عباس قائیدرحمت در گفتگو با ایران خبر:

پلیس باید هوشمندانه رفتار ترافیکی را در جامعه رواج دهد

کد مطلب: 60666
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۰
با اجرایی شدن طرح الکترونیک فرهنگ سازی بین مردم رواج پیدا کرد و حجم کاری پلیس هم کمتر شد زیرا که پلیس باید به وظایف مهم تری رسیدگی کند. و دوربین ها تخلفات رانندگان را ثبت می کنند. در این زمینه باید با فرهنگ سازی و همکاری بتوانیم خود را با استاندارها و دستاوردهای جهانی تطبیق دهیم.
 
عباس قائیدرحمت سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص ایجاد محدوده طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا، به ایران خبر گفت: ملاک ما محدوده طرح ترافیک است. اصل این موضوع به شورای شهر، راهنمایی و رانندگی و مدیریت یکپارچه شهری مربوط می شود. در کلان شهرها معمولا منطقه ای از شهر را در محدوده طرح ترافیک قرار می دهند. چون در این مناطق تردد خودرو زیاد است و بالتبع ترافیک هم افزایش پیدا می کند. مثل دسترسی به وزارتخانه ها و بیمارستان های که محل مراجعه مردم از مناطق مختلف شهر است و شامل این محدوده می شود.
 
وی افزود: در کلان شهرهایی مثل تهران و مشهد تردد خودرو در مناطقی محدود می شود و آن مناطق قابل کنترل نیز می باشد. بطوریکه آمار خودروهای دارای آرم طرح ترافیک مشخص است و برای برخی از افراد که به طور گذری از آن خیابان ها عبور می کنند امکان خرید طرح ترافیک روزانه وجود دارد.
 
قائیدرحمت گفت: ایجاد محدوده طرح ترافیک اهدافی برای شهروندان ایجاد می کند. یکی اینکه دسترسی برای آنها به راحتی صورت گیرد. دوم اینکه با کاهش آلودگی هوا روبرو شویم و در نهایت سبب شود مردم که در محدوده طرح ترافیک ساکن هستند بتوانند به راحتی زندگی کنند.
 
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به افزایش خودروها در محدوده طرح ترافیک گفت: زمانی ممنوعیت تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک زوج و فرد و محدوده ترافیکی توسط پلیس اعمال می شد و پلیس با توقف خودروها برگه جریمه برای آنها صادر می کرد که البته این طرح خوبی نبود. چرا که نیاز به نیروی انسانی زیادی بود. به همین دلیل سیستم الکترونیک در این زمینه راه اندازی شد.
 
وی در ادامه افزود: با اجرایی شدن طرح الکترونیک فرهنگ سازی بین مردم رواج پیدا کرد و حجم کاری پلیس هم کمتر شد زیرا که پلیس باید به وظایف مهم تری رسیدگی کند. و دوربین ها تخلفات رانندگان را ثبت می کنند. در این زمینه باید با فرهنگ سازی و همکاری بتوانیم خود را با استاندارها و دستاوردهای جهانی تطبیق دهیم.

قائیدرحمت خاطر نشان ساخت: در طی این سالها با کاهش آلودگی هوا مواجه بودیم البته یکی از عوامل موثر آن در گذشته بنزین های آلوده بود که آسیب های خیلی جدی نیز به همراه داشت. اکنون آلودگی هوا کاهش پیدا کرده و این نشان دهنده مدیریت درست و مناسب است.
وی با اشاره بحث معاینه فنی خودروها گفت: باید معاینه فنی خودرو انجام شود چرا که نقص فنی خودرو یکی از عوامل موثر در افزایش آلودگی هوا می باشد. این وظیفه پلیس است که به وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی مجوز تردد ندهد و برای این موضوع باید جرایم سنگین تری اعمال شود چرا که سلامت مردم در میان است.
 
قائیدرحمت در پایان افزود: پیشنهاد می کنم راننده های خوب، مثبت و قانون مدار از منبع جریمه ها تشویق شوند. و اگر بتوان طرحی در این زمینه ارائه داد افراد انگیزه پیدا می کنند و انجام تخلف کمتر می شود. از جریمه های افراد متخلف درصدی را برای رانندگان قانون مدار در نظر بگیریم و آنان را تشویق کنیم. تشویق برای رانندگانی که خودوری آنها هیچوقت جریمه نشده، هیچ گاه رانندگی غیرقانونی ندارند و تمام قوانین راهنمایی و رانندگی را به خوبی رعایت می کنند. اگر راننده سالم در رانندگی را در طی یکسال که هیچگونه خلافی انجام نداده است را تشویق کنیم و رفتار درست رانندگی کردن تبلیغ و فرهنگ سازی شود. وقتی این افراد به جامعه معرفی شوند الگوسازی شکل می گیرد و دیگر افراد از آن الگو بهره می برند.