کد مطلب: 151007
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۹
 
در سال ۱۳۹۲ با ادغام دو شهر کرهرود و سنجان به شهر اراک جمعیت این شهر به بالای ۵۰۰ هزار نفر رسید تا اراک به جمع کلانشهرهای ایران بپیوندد.
طرح جامع و تفصیلی شهر اراک به ترتیب در سال های ۸۱ و ۸۳ مصوب شدند ولی پس از گذشت سال‌های بسیار، برخی از پروژه‌های آنها هنوز اجرایی نشده‌اند.
پس از لغو پروژه ۵۸ متری که سالها به پروژه ۵۵ متری معروف بود در سال ۹۸، این ۵۵ متری آخرین بزرگراه در نظر گرفته شده در طرح تفصیلی این شهر است که هنوز احداث نشده‌است.
بزرگراه ۵۵ متری(شهید سردار سلیمانی)، معبری به طول ۶.۲ کیلومتر و عرض پوسته ۵۵ متر است که از میدان راه‌آهن اراک آغاز می شود و به کمربندی شمالی می رسد.
بزرگراه ۵۵ متری (شهید سردار سلیمانی) در مسیر خود از پل شهید نبیری، پل شهر صنعتی و پل شهید بختیاری در مسیر شرقی به غربی عبور می کند.
آن طور که شهردار اراک می‌گوید ۵۵ متری تکمیل کننده رینگ کناری و متصل کننده بزرگراه‌های شهری است.
 پروژه ۵۵ متری از زمان کلنگ‌زنی مورد انتقاد بعضی از اعضای شورای شهر، مدیر کل دفتر فنی استاندار مرکزی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی، مدیر کل حفاطت محیط زیست استان و فعالان محیط زیست قرار گرفته است.
پس از جدی شدن اجرای پروژه ۵۵ متری چند سازمان مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست و حقوق شهروندی بیانیه ای در مخالفت با اجرای این پروژه خطاب به شهرداری و شورای شهر منتشر کردند.
کی از موارد اصلی مورد مناقشه برای ایجاد این بزرگراه درختانی است که در این مسیر قرار دارند و به نوعی مرزی بین منطقه شهری و صنعتی اراک محسوب می‌شوند.
طبق گفته شهردار اراک، عرض این خیابان ۲۰ متر است و ۳۵ متر مابقی به عنوان پوسته طرح در قالب فضای سبز و محل عبور عابر پیاده و دوچرخه پیش‌بینی شده و بر این اساس نیازی به قطع درختان نیست.
یکی دیگر از ایرادات وارده از سوی شورای شهر و دستگاه‌های مربوطه به بزگراه ۵۵ متری نبود پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی برای این طرح است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی که از ابتدا هم مخالفت خود را با این طرح بیان کرده بود در گفتگو با یکی از رسانه‌ها این طرح را جعلی خواند و گفت این طرح نه مصوبه دارد، نه لازم است و اصلا به درد اراک نمی‌خورد.
در حال حاضر اجرای طرح توسط دستگاه قضایی به جهت بررسی پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی متوقف شده‌است. یکی از ایرادات دادگستری به اجرای پروژه شهید سلیمانی این است که گفته می‌شود این پروژه از طرح جامع شهری شهر اراک حذف‌ شده است.
شهردار اراک می‌گوید پروژه ۵۵ متری را به صورت امانی انجام می‌دهد و نیازی به تامین بودجه برای اجرای آن نیست.
پس از متوقف شدن پروژه پیاده‌راه حصار در همان ابتدای کار، ۵۵ متری اولین پروژه‌ای است که در زمان یک شهردار منتخب دوره پنجم شورای شهر آغاز می‌شود، تاکنون شهرداران منتخب این دوره به تکمیل پروژه‌های قبلی پرداخته‌اند.
یکی از معارضین بزرگراه ۵۵ متری، پل شهرصنعتی است. آنطور که شهردار اراک می‌گوید لازم است این پل قدیمی که استحکام کافی هم ندارد، برداشته و به جای آن زیرگذر احداث شود.
بزرگراه شهید سردار سلیمانی که شورایی ها می گویند اجرای آن در شورا رد شده در نزدیکی کوی علم الهدی و سه فاز شهرک‌ شهید بهشتی قرار گرفته است.
مردم اراک بواسطه پروژه همنامی که ۱۵ سال در گام های نخست اجرا متوقف ماند و تعداد زیادی از ساکنین را به دردسر انداخت خاطره خوبی از چنین پروژه هایی ندارند و نگرانند که خاطرات پر از حاشیه آنروزها دوباره تکرار شود.
منبع : خبرگزاری ايسنا