به گزارش ستاد خبری «گذر سینما»، این گذر در طول در طول ۹ شب برگزاری سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با رقص و موسیقی محلی، اجرای موسیقی ملل و موسیقی فیلم (با تم جز) در قالب کنسرت خیابانی، نشست فیلمنامهخوانی و پخش دو فیلم در فضای باز پذیرای شهروندان بود.
تعدادی هنرمندان و اهالی سینما در طول این مدت، ضمن بازدید از گذر نظرشان را درباه این بخش بیان و اکثر آنها ابراز امیدواری کردند چنین برنامههایی مختص یک محدوده زمانی خاص نباشد و در طول سال ادامه پیدا کند.
رضا کیانیان (بازیگر، مدیر کاخ جشنواره) :هرچند فعالیت «گذر سینما» اولین بار همزمان با جشنواره فجر شروع شد ولی کاری نیست که فقط ما انجام داده باشیم، در تمام دنیا در کنار فستیوالهای فیلم بخشی هم به اکران در فضای باز اختصاص دارد و رهگذران میتوانند از برنامه و فیلمها استفاده کنند. کوشش کردیم تا این گذر برپا شود و مردم برنامههایش را دوست داشته باشند، شنیدن اینکه گذر سینما همیشگی است، خبر خوشحالکنندهای بود و در نشست با سازمان فرهنگی و هنری شهردای برنامههای آینده مشخص میشود.
پیمان قاسمخانی (فیلمنامه نویس):جای «گذر سینما» و برنامههایش نه تنها کنار جشنوارههای سینمایی بلکه در کل شهر –بهعنوان یک فعالیت فرهنگی و هنر- خالی بوده است. طبیعتا یکی از برنامهّهای جذاب گذر برای من نشست فیلمنامهخوانی است و امیدواریم مشابه چنین فعالیتی را در طول سال و فاصله جشنوارهها نیز ببییم.
بهاره رهنما (بازیگر):خواندن نمایشنامهای که دوست داشتم و خودم هم نمایش آنرا اجرا کرده بودم، در گذر سینما واقعا لذتبخش بود. هر فعالیتی که بتواند مردم را بیشتر جذب سینما، جشنواره و خصوصا فیلماهی خاص و متفاوت کند قابل تامل است و باید به آن پرداخته شود. اگر برنامههای این گذر همیشگی باشد، میتواند به یک پاتوق فرهنگی در شهر شود.
وحید قاسمی (مدیر رویدادهای شهری جشنواره و گذرسینما):«گذر سینما» شروع خوبی بود ولی شروعی که هنوز خیلی کار دارد؛ کار شهری باید کمکم تعریف پیدا کند، باید مفصل و دقیق و درست برای آن برنامهریزی صورت بگیرد، به مخاطب آن فکر شود، گروهّای مختلفی که قرار است کار کنند، منسجم باشند.
رضا داوودنژاد (بازیگر):«گذر سینما» تجربه اول در نوع خودش است و هنوز با مدلهای خارجی که بین اهالی محل و شهرشان جا افتادهاند، فاصله دارد ولی حتما پیشرفت خواهد کرد. این گذر میتواند روشی برای آشنایی مردم با فیلمها و جشنوارههای خاص باشد. برای ایام جشنواره رفت و آمد به همه سینماها زیاد است ولی و مکانهای ارزشمندی مثل سیما فلسطین باید در طول سال چنین رونقی داشته باشند.
خوشحالم که این برنامهها کنار این سینما برگزار میشود، امیدوارم در طول سال ادامه پیدا کند و این گذر پاتوقی شود تا سینما هم رونق بیشتری بگیرد.
رضا مقصودی (فیلمنامه نویس):از فعالیت «گذر سینما» خبر نداشتم و برای تماشای فیلم آمده بودم ولی برنامههایش آنقدر جذابیت داشت که شبهای بعد فقط بهخاطر این گذر به خیابان برادران مظفر بیایم. شنیدن اجرای جدید موسیقی «از کرخه تا راین» برایم خیلی جذاب بود.
علیرضا شجاعنوری (بازیگر، تهیهکننده و سخنگوی جشنواره جهانی فیلم فجر):فیلمنامهخوانی در «گذر سینما» تجربه خاص و متفاوتی است که گفتنی نیست و حتی مرا را به حس و حال آن موقع و زمان بازی فیلم برد. کاش این گذر دائمی شود، بهعنوان کسی که در سینما فعال اس آرزو دارم برنامههای اینجا همیشگی شود، مثل بچهای که دلش میخواهد تا صبح در شهربازی بماند ولی پدر و مادرش چنین امکانی ندارند. ما رویا داریم ولی ممکن است شهرداری معذوریت و محدودیتهایی داشته باشد.
سهیل مستجابیان (بازیگر):«گذر سینما» شروع و اتفاق خوبی است برای نزدیکتر کردن مردم به جشنواره و ملموس ساختن آنچه به جشنواره و سینما مربوط است؛ یکی از اتفاقات خوب این گذر پخش فیلمهای ترمیمشده قدیمی روی پرده است که قبلا بهخاطر پایین بوددن کیفیت صدا و تصویر چنین امکانی برایشان نبود.
تماشای فیلم در فضای باز و سالن سینما، دو تجربه کاملا متفاوت هستند. خودم آرامش و سکوت را برای تماشای فیلم بیشتر میپسندم ولی میدانم نمایش فیلم در فضای باز، اتفاق مرسومی در بسیاری کشورهاست و بعضی جاها حتی مردم میتوانند در ماشین خودشان بمانند و فیلمی را که روی پرده عریض و در ارتفاع پخش میشود، ببینند.
اندیشه فولادوند (بازیگر):یکی از کارکردهای سینما همین زنده کردن خاطرات گذشته و سیر در زمان است. از این منظر برنامهّهایی که برای اجرای در «گذر سینما» تدارک دیده شدهاند برایم جذابیت اینچنینی هم دارند. نمایش فیلمهای قدیمی و خاطرهانگیز با تصحیح و ترمیم و تغییر در کیفیت آنها، ایده خیلی خوب و جذابی بوده است؛ مثل رنگی کردن خاطرادت و خوابها.»
علیرضا زریندست (مدیر فیلمبرداری):دیدن این گذر و برنامهّهایش برایم یک سورپرایز بود و حس خیلی خوبی داشت. کنسرت و اجرای زنده موسیقی و رابطه گروه با تماشاگران یکی از برنامههای جذاب آن است. گذر حال و هوای دیگری به جشنواره داده و باعث شده سرزندگی و فضای متفاوتی داشته باشد. این تفاوت در مقایسه با سال گذشته چشمگیر است.
بهناز جعفری (بازیگر):گذر سینما» ایده جالبی است که شروع خوبی داشته است ولی هنوز جای کار دارد. در گذر سینما یا هر مکان دیگر ما مهمانهایی هستیم که اسکان موقت داریم، فرقی نمیکند چارسو، پردیس ملت و... باشیم، به هرحال بعد از جشنواره باید برویم. سینما یک کاخ جشنواره یا یک محل متمرکز و مختص خودش برای برگزاری تمام این برنامهها نیاز دارد. وقتی یک مکان ویژه و همیشگی وجود داشته باشد، برنامههای گذر سینما هم ادامه پیدا میکند و مردم هم بیشتر به سینما متصل خواهند بود.
امیر اسفندیاری (معاون بینالملل سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر):گذر سینما در کنار بخش بازار، بخش تجهیزات سینمایی و نمایشگاه دستاوردهای فنی سینمایی ایران، کارگاههای علمی، تخصصی و دارالفنون و... طراوت دیگری به جشنواره داده است.
جشنواره سیوهفتم به نسبت دوره قبل یک قدم پیشتر رفته و به استانداردهای جهانی نزدیکتر شده است. نمایندگان فیاپ تمام برنامههای جنبی مثل کارگاهها و همین بخش را بررسی میکنند و چنین فعالیتهایی باعث میشود این جشنواره در مقایسه با جشنوارههای مشابه، جایگاه بهتری پیدا کند.
رضا میرکریمی (کارگردان، دبیر سیوهفتیمن جشنواره جهانی فجر):امسال با کمک شهرداری و سازمان زیباسازی شهرداری تهران و به بهانه و میمنت همزمانی جشنواره با میلاد با سعادت امام زمان «عج» این جشن شهری ترتیب داده شد. ارتباط با مردم و محل برگزاری، یک بخش مهم از جشنواره و فعالیتهای آن است که پیشتر مورد توجه قرار نگرفته است. در واقع در طول مدتی که جشنواره برپاست، باید مردم را با موضوعی که به خاطر آن برگزار میشود درگیر کند. تعداد زیادی از شهروندان علاقه دارند که با حال و هوای جشنواره همراه شوند، حتی اگر فیلمهای آنرا نبینند و توقع صرف تخصصی بودن جشنواره، انتظار درستی نیست.
امیر بهاری (روزنامهنگار و منتقد موسیقی):با وجود تمام پتانسیلهای تهران بهعنوان کلانشهر و پایتخت، فضاهای شهری خلاء دارند و فضاهای بیرونی آن سرزندگی کمی دارند. در این شهر، فضای کافی وجود ندارد تا مردم در آن به شکل گروهی حاضر شوند و فعالیت و رویدادهای اجتماعی و هنری را دنبال کنند. با فعالیتهایی مثل «گذر سینما» و بهرهگیری از فضاهای شهری تهران که بدون استفاده ماندهاند، میتوان شهروندان به دیدن، شنیدن و حس کردن اتفاقات هنری و فرهنگی دعوت کرد و آنها را در این رویدادها مشارکت داد.