به گزارش
ایران خبر، هشت ساعت پشت میز نشستن آن هم شش روز هفته فشار زیادی بر بدنتان وارد میکند. متخصصین دستورالعملهایی عنوان میکنند که به شما کمک میکند با وجود ساعات زیادی که در محلکار هستید، سالم و متناسب بمانید.
۱. تنقلاتی که همکارانتان روی میزهایشان میگذارند، اگر مراقب نباشید، میتواند صدها کالری به برنامهغذایی روزانهتان اضافه کند که به مرور باعث بالا رفتن وزنتان میشود.
از قدیم گفتهاند از دل برود هر آنکه (آنچه) از دیده برفت. اگر میدانید که یکی از همکارانتان تنقلات خوشمزه ولی پرکالری روی میزش میگذارد، خودتان را از میز او دور نگه دارید. کمی استراحت کرده، چند نفس عمیق بکشید و شکلات را کنار بگذارید. و اگر گرسنه هستید، روی میزتان میوههایی مثل توت و انگور بگذارید.
آمار اضافه وزن و چاقی روز به روز رو به افزایش است و تعداد کسانی که احتمالاً در محلکارتان تصمیم دارند وزنشان را پایین بیاورند کم نیست. شما هم به آنها ملحق شوید و با هم تصمیم بگیرید که در شرکت به جای ظرف شکلات ظرف میوه بگذارید.
۲. نوشیدن میزان کافی آب در روز — هشت تا ده لیوان آب در روز — به تامین آب بدنتان کمک میکند. موادغذایی مختلفی هم منبع خوبی از آب هستند، مثل پرتقال، گریپفروت، انگور، هندوانه و سیب. این میوهها کمکتان میکند سالم بمانید و بدنتان هم به خوبی آبرسانی شود.
خستگی ساعت ۳ بعدازظهر که بیشتر کارمندها احساس میکنند، میتواند بخاطر کم شدن آب بدن باشد. ازاینرو سعی کنید آب زیاد بخورید. برای خودتان هدف تعیین کنید: یک شیشه یک لیتری آب روی میزتان بگذارید و سعی کنید تا ظهر آن را تمام کنید. بعد دوباره آن را پر کرده و تا عصر بنوشید.
۳. یکی از مهمترین کارهایی که میتوانید برای حفظ سلامت و تناسباندامتان در روز انجام دهید، ورزش کردن است.
راه رفتن در زمان ناهار و استراحت ایدهای عالی است. با اینکار نه تنها کالری میسوزانید، بلکه استرستان هم کمتر شده و روحیهتان تقویت میشود.
توصیه ما این است که یک شریک هم برای پیادهرویتان پیدا کنید: کسی که حتی اگر شما تنبلیتان آمد یا کار را بهانه کردید، شما را به زور ببرد. اگر واقعاً نمیتوانید در زمان ناهار از شرکت بیرون بروید، زمان آمدن کمی دورتر پارک کنید تا مسیر بیشتری را پیادهروی کنید یا به جای استفاده از آسانسور، از پلهها بالا بروید.
۴. خوردن یک ناهار سالم بخش مهمی از یک رژیمغذایی متعادل است اما خوردن حجم منطقی از غذا در هر وعده هم نقش مهمی در سلامتتان هم دارد.
در محلکار ناهاری سالم بخورید اما درکنار این مراقب حجم غذایی که میخورید هم باشید که کالری زیادی را در یک وعده مصرف نکنید. خیلی اوقات مسئله خوردن غذاهای ناسالم نیست، مسئله زیاد غذا خوردن است. مثلاً پیتزا به نوبه خود غذای خیلی بدی نیست اما اگر از سه یا چهار اسلایس بیشتر شود آنوقت مشکل ایجاد میشود. بنابراین اگر غذایتان پیتزا است آن را با همکارتان تقسیم کنید و به جای آن کمی سالاد سبزیجات بخورید.
۵. سندرم تنش گردن زمانی اتفاق میافتد که گردن و سرشانهها برای مدتی طولانی در وضعیت ثابت و روبه جلو قرار گیرد. این اتفاق برای کسانی میافتد که در محلکار زمان زیادی را پشت تلفن یا پشت کامپیوتر کار میکنند.
مطمئن شوید که برای مدتی طولانی گردنتان به یک سمت خم نباشد. سندرم تنش گردن میتواند موجب درد گردن و شانهها شود و خشک و حساسیت عضله را به دنبال داشته باشد. بنابراین اگر محبورید ساعتهای طولانی تلفن صحبت کنید بهتر است از هندزفری یا هدسِت یا اسپیکر استفاده کنید.
۶. فشار چشم مشکل دیگری است که با نشستن طولانی جلو کامپیوتر اتفاق میافتد. این مسئله موجب سردرد، مشکل در تمرکز و بالا رفتن حساسیت چشمها به نور میشود.
برای جلوگیری از فشارچشم، فاصله مانیتور تا چشمهایتان باید تقریباً به اندازه طول دستتان باشد. همچنین باید بتوانید بدون اینکه به جلو خم شوید، از این فاصله مطالب روی مانیتور را به راحتی بخوانید.
اگر نتوانید از این فاصله مطالب روی مانیتور را به خوبی بخوانید، سایز فونت کامپیوتر را بیشتر کنید.
۷. بهترین نکتهای که میتوانیم بشنویم این است که مسافرت بخش مهمی از سلامت در محلکار است.
رفتن به یک مسافرت طولانی که کمکتان کند باتریتان را دوباره شارژ کنید خیلی مفید است. سفر و تعطیلات کمک میکند استرستان پایین بیاید و ذهنتان از کار برای مدتی منحرف شود، مخصوصاً اگر در محلکار با کسی یا چیزی دچار مشکل باشید مثلاً یکی از همکارانتان، رئيستان یا یک پروژه.
استرس میتواند سیستمایمنی بدنتان را مختل کرده و احتمال بیمار شدنتان را بالا ببرد و خوشبختانه مسافرت بهترین اقدامی است که برای جلوگیری از آن میتوانید انجام دهید.
۸. یک راه دیگر برای تقویت سلامت در محلکار این است که ساعات طولانی کار نکنید.
گاهیاوقات روی کاری که در دستتان است و انجام یک پروژه تمرکز میکنید و از تاثیری که ممکن است بر سلامتتان داشته باشد غافلید؛ تازمانیکه استرستان تا سطحی بالا میرود که بر سلامت، روابط و روحیهتان اثر میگذارد.
این یک نوع دیگر از استرس است که به آن فرسودگی شغلی میگویند. این اتفاق میتواند سیستمایمنی بدن شما و همینطور خوابتان و توانایی تمرکز کردنتان را هم دچار مشکل کند.
۹. کیبرد، موس و تلفنتان انتقالدهنده هزاران میکروبی است که منتظر بیمار کردن شما هستند.
محققان انجمن میکروبیولوژی در امریکا گزارش میدهند که: «ما میدانیم که ویروسها میتوانند ساعتها یا روزها روی سطح سخت زنده بمانند. اگر ویروسی مثل روتاویروس (یک ویروس اسهال) روی سطح تلفن باشد، میزان کافی از آن با استفاده از آن تلفن به فرد منتقل خواهد شد.»
برای تمیز کردن این اشیاء بهتر است از یک اسپری ضدعفونیکننده استفاده کنید.
۱۰. یک کار مهم دیگری که میتوانید برای تقویت سلامتتان در محلکار انجام دهید چیست؟
مهمترین چیز برای حفظ سلامت بالا بردن خودآگاهی است. خودتان و محدودیتهایتان را بشناسید و هر کاری که از دستتان برمیآید برای ماندن در آن محدوده کاریتان را انجام دهید. باید بدانید چه زمان به خودتان استراحت دهید و کی به مسافرت بروید. تا میتوانید ورزش کنید که هم به سلامت فیزیکی و هم فکریتان کمک میکند.