پویا ودایع استاد زبان بدن از محبوبیت و تاثیر گذاری "جناب خان" بین مخاطبانش به
ایران خبر گفت: یکی از دلایل جذب عروسک "جناب خان" رنگ بنفشی است که برای لباسش درنظر گرفته شده است. رنگ بنفش کوتاه ترین طول موج را در رنگ ها دارد و این رنگ ازترکیب رنگ های آبی و قرمز ایجاد می شود.
ودایع با اشاره به انتخاب رنگ بنفش برای "جناب خان" افزود : رنگ بنفش امید به آینده را در افراد تقویت می کند، کسانی که از این رنگ استفاده می کنند جوان تر از دیگران به نظر می آیند، رنگ بنفش نشان دهند خردمندی نیز می باشد، حس ترس و مشغله های ذهنی را از افراد دور می کند. این خواص رنگ بنفش است که در یک جا جمع شده و جذابیت "جناب خان" را بیشتر کرده است.
وی گفت: شخصیت "جناب خان" به خوبی توانسته از طریق رنگ بنفش امید به آینده را در مخاطبان خود افزایش دهد و مشغله ذهنی را از مخاطبان دور کند. با کمی دقت در گفتار "جناب خان" متوجه می شویم که در بیانش امید به آینده موج می زند و این القای بسیار خوبی برای مخاطب و بیننده محسوب می شود. دیده شده در برنامه "جناب خان" گفته در آینده می خواهم به شغل لبو فروشی مشغول شوم.
ودایع در ادامه افزود: انتخاب رنگ بنفش نشان دهنده حس آرامش نیز می باشد که استفاده این رنگ برای لباس یک عروسک نشان دهنده اطمینان است و همین امر باعث شده تا "جناب خان" بین مخاطبان محبوب و دوست داشتنی شود.
این مدرس درباره چهره و اجزای صورت "جناب خان " افزود: عروسکی است که مو ندارد! "جناب خان" پلک، مو و ابرو ندارد، چشم، گوش، دماغ و دهن دارد، وقتی به چهره این عروسک با دقت نگاه کنیم متوجه می شویم که بیشتر حالات صورت "جناب خان" با دهانش ست چون ابرو و پلکی در صورتش دیده نمی شود. این عروسک با دهان گشاد و بزرگش تمام آن چیزی را که توسط دیگر اجزای صورت باید به مخاطب انتقال داده شود را منتقل می کند.
ودایع درباره سر کچل و بی موی "جناب خان" گفت: سر بی مو و کچل این عروسک برای مخاطبان یادآور عروسک های دهه 50 و 60 می باشد. یکی از دلایلی که برخی افراد کچل محبوبیت خاصی دارند و جزو افراد دوست داشتنی جامعه به حساب می آیند این است که در کودکی با عروسک های کچل همبازی بوده اند. همین امر باعث شده تا مخاطب به گذشته خود گریزی بزند و بین گذشته و آینده درگیر شود و همین درگیری حس خوبی را در بیینده به وجود می آورد.
وی با اشاره اینکه افراد به اشیاء گرد علاقه بیشتری دارند گفت: دماغ بزرگ عروسک "جناب خان" بدون منفذی برای نفس کشیدنیک دماغ گرد با بنفشی تیره تر از بدنش است. همین امر باعث تاثیرگذاری و جذب مخاطب شده است. چرا که همان طور که عنوان شد افراد به اشیاء گرد علاقمندی بیشتری دارند تا اشیائی که دارای ضلع باشد. مثل عروسک های گرد، مثل مدال المپیک. حتی عروسک ها وقتی غمگین هستند حالت گرد به خود می گیرند.
مدرس زبان بدن درباره دست های "جناب خان" افزود: دست های این عروسک از بدنش بلند تر است و این حالت در مخاطب ایجاد می شود که با یک موجود خیالی درارتباط است نه یک موجود واقعی. و این باعث می شود تا بیننده عروسک را یک عروسک خیالی تصورکند. این یک مزیت است برای عروسک "جناب خان" که یک موجود خیالی است چون اگر یک موجود و یا انسان بود نمی توانستیم این صفات را به آن نسبت دهیم.
پویا ودایع در ادامه به تشریح نیم تنه "جناب خان" پرداخت و گفت: نیم تنه این عروسک در دید مخاطبان نیست و این هم یک مزیت برای "جناب خان است، به این دلیل که اگر نیم تنه آن در دید مخاطبان قرار می گرفت تصور زشت و مضحکی در ذهن آنها به وجود می آمد. چون نیم تنه این عروسک بین تماشاگران قرار دارد و از دید مخاطبان دور است همان حس خوب تماشاگران را به مخاطب انتقال می دهد.
وی با اشاره به حرکات سریع دست و زبان عروسک "خندوانه" گفت: حرکات دست "جناب خان" سریع و انتزاعی است. دهانش خیلی سریع برای حرف زدن باز می شود و یا عکس العمل های چشمی این عروسک با سرعت خوبی تغییر می کند. حرکات سریع عروسک را مخاطبان دوست دارند و مورد پسند آنها می باشد و کارتون هایی مثل "تام و جری" را در ذهن مخاطب تداعی می کند. سرعت عمل چون نوعی حس غافلگیری دارد برای مخاطب جذاب است.
ودایع خاطر نشان ساخت: واقعی نبودن این عروسک باعث شده تا بسیاری از مطالبی که در واقعیت بیان نمی شود به زبان عروسک گفته شود. به عنوان مثال وقتی "جناب خان" درباره خودرو و یا آسیب های اجتماعی حرفی می زند به دلیل اینکه حرف هایش بار حقوقی ندارد به راحتی آنها را بیان می کند. در صورتی که اگر برخی از این مسائل را مجری عنوان می کرد بار حقوقی شامل حال وی می شد. این نشان می دهد هوشمندی خاصی در طراحی عروسک "جناب خان" وجود دارد چرا که ناگفته های مردم را این عروسک خیالی بیان می کند.
وی درباره شوخی های کلامی "جناب خان" گفت: شوخی های کلامی این عروسک با حرکات خیلی سریعی که انجام می دهد هماهنگی کامل دارد. در حقیقت این حرکات سریع به عروسک خیالی و مجازی برنامه "خندوانه" جان داده است. هماهنگی صدا و حرکات دست و صورت این عروسک حالت باورپذیری را در مخاطب به خوبی القاء می کند.
پویا ودایع خاطر نشان ساخت: عروسک "جناب خان" بیشتر کارهایی را انجام می دهد که جوانان امروزی یا به آن مشغول هستند یا مورد علاقه آنها می باشد. یکی از دلایلی که این عروسک از هر رده سنی توانسته مخاطب جذب کند این است که شخصیت های کودک، جوان و مسن به خوبی در این عروسک دیده می شود. گاهی اوقات دیده می شود "جناب خان" خیلی خاص صحبت می کند، گاهی شیطنت می کند و وارد دنیای کودکانه می شود و در بعضی مواقع هم مانند آدمای بزرگ حرف می زند.
همه این موارد در کنار هم جمع شده و شخصیت عروسک "جناب خان" را ساخته که وارد خانه هر ایرانی شده و پاک کردن این عروسک از ذهن مخاطبان کار دشواری می باشد.
وی در پایان گفت: می توانیم کار فرهنگ سازی را با "جناب خان" آغاز کنیم. یعنی آموزش و حرف هایی درباره محیط زیست از زبان این عروسک عنوان شود تا ملکه ذهن کودکان شود. در حقیقت اگر شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی را فاکتور بگیریم "جناب خان" یک کانال ارتباطی خوبی می تواند برای مخاطبانش باشد و یک شبکه اجتماعی محسوب می شود.