورد استفاده قرار می گیرند و بر روي صحنه هنر خود را به صورت زنده به نمايش مي گذارند.
مدلینگ در دنیا یک پدیده تعریف شده و شناخته شده ای است که در شکوفایی صنایع نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و به عنوان هنر، صنعتي بزرگ از اعتبار و جايگاه ويژه اي برخوردار است.
برخی از جوانان ایرانی به دنبال مد و مدلینگ می روند، کافی است سری به صفحات شخصی این جوانان بزنیم، با چنان اعتماد به نفسی ادعای مدل شدن و مدلینگ را دارند گویا در ایران مجله و یا شبکه خاصی به مد و مدلینگ اختصاص داده شده است.
تقلیدهای کورکورانه و بی دلیل برخی از جوانان باعش ده تا به این باور برسند که می توانند مدل باشند. شاید انتخاب برخی لباس ها، آرایش و پوشش مدل های خارجی بتوانند الگوی برای جوانان باشد اما تقلید ناآگاهانه در ایران باعث شده جونان پیرو مد ادعای مدلینگ شدن را داشته باشند.
مدل شدن در دیگر کشورها یک شغل محسوب می شود و کسی که مدل می شود تمام وقت و انرژی خود را صرف این کار می کند، اما در ایران مدل شدن بیشتر برای چشم و هم چشمی و فخرفروشی استفاده می شود. بسیاری از دختران و پسران جوان ایرانی برای اینکه قیافه و ظاهر خود را به شکل و شمایل یک مدل دربیاورند از آن الگوبرداری و تقلید می کنند.
مسئله دیگری که بین جوانان ایرانی رواج پیدا کرده، این است که با تغییر در ظاهر و آرایش و پوشش خود را مقابل دوربین عکاسی قرار می دهند، سپس با انتشار عکس های خود در صفحات شخصی شبکه های اجتماعی تصور می کنند به مدل تبدیل شده اند! برخی از این جوانان تمام فکرشان این است که هر روز با تیپ و آرایشی متفاوت عکسی جدید از خود منتشر کنند.
بسیاری از جوانانی که در ایران به دنبال مد و مدلینگ می روند آگاهی کامل و لازم را در این زمینه ندارند و صرفا برای بیشتر دیده شدن دنبال این کار می روند، اما باید بدانند مدل شدن هم برای دختر و هم پسر شرایط خاص خود را دارد.
این فعالیت در ایران صورت حرفه ای به خود نگرفته و به عنوان شغلی مستقل محسوب نمی شود و مسلما بازار كار و در آمد آن با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.
مدل ها بر اساس جنسیت عبارت اند از :
۱- مدل خانم (Female Models)
هر چند به طور کلی حرفه مدلینگ شغل بسیار دشواری است اما مدلهای خانم در انجام کار خود با دشواری چندانی روبرو نیستند. به عبارتی در صورتیکه شرایط لازم اعم از چهره فتوژنیک و اندام مناسب را داشته باشید تنها می بایست از خود نگهداری کنید(بیشتر از طریق رژیم غذایی) و خود را در شرایط آرمانی نگهدارید.
۲- مدل مرد (Male Models)
مدل مرد بودن دو برابر سخت تر از مدل زن بودن است. مسائل مربوط به وزن ده ها برابر سخت تر و میلیون ها بار پیچیده تر است. هرگز نمی توان مدلی را که چهرهاش بیاشتهایی عصبی را نشان می دهد استفاده کرد و نتیجه مثبت گرفت.
یک مدل در عین لاغری باید عضله هم داشته باشد و در عین سنگین وزنی و عضله دار بودن نباید مانند آرنولد باشد. هیچ کس یک بدن بادی بیلدینگ را دوست ندارد، از طرفی چنین اندامی ممکن است برای بیننده رعب آور نیز باشد.
اندام باید لاغر و قابل ارائه باشد. این کار برای زن ها بسیار راحت تر است زیرا هرچه قدر لاغر تر باشند بهتر است. یا در آخر ممکن است جز مدل های سایز بزرگ به حساب آیند. برای مرد ها لاغر بودن بسیار مهم است ولی این لاغر بودن چیزی بیش از کم کردن وزن و باریک اندام بودن است.
اکثر مرد ها فردی سالم را با بدن عضله ای تحسین می کنند. وقتی یک طراح مدلی را اجاره می کند به دنبال چیزی بیش از زیبایی صورت است چرا که صورت قابل اصلاح می باشد. طراحان اندام خاصی را نیاز دارند که مناسب ظاهری باشد که قصد به تصویر کشیدن آن را دارند.