به گزارش
ایران خبر، امشب شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با اولین شب از لیالی قدر، شب ضربت خوردن امیرالمومنین(ع) است. شنیدن فضایل و برخی ابعاد و ویژگیهای شخصیتی ائمه (ع) در کلام بزرگان دین باعث ایجاد نگرش و معرفتی نوین در افکار شیعیان میشود. در واقع ایام ولادتها و شهادتهای آن بزرگواران باید فرصتی جهت تبیین معارف و فضایل این بزرگواران باشد تا جامعه اسلامی ضمن اینکه به غم و شادی میپردازد، به شعور و معرفت عترت(ع) نیز برسد.
در عصرما امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیوسته در مناسبات مختلف با نوع نگاه و بصیرت نافذشان بارها و بارها به بیان مسائل و عبرتهایی از ماجراهای اهلبیت(ع) پرداختند، امروزه پس از گذشت سالها از آن طرح بحثها، وقتی کمی دقیق میشویم، قیمت و بصیرت چنین افرادی برایمان بیش از پیش نمایان میشود و لزوم به کارگیری آنها در جامعه را به وضوح حس میکنیم.
در ادامه، متن بیانات امام خمینی (ره) را درباره اهمیت شب قدر و نزول قرآن کریم در این شب منتشر میشود:
«در وجه تسمیه «لیله القدر» علماء اختلافاتی کردند، بعضی بر آنند که چون صاحب شرف و منزلت است، و قرآنِ صاحبِ قدر به توسّطِ ملکِ صاحبِ قدر بر رسولِ صاحبِ قدر برای امّتِ صاحب قدر وارد شده است، لیله القدرش گویند. بعضی گفتهاند که برای آن «لیلة قدر» به آن گویند که تقدیر امور و آجال و ارزاق مردم در این شب میشود. بعضی گفتهاند به واسطه آن که از کثرت ملائکه زمین تنگ شود، آن را قدر گویند.» (آداب الصلاه (آداب نماز)، متن، ص 324)
«سید عابد زاهد رضی اللَّه عنه در اقبال فرماید: «بدان که این شب بیست و سوم از شهر رمضان، وارد شده است اخبار صریحه به اینکه لیلة قدر است به مکاشفه و بیان. از آن جمله آن است که روایت کنیم به اسناد خود تا سفیان بن السیط (السمط- خ ل) گفت: «گفتم به حضرت صادق (ع) تعیین فرما لیلة قدر را برای من مفرداً». فرمود: «شب بیست و سوم» و از آن جمله آن است که روایت کنیم به اسناد خود تا زراره از عبد الواحد بن المختار الأنصاری گفت: «سؤال کردم از حضرت باقر (ع) از لیلة القدر» فرمود: «به خدا قسم خبر میدهم به تو و تعمیه نمیکنم به تو. آن اول شب از هفت شب آخر است». پس از آن از زراره نقل میکنند که گفته آن ماهی که حضرت تعیین فرمود بیست و نه روز بود. پس از آن روایات دیگر نقل کنند که «لیلة قدر» شب بیست و سوم است، که از آن جمله است قضیه جهنی که معروف است.» (آداب الصلاه (آداب نماز)، متن، ص 332)
همچنین حضرت امام (س) در کتاب عرفانی «آداب الصلاه» به ذکر روایات متعددی در باب فضیلیت این شبها و بهترین عبادات در این شبهای قدر می پردازند و میفرماید:
«از آن جمله روایاتی است که عارف باللَّه، سید بن طاوس رضی اللَّه عنه در کتاب شریف اقبال نقل فرموده، میفرماید: «در کتاب یواقیت، تألیف ابوالفضل بن محمد الهروی، یافتم اخباری در فضل لیله القدر»، تا آن که میگوید از پیغمبر نقل است که فرمود: «موسی گفت: «الهی من قرب تو را میخواهم.» فرمود: «قرب من از برای کسی است که بیدار باشد در شب قدر»، گفت: «الهی رحمت تو را میخواهم»، فرمود: «رحمت من برای کسی است که رحم کند فقرا را در شب قدر»، گفت: «خدایا من گذشتن از صراط را میخواهم»، فرمود: «این برای کسی است که تصدّق کند به صدقهای در شب قدر» گفت: «خدایا از درختهای بهشت و میوههای آن میخواهم»، فرمود: «این برای کسی است که تسبیح کند به تسبیحهای در شب قدر»، گفت: «خدایا نجات میخواهم،» فرمود: «نجات از آتش؟» گفت: «آری»، فرمود: «این برای کسی است که استغفار کند در شب قدر»، گفت: «خدایا رضای تو را میخواهم.» فرمود: «خشنودی من از برای کسی است که دو رکعت نماز بخواند در شب قدر». (آداب الصلاه (آداب نماز)، متن، ص 333 و 334)
«در ماه مبارک رمضان قضیهای اتفاق افتاد که ابعاد و ماهیت آن تا ابد برای امثال ما در ابهام مانده است و آن نزول قرآن است، نزول قرآن بر قلب رسول الله(ص) در لیلةالقدر».