به گزارش
ایران خبر؛ هفتمین نمایشگاه تخصصی اتومکانیک در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۴۰۳ در سالن نمایشگاه حجاب با حضور سید احمد حسینی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران برگزار شد.
دکتر حسینی رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران در ابتدای مراسم با عرض خوش آمدگویی به شرکت کنندگان در این نمایشگاه گفت: رویدادهای مهمی که با عنوان نمایشگاه برگزار میشود با هدف به نمایش گذاشتن دستاوردهای داخلی بازرگانان ما است که محفلی برای تعامل با تولیدکنندگان و بازرگانان نیز خواهد بود.
وی ادامه داد: مصرف کنندگان نیز میتوانند با شرکت در این نمایشگاهها از پیشرفتهای صورت گرفته در یکسال گذشته در زمینه تکنولوژیهای موثر در صنعت قطعات یدکی بهره کافی را ببرند. این نمایشگاهها میثاقگاهی است که دیدارها تازه میشود.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران افزود: ما با برگزاری اینگونه نمایشگاهها امیدواریم که با مورد استقبال بازدیدکنندگان، بازرگانان و تولیدکنندگان محترم قرار گیرد.
دکتر حسینی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه سروش خبر درخصوص تاثیر برگزاری اینگونه نمایشگاهها در شناسایی قطعات تقلبی خودرو و مونتاژی چگونه است؟، گفت: قطعا رویدادهای
نمایشگاهی یک جایگاه ویژه در معرفی و شناسایی تولیدکنندگان و بازرگانان واقعی ما دارد. در حوزهای که محصولات بدون واسطه وارد بازار میشوند، این موضوع میتواند بسیار کمک کننده باشد.
وی خاطرنشان کرد: اما اگر بخواهیم به بحث تقلب درباره قطعات یدکی بپردازیم این یک فضای گسترده است که عوامل مختلفی در حوزه تولید، توزیع کالاها و قطعات بیکیفیت موثرند. بزرگترین مانعی که در حوزه قطعات واردات خودرو وجود دارد، عدم هماهنگی بین دو وزارتخانه اقتصاد و صمت است که در مبادی ورودی کشور و گمرکات متولی امر وزارت اقصاد است و در داخل کشور و رصد کالاها بر عهده وزارت صمت است، عدم هماهنگی میان این دو وزارتخانه چالشهای عدیده ای را در این زمینه ایجاد کرده است.
حسینی تاکید کرد: در حدود دو الی سه سال است که بحث ماده ۱۳ مبارزه با قاچاق کالا و ارز داغ شده است و شاید عنوان شناسه کالا و کد رهگیری به گوش عموم دوستان رسیده باشد. اما عدم هماهنگی نتوانسته است اهداف قانونگذار را از تصویب این قانون به اجرا درآورد. بلکه این موضوع بستری برای فساد و جولان کالای تقلبی شده است به طور مثال شمع موتور خودرو با یک برند اروپایی که دههها است که توسط آن شرکت تولید نمیشود، امروزه در ایران به علت عدم هماهنگی این دو وزارتخانه با برند همان کشور و با کد رهگیری و شناسه آن کالا وارد کشور میشود.
وی ادامه داد: در حوزه تولیدات داخلی قطعا از یک منظر تولیدکنندگان به دو دسته تقسیم میشوند؛ تولیدکنندگان صنعتی و صنفی. تولیدکنندکان صنفی ما شناسنامهدار نبوده و با نام بازرگانیهای مختلف آغاز به کار میکنند یا اینکه ناچارند برندهای خارجی که امروزه نمایندگی در داخل کشور ندارند را به همت اتحادیه و اتاق اصناف ایران شناسنامهدار کرده و از سوبسید و مزایای دولتی استفاده کنند و حوزه فعالیتشان را گسترش و کارگاههای خود را وارد عرصه ظهور کنند که این موضوع قطعا کمک شایانی به تولیدکنندگان خواهد کرد.
حسینی افزود: توصیه ما به مصرف کنندگان این است که حتما از واحدهای مجازی که دارای پروانه کسب هستند قطعات مصرفی را تهیه کنند. تمامی اتحادیههای صنفی دارای کمیسیونهایی از جمله کمیسیونهای رسیدگی به شکایات هستند که اگر کالای بیکیفیت یا کالای تقلبی به آنها ارائه شد میتوانند به اتحادیهها مراجعه کنند.
چیذری رئیس ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه اتومکانیک در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اینکه آینده نمایشگاههای همچون اتومکانیک را چگونه ارزیابی میکنید؟، گفت: نمایشگاه اتومکانیک باید نمایشگاه مرجع در این زمینه باشد و با سیر تکاملی که در چندین سال گذشته طی کرده، توانستهایم در اجرای نمایشگاههای زنجیرهای برای اتصال به مصرف کنندگان نقشی اساسی ایفا کنیم.
وی ادامه داد: رسالت این نمایشگاه در تامین تجهیزات، لوازم جانبی خودرو و لوازم یدکی است و مصرف کنندکان اصلی و فعالان این حوزه، تعمیرکاران و تامین کنندگان نیاز مصرف کنندگان این حوزه هستند که نمایشگاه اتومکانیک توانسته اتحاد این دو بخش را در صنف ایجاد نماید. رشد نمایشگاه در این دوره نسبت به دوره قبل حدود ۲۰ درصد است که همت عالی را در این زمینه میطلبد تا در ادوار آینده تحت نظارت اتحادیه و جایگاه خاص خود، شاهد برگزاری نمایشگاههای قویتر و گستردهتر در این زمینه باشیم.
چیذری افزود: در کشورهای همسایه نمایشگاههایی با وسعت بیشتر برگزار شده که انتظار داریم در ایران نیز شاهد چنین رویدادهایی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما بخش خصوصی به صورت واقعی نداریم و دولتمردان ما به جای اینکه در حوزه نظارتی حضور داشته باشند و به نقش نظارتی خود بپردازند به عرصه متولی گری ورود کردهاند و بدون استفاده از ظرفیت کارشناس خبره و فعالان بخش خصوصی، متاسفانه نتوانستهاند در خور شان شخصیتهای بخش خصوصی فعالیت کنند.
چیذری در پایان تاکید کرد: در واقع نمایشگاه اتومکانیک که با همت بخش خصوصی و توانمندی خود آغاز به کار کرده است؛ قطعا موجب خواهد شد تولیدکنندگان قطعات خودرویی در کنار یکدیگر فعالیت کرده و این ظرفیت را روز به روز افزایش دهند.