به گزارش ایران خبر، ، دوازدهمین اجلاس کارگروه مشترک حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سطح معاونان وزرای حمل و نقل در ساختمان دادمان برگزار شد. در پایان نشستهای کارشناسی، معاونان وزرای حمل و نقل دو کشور- امیرمحمود غفاری معاون برنامهریزی و توسعه مدیریت منابع و دیمیتری زوریوف معاون وزیر حمل ونقل روسیه- در جلسه ویدئو کنفرانسی بر توسعه همکاریهای دو کشور در حوزههای مختلف حمل و نقل شامل ریلی، جادهای، هوایی، کشتیرانی و دریایی و به ویزه حمل و نقل چند وجهی و کریدور شمال جنوب تاکید کردند.
در این اجلاس دو کشور موافق کردند تا سند همکاریهای حملونقل بینالمللی و ترانزیتی در اسرع وقت نهایی و به امضای دو طرف برسد و دو کشور اقدامات لازم را برای ایجاد شرکت مشترک به منطور تسهیل تردد در کریدور شمال جنوب و حمل کالا از طریق این کریدور انجام بدهند.
همچنین، مقرر شد یادداشت تفاهم دوازدهمین اجلاس کارگروه مشترک همکاری های حمل و نقل بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ظرف یک هفته به امضای دو طرف رسیده و از طریق مجاری دیپلماتیک مبادله شود.
امیرمحمود غفاری معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در این نشست ضمن قدردانی از تلاشهای دیپلماتیک دو کشور در برگزاری این اجلاس، اظهار امیدواری کرد تا همگرایی و اشتراک نظر دو کشور در عمده مسائل منطقهای و بین المللی و به ویژه تعاملات مؤثر در زمینه تقویت همکاری های حمل ونقل بین المللی و ترانزیت، نتایج مثبت وسازنده ای را به همراه داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنرانی خود اعلام کرد: با توجه به تجربیات موفق دو کشور در دستیابی به توافقات سازنده در نشستهای پیشین این اجلاس، در رویداد حاضر، تلاش شد کمیتههای کاری، رویکردی هوشمندانه، توسعهگرا و همهجانبهنگر، و نه صرفاً بخشینگر را، در ارتقای همکاریها و تشریک مساعی فیمابین، حول محورهای اساسی توسعه حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی در مسیر کریدور بینالمللی شمال-جنوب، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی و حمل ونقل جادهای مدنظر قرار دهند.
غفاری در خصوص توسعه حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی در مسیر کریدور بینالمللی شمال-جنوب بر تبادل یادداشت تفاهم همکاری حملونقل بینالمللی و ترانزیت بین دو کشور تاکید کرد و راهبردهای اساسی توسعه همکاری را شامل استانداردسازی فرآیندهای مرزی بین هر یک از طرفین و کشورهای همسایه جهت یکسانسازی فرآیندها برای عبور بدون توقف کالا در طول مسیرهای حمل ونقل بینالمللی با مبدأ و مقصد ایران و روسیه و فراتر، بهره گیری حداکثری از کلیه سامانههای پیشرفته الکترونیکی فعال در زمینه حمل ونقل دو کشور و سایر کشورهای واقع در مسیر کریدورهای بینالمللی و ترانزیتی بین دوکشور با هدف تبدیل کریدورهای بینالمللی و ترانزیتی به کریدورهای الکترونیکی برشمرد.
به گفته غفاری، تهیه نقشه راه ترانزیت، مبتنی بر تجارت بین دو کشور و کشورهای ثالث جهت شناسایی پتانسیلهای تجاری و برآورد تقاضای حمل ونقل بینالمللی، برآورد حداکثر ظرفیت فعلی مسیرهای حمل ونقل بین المللی و ترانزیت اعم از ترکیبی و غیرترکیبی بین دو کشور و فراتر و ارائه برنامه اجرایی کوتاهمدت، میانمدت، و بلندمدت برای جبران کمبود ظرفیت سیستم حمل ونقل به ویژه در حوزه ناوگان کلیه شقوق حمل ونقلی متناسب با تقاضای برآورد شده مرتبط با تجارت دو کشور، برآورد هزینههای مترتب بر حملونقل و ترانزیت در مسیرهای بین دو کشور و ارائه راهکارهای موثر جهت کاهش هزینهها با هدف ایجاد مزیتهای رقابتی در این مسیرها در مقایسه با سایر مسیرهای رقیب از دیگر راهبردهای توسعه همکاری دو کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دو کشور راهکارهای تسریع و تسهیل ترانزیت از قلمروی دو کشور را به کار خواهند گرفت، توضیح داد: با توجه به اراده دوکشور در زمینه مشارکت در تامین مالی پروژههای زیرساختی، مقرر شد، تمامی اقدامات لازم جهت تسریع در اصلاح واریانت پروژه برقیسازی خط آهن گرمسار-اینچه برون، از طریق هماهنگی داخلی با بخشها و دستگاههای ذیربط کشور تبیین و برنامهریزی شود. همچنین، تسهیل در تأسیس شرکت مشترک ریلی، مدرنیزاسیون و احداث زیر ساختهای ریلی در جمهوری اسلامی ایران و بهرهگیری از شبکه ریلی ایران در حمل کالاها، مورد تأکید این کمیته قرار گرفت.
غفاری در خصوص حمل و نقل دریایی و توافقات دو کشور در این باره عنوان کرد: با توجه به توافقات قبلی، ایجاد شرکت مشترک کشتیرانی دو کشور در دریای خزر در اسرع وقت، از کمیته کاری مربوطه انتظار می رود. همچنین ضرورت دارد برای جذب سرمایه گذاری طرف روس در بنادر دریایی ایران، برنامه ریزی لازم انجام شود.
وی در خصوص حمل و نقل هوایی نیز گفت: ضمن تأکید بر اهمیت تقویت همکاری ها در زمینه سرمایه گذاری پروژه های فرودگاهی در جمهوری اسلامی ایران و همچنین تبادل دانش فنی در ترابری هوایی و فرودگاهی، با توجه به دوران شیوع کووید ۱۹، انتظار میرود کمیته کاری مربوطه نسبت به بررسی و ارزیابی آخرین وضعیت فعالیت تجاری شرکتهای هواپیمایی دو کشور ، مذاکرات و هماهنگی لازم را به عمل آورند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: در بخش جادهای، با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده تسهیلات لازم را برای ناوگان روسیه فراهم کند، انتظار می رود کمیته کاری جادهای، برای رفع برخی چالش های جدی فعلی که متوجه ناوگان ایرانی است، تشکیل شود. همچنین ضرورت دارد فهرست موارد و مشکلات مربوط به هریک از نهادهای ذی ربط تهیه و در اسرع وقت نسبت به برگزاری کمیته مشترک حمل و نقل جاده ای جهت پیگیری مسایل احصاء شده اقدام شود.