کد مطلب: 115852
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۳
کامران شیردل، مترجم، کارگردان و مستندساز متولد سال ١٣١٨ در میاندوآب است. وی از اوایل دهه ٤٠ شمسی کارگردانی را آغاز کرد و تا امروز فیلم‌هایی چون «بوم سیمین، ندامتگاه، تهران پایتخت ایران است، قلعه، اون شب که بارون اومد، پیکان، فولادمبارکه و... » را ساخته است.
 
به گزارش ایران خبر، وی درگفت و گو با اعتماد درباره نوع فیلمسازی اش مطالبی را بیان کرد .
کامران شیردل بیشتر از همه با فیلم‌های مستندِ صنعتی‌اش شناخته می‌شود، هدف از ساخت چنین فیلم‌هایی چیست؟
فیلم‌هایی که در فضای تولید و صنعت است برای من عاشقانه و همراه با خوشبختی است، مانند مضمونی از آدم صنعتی که در حال پیشرفت است. در حین ساخت فیلم سعی می‌کنم کار را به خوبی حس کنم، سختی و مشکلات آن را به جان بخرم و یک یادگاری از خودم به جا بگذارم. دوست دارم فیلم‌هایی صنعتی مانند نفت، فولاد و پلی‌اکریل آموزشی برای جوانان باشد تا با فیلم‌های مستندِ صنعتی مسیر و روش ثبت تکنولوژی را به جوانان ارایه دهیم.
از میان فیلم‌های مستندِ صنعتی شما برخی مثل «پیکان» و «گاز، آتش، باد» شهرت زیادی دارد، از دلایل ساخت این دو فیلم بگویید.
فیلم پیکان به سفارش برادران خیامی برای تبلیغ ماشین پیکان در سال ١٣٤٨ ساخته شد، زمان آن ٢٢ دقیقه است و به صورت رنگی عرضه شد. مستند پیکان یک آغاز هجوم صنعتی به ایران سنتی است. پیکان اولین فیلم صنعتی بود که ساختم چون بیکار بودم و احتیاج به درآمد داشتم. فیلم پیکان روی یک شرط‌بندی ساخته شد و در نهایت روش فیلمسازی من در این فیلم باب میل برادران خیامی واقع نشد. برای ساخت مستند «گاز، آتش، باد» و طرح گناوه هم در سال ١٣٦٣ دعوت شدم. جریان ساخت فیلم مستند «گاز، آتش، باد» برای من روبه‌رو شدن با یک خیانت را نیز به همراه داشت.
در حین انجام این پروژه آموزش‌هایی دیدم و اطلاعاتی به دست آوردم که من را متوجه واقعیت‌هایی کرد و آن هم این بود که در مسیر کشف میدان‌های نفتی و استخراج آن، انگلیسی‌ها چه خیانت‌هایی به ملت ما کرده‌اند.وی درباره فیلم‌های فیلمسازان بزرگ ایرانی هم‌دوره اش مثل ابراهیم گلستان گفت :برای همه گذشتگان احترام قائل هستم. اما من از سینما متنفرم و ٤٠ سال است که فیلم نمی‌بینم. یک بار با یکی از دوستان ایتالیایی خودم بودم که با ابراهیم گلستان روبه‌رو شدم، آدم خوش برخورد و فهیمی بود اما من از او خوشم نمی‌آید. گلستان در سینمای ایران تاثیر داشته است ولی فحاش است و در کنارش هنرمند. فیلم‌های زیادی از ابراهیم گلستان ندیده‌ام و هیچ‌وقت نخواستم کارهای او را ببینم.
منبع : ایران آنلاین