کد مطلب: 32623
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲
نایب رئیس سندیکای موتور سیکلت گفت: موتر CG۱۲۵ که سال های سال در کشور تولید شده به دلیل عدم توانایی مطابقت با استاندارد‌های کیفی و زیست محیطی روز دنیا در حال خروج تدریجی از خط تولید است.
خداحافظی با CG125
 
به گزارش ایران خبر، ابولفضل حجازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر، افزود : تولید موتور سیکلت در دهه 80 پیشرفت خوبی داشت به طوری که 70 درصد قطعات آن نیز در کشور تولید می‌شد اما در سال های 84 تا 85 به دلیل اعمال استاندارد‌های لازم تولید این محصول کاهش یافت.

وی خاطر نشان کرد: در این مدت به دلیل تولید قطعات موتور سیکلت در داخل کشور و افزایش تیراژ تولید سالانه به یک میلیون و 300 هزار دستگاه درسال قیمت این محصول در بازار مصرف کاهش قابل توجهی داشت.

کاهش 35 درصدی تولید موتر به دلیل رکود
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه در سال جاری به دلیل شرایط رکود حاکم بر بازار پیش بینی کاهش 35 درصدری تولید موتور سیکلت می‌شود، ادامه داد: تولید موتور سیکلت در سال 92 تا 400 هزار دستگاه کاهش یافت اما تولید این محصول در سال 93 کمی رونق گرفت و تیراژ تولید آن به 550 هزار دستگاه در سال رسید. در سال 94 نیز دوباه پیش بینی می‌شود که به دلیل رکود حاکم در بازار تیراژ تولید این محصول به کمتر از 500 هزار دستگاه کاهش یابد.

موتور‌سیکلت امسال افزایش قیمت ندارد
وی با بیان اینکه در سال جاری هیچ گونه افرایش قیمتی در خصوص تولید انواع موتور سیکلت نخواهیم داشت، گفت: به دلیل رکود حاکم بر بازار، این محصول در سال جاری نیز به قیمت سال گذشته به فروش می‌رسد.

حجازی با اشاره به اینکه کاهش تولید موتورسیکلت در کشور ارتباطی با تحریم ندارد، تاکید کرد: کاهش تولید در نتیجه کاهش کشش بازار و رکود حاکم برآن است که از طریق گشایش بازار‌های جدید در منطقه، توان افزایش دوباره آن وجود دارد.

از دست رفتن بازار صادراتی 100 هزار دستگاهی موتور به دلیل غفلت
نایب رئیس سندیکای موتور بیان داشت : در سال‌های 80 تا 85 سالانه 100 هزار موتور سیکلت به کشور‌های عراق و افغانستان صادر می‌شد که به دلیل غفلت همکاران ما از این بازارهای صادرات تقریبا از دست رفته است.

انتقال خط تولید موتور به افغانستان
این مقام مسئول اظهار داشت: یکی از اشتباهاتی نیز که منجر به کاهش صادارت این محصول شد، انتقال خط تولید به افغانستان و راه اندازی خط تولید در این کشور بود که منجر به کاهش صادارت محصولات تولیدی و آماده ما به این کشور شد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر عراق و افغانستان به دنبال گشایش بازار صادارتی جدیدی در کشور‌های شوری سابق هستیم، تصریح کرد: موتور سکیلت در دنیار به دو صورت معیشتی و تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دلیل ممنوعیت تولید، ما تنها امکان تولید و صادرات موتور معیشتی داریم .

حجازی اظهار داشت: در سال 91 توسط استاندار وقت قم موافقت نامه‌ای با استداندار کربلا برای صادارت موتور سیکلت و ایجاد خط ممتاز مونتاژ در این کشور بسته شد که با تعویض دولت این موافقت نامه پیگیری نشد.

وی گفت: بازار عراق بازار بکری است که قابلیت صادرات دوباره، سالانه 100 هزار دستگاه دارد .

صنعت موتور سکیلت در حال تغییر مسیر از چین به هند

نایب رئیس سندیکای موتور با بیان اینکه صنعت موتور سکیلت ما در حال تغییر مسیر واردات از چین به سمت هند است، یادآور شد: در گذشته بیشتر موتور‌های ما چینی بود اما اکنون به سمت واردات موتور از هند متمایل شده‌ایم که در مقایسه با تولیدات چینی کیفیت بهتری دارد.

حجازی گفت: در حال حاضر سالانه 80 تا 100 هزار دستگاه موتور از هندوستان به ایران وارد می‌شود و در این زمینه اشتغال زایی مناسبی را برای هندی‌ها فراهم شده است .

وی اضافه کرد: این موتور‌ها به صورت آماده وارد کشور شده و تنها در ایران عملیات مونتاژ بر روی آن صورت می‌گیرد به طوری که 95 درصد از قطعات مصرفی این موتور‌ها وارداتی بوده و تنها لاستیک ایرانی دارند. اما موتور‌های چینی، 60 درصد قطعات آن در ایران تولید می‌شود.

170 کارخانه موترسازی تعطیل یا نیمه تعطیل شد
حجازی با بیان اینکه سرمایه‌های کلانی از صنعت موتور سیکلت سازی کشور خارج شده است، اظهار داشت: به دلیل عدم هدایت و حمایت لازم از صنعت موتور سیکلت کشور تعداد کارخانه‌های موتور سازی از 200 کارخانه به 30 کارخانه فعال کاهش یافته است که این تعداد فعال نیز به طور متوسط با 40 درصد ظرفیت خودکار می‌کنند.

وی گفت: حدود 20 تا 25 درصدر از بازار مصرف کشور را محصولات هندی‌ها ، 5 درصد را محصولات اروپایی و مابقی را محصولات ایرانی و چینی تشکیل می‌دهد که این بخش قالب استاندارد‌های لازم کیفی و زیست محیطی روز دنیا را ندارد.

خداحافظی با CG125
این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: موتور سیکلت CG125 که سال‌های سال از تولید آن می گذرد اکنون باید با کمک حمایت‌های قانونی دولت از رده خارج شود و موتور سیکلت دیگری که حداقل استاندارد‌های روز دنیا را پاس می ‌کند، جایگزین شود.

وی اضافه کرد: این نوع موتورسیکلت تولیدی در کشور، استاندارد‌های مورد نظر سازمان‌های استاندارد و محیط زیست ایران را دارا است اما به طور کلی ماهیت قدیمی داشته و امکان ارتقای آن وجود ندارد و مانند پیکان از رده خارج می‌شود.

گفت‌و‌گو از ابراهیم نژادرفیعی