به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شادی مالکی با بیان اینکه منابع متحرک آلودگی پایتخت در تولید آلایندههای گازی 83 درصد و در تولید ذرات معلق سهم 61 درصدی دارند، گفت: سهم خودروهای سواری در تولید آلایندههای گازی 37 درصد است و بعد از آن موتور سیکلتها سهم 21 درصدی دارند. همچنین در تولید ذرات معلق خودروهای دیزلی بیشتر تاثیر گذارند و کامیونها با 15 درصد بیشترین سهم را در این بین دارند.
وی افزود: انجام معاینه فنی وسایل نقلیه که در بازه زمانی مشخص مطابق ماده 6 قانون هوای پاک برای شهروندان تهرانی الزامیست، در کشور ما نیز قدمتی 50 ساله دارد. همچنین فارغ از الزام رانندگی در راستای مسئولیت شهروندی هر کدام از شهروندان باید ضامن حفظ سلامت خود و سایر شهروندان باشند. طبق آمار و ارقام سال گذشته 300 هزار دستگاه خودرو دارای نقص آلایندگی بودند؛ این عدد قابل توجهی است. امسال هم از ابتدای سال تا کنون 821 هزار مراجعه داشتیم. 636 هزار دستگاه برای نوبت اول مراجعه کردند که برای 607 هزار دستگاه گواهی معاینه فنی صادر شد. در این بین 16 درصد این گواهیها، گواهی برتر بودند. اگر شهروندی بتواند معاینه فنی برتر کسب کند میتواند از طرح تخفیفی شهرداری برای تردد در شهر استفاده کند. بر این اساس خودرویی که در محدوده طرح ترافیک تردد دارد، آلایندگی کمتری ایجاد میکند.
مالکی یادآور شد: از 18 شهریور اگر در تهران خودروی دودزا و دارای نقص مشاهده شود، معاینه فنیاش توسط پلیس ابطال میشود.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: از این تعداد خودرویی که برای معاینه فنی مراجعه کردند 76 هزار دستگاه دارای نقص آلایندگی و 59 هزار مورد دارای نقص ترمز بودند. بنابراین غیر از بحث کاهش آلودگی هوا نقص ترمز هم قطعا باعث تصادف میشود و از منظر ایمنی درخواست ما این است که شهروندان از سلامت خودروی خود مطمئن شوند.
وی با اشاره به زمان بازگشایی مدارس گفت: از والدین دانش آموزان درخواست دارم با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده و اختصاص 6 مرکز معاینه فنی به سرویسهای مدارس، نسبت به دارا بودن گواهی معاینه فنی خودروهای سرویس دانش آموزان شان حساس باشند.
مالکی افزود: موتورسیکلتها در تولید آلایندهها سهم بالایی دارند؛ اما شاهد مراجعه موتورها به مراکز معاینه فنی نیستیم. در سال گذشته از 3 میلیون و 500 هزار موتورسیکلتی که مشمول معاینه فنی هستند، کمتر از 500 دستگاه به مراکز مراجعه کردند و این آمار نشان میدهد که دارندگان موتورسیکلت قائل به مراجعه نیستند. در جلسات مشترک با پلیس تمهیدات لازم برای حل این معضل اندیشیده شده تا در گام نخست موتورسیکلتهای پر پیمایش موظف به مراجعه بشوند و سپس شهرداری، ستاد معاینه فنی و پلیس با جدیت موضوع را پیگیری میکنند.
وی در پایان با اشاره به اقدامات دو ساله اخیر ستاد مرکزی معاینه فنی خاطرنشان کرد: بعد از 5 سال که هیچ زیرساختی نبود در 10 ماه گذشته 10 خط مکانیزه به خطوط معاینه فنی اضافه کردیم و اکنون 15 خط سیار فعال هستند. در حال حاضر مجموعا 64 خط مکانیزه در شهر تهران داریم و نحوه پذیرش از حضوری به اینترنتی تغییر کرده است و بسیاری از مراجعین میتوانند در ظرف نیم ساعت نوبت بگیرند.