شیر در بسیاری از فرهنگها و باورها نماد قدرت و شجاعت است. ساکنان دامنۀ زاگرس این نماد را از دل سنگ بیرون کشیده و بر مزار مردان بزرگی که نام آور و دلاور بوده اند استوار ساخته اند. |
بختیاری ها در زبان محلی خود به این شیرهای پابرجا «بردشیر» می گویند که بخش نخست این واژه به معنی سنگ است و در مجموع همان شیرسنگی معنا می دهد. |
شیر نه تنها نشانگر شجاعت و قدرت جسمانی است بلکه نماد پیروزی در عین فروتنی و همچنین نجابت و معنویت نیز هست. به همین دلایل است که بختیاری ها شیر را به عنوان نماد خود پذیرفته و ارائه کرده اند. |
این شیرها در پهلوهای خود نقشهایی از شمشیر، اسب، تفنگ و تسبیح دارند و بر گردۀ (پهلو) آنها مشخصات صاحب مزار نقر شده است. |
مردم مناطق بختیاری نشین، سنگ قبر را با توجه به شخصیت و گذشتهی شخص متوفی نقاشی می کنند. در این نقاشی های آداب و رسوم مردم به صورت برخی اشکال خاص و به عنوان نماد های بختیاری، در مقبره ترسیم می شوند. |
شیرسنگیهای جدید از جنس گرانیت و مرمر و سنگ های آهنگی صنعتی تراشیده می شوند و طرحشان شبیه شیرهای رومی-فرنگی است. |
شیر نه تنها نشانگر شجاعت و قدرت جسمانی است بلکه نماد پیروزی در عین فروتنی و همچنین نجابت و معنویت نیز هست. به همین دلایل است که بختیاری ها شیر را به عنوان نماد خود پذیرفته و ارائه کرده اند. |
شیرهای سنگی در هیچ کجای ایران به اندازهای که در استانهای خوزستان و چهارمحال بختیاری خانه گزیدهاند به چشم نمیآیند. اما گویا همین فراوانی و پراکندگی، از بین رفتنشان را امری عادی جلوه داده و در نظر مردم و مسئولان از ارزش و اهمیت آنها کم کرده است. |
شیر نه تنها نشانگر شجاعت و قدرت جسمانی است بلکه نماد پیروزی در عین فروتنی و همچنین نجابت و معنویت نیز هست. به همین دلایل است که بختیاری ها شیر را به عنوان نماد خود پذیرفته و ارائه کرده اند. |
شیر سنگی؛ میراثی رو به فراموشی |
قبرستان روستای شیمن در شهرستان ایذه |
شیرهای سنگی قابل جابجایی و در معرض تخریب هستند، در سالیان اخیر بسیاری از این شیرها به سرقت رفته و شماری هم شکسته شدهاند. |
یکی از ویژگی های مهم شیرهای بختیاری که آنها را از شیرهای نقش شده در آثار باستانی متمایز می کند، سادگی آنهاست. این شیرها در عین حال که هیبت و شکوهی اسطوره ای را تداعی می کنند، از نظر طرح و نقش ساده و بی پیرایه تر از نمادهای دوره های پیشین هستند. |
شیرهای سنگی مجسمههایی هستند که در گذشته توسط سنگ تراشها تراشیده میشدند و آنها را روی قبر افراد شجاع و دلیر ایل بختیاری قرار میدادند. |
در فرهنگ ایل بختیاری دین و مذهب نیز به صورت نقاشی مطرح می شود. برای مثال نقش مسجد با ۲ مناره و گلدسته نشان از مسلمان و شیعه بودن شخص فوت شده دارد. |
موضوع جالبی که از سنگ قبرهای ایل بختیاری میتوان استنباط کرد، حضور زندگی و تحرک در تصویرهاست. در واقع اگر فراموش کنیم که تصاویر مربوط به سنگ قبر است، هیچگونه غم و اندوهی در آنها مشخص نمیشود. |
شیر سنگی؛ میراثی رو به فراموشی |
شیرها به گونه ای ساخته شده اند که دست و پایشان روی یک سطح سنگی قرار گرفته تا همراه با آن سطح، تا حدی در خاک فرو رفته و شیر را استوار نگه دارند. دستهای بردشیرها به جلو کشیده و سر آنها اندکی رو به بالا ساخته شده که این ساختار تا حد زیادی به نگه داشتن تعادل و ایستادگی شیرها کمک میکند. |
مردم مناطق بختیاری نشین، سنگ قبر را با توجه به شخصیت و گذشتهی شخص متوفی نقاشی می کنند. در این نقاشی های آداب و رسوم مردم به صورت برخی اشکال خاص و به عنوان نماد های بختیاری، در مقبره ترسیم می شوند. |
قبرستان روستای شیمن در شهرستان ایذه |
قبرستان روستای شیمن در شهرستان ایذه. به گفته اهالی روستا، در سالهای اخیر مردم روستا، درگذشتگان خود را در شهرها دفن میکنند. |
در فرهنگ ایل بختیاری دین و مذهب نیز به صورت نقاشی مطرح می شود. برای مثال نقش مسجد با ۲ مناره و گلدسته نشان از مسلمان و شیعه بودن شخص فوت شده دارد. |
شیرهای بختیاری از نظر اندازه و ابعاد با هم برابر نیستند. معمولاً اندازۀ شیرهای سنگی قرار گرفته بر مزارها به جایگاه فرد درگذشته در میان بازماندگانش بستگی دارد. |
مردم مناطق بختیاری نشین، سنگ قبر را با توجه به شخصیت و گذشتهی شخص متوفی نقاشی می کنند. در این نقاشی های آداب و رسوم مردم به صورت برخی اشکال خاص و به عنوان نماد های بختیاری، در مقبره ترسیم می شوند. |
شیر نه تنها نشانگر شجاعت و قدرت جسمانی است بلکه نماد پیروزی در عین فروتنی و همچنین نجابت و معنویت نیز هست. به همین دلایل است که بختیاری ها شیر را به عنوان نماد خود پذیرفته و ارائه کرده اند. |
قبرستان روستای شیمن در شهرستان ایذه |