حضرت حجت ابن الحسن (روحی فدا) در سپیده دم روز جمعه نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری برابر ۸۶۹ میلادی در شهر سامرا در عراق دیده به جهان گشودند. البته در سال تولد ایشان اختلافی مطرح است و سال ۲۵۴ و ۲۵۶ نیز گفته شده است که می تواند به علت پنهانی بودن تولد ایشان باشد.
وجود مبارک حضرتش در سال 260 و در سن 5 سالگی بعد از شهادت حضرت عسکری(ع) به امامت رسیدند و از همان ایام بخاطر تحت تعقیب بودن توسط دستگاه حکومت جور و در خطر بودن جان مبارکشان غیبت صغرایشان آغاز گردید.
در باب لحظه ولادت با سعادت حضرتش حکیمه خاتون عمه بزرگوار حضرت نقل می نمایند که امام(ع) همینکه به دنیا آمدند رو به قبله به سجده افتادند و بعد انگشت سبابه خود را به طرف آسمان بلند کردند و شهادتین را جاری کردند و یک یک امامان را شهادت دادند تا به وجود نازنین خودشان رسیدند و سپس آیه "وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ" را تلوت نمودند.
اثبات طول عمر مبارک امام زمان(عج) 1- خداوند در مورد حضرت یونس (ع) می فرماید: «فلولا أنه کان من المسبحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون ». اگر یونس از تسبیح کنندگان نبود در شکم ماهی تا قیامت می ماند. وقتی خداوند می تواند یونس را تا قیامت در شکم ماهی زنده نگه دارد، زنده نگهداشتن امام زمان (عج) نیز برای او امری ممکن است.
۲- اصحاب کهف سیصدونه سال در غار زنده ماندند «ولبثوا فی کهفهم ثلاث مأته سنین و أزدادوا تسعا ».پس زنده بودن حضرت حجت(عج) برای خداوند باریتعالی هیچ امر غیر ممکنی نمی باشد.
آخر الزمان و ظهور حضرت مهدی(عج)ضرورت همة ادیان الهی ظهور منجی حقیقی در آخرالزمان است و وعده خداوند و پیامبران بزرگ الهی در ظهور آن بزرگوار و برقراری صلح و عدالت در جهان است. عقل و فطرت و وجدان های بیدار و تجارب بشری نیز این معنا را تأیید می نماید که سمت و سوی کاروان بشریت به سوی حکومت واحد جهانی عدالتخواه و عدالت پرور اخلاقی است.
و در این میان همه فرق اسلامی نیز بر این معنا اجماع و اتفاق نظر دارند که ظهور مهدی اهل بیت محمد(ص) در آخرالزمان می باشد و همه متفق الکلمه انتظار یک قیام روحانی جهانی و ظهور مصلحی را برای برقراری عدالت می کشند.
و البته این وعده الهی تخلف پذیر نیست و دنیا بطرف آن عصر درخشان در حرکت است و سیر زمان و گردش دوران هردم بشر را به چنین روزگاری نزدیکتر می سازد.
انتظار فرج حضر حجت(عج)شهید مطهری می فرمایند " انتظار فرج دوگونه است انتظاری سازنده و انتظاری ویرانگر" انتظاری که سازنده است تحرک بخش است، تعهد آور است، عبادت بلکه با فضلیت ترین عبادت است اینان خود را حلقه ای از حلقه مبارزات حضرت حجت می دانند که در نهایت به پیروزی اهل حق منتهی می گردد. و وظیفه خود را مهیا سازی فضا برای ظهور حضرت حجت می دانند و در این راه به مبارزه مشغول می شوند.
و اما انتظار ویرانگر؛ مروجین آن یک قیام دفعتی که ماهیت انفجاری دارد را هنگام فرج می دانند که فقط وفقط با گسترش فساد و اشاعه فحشا و ظلم و تبعیضها و حق کشیها و... به آن نزدیک می شویم! و در نظر این گروه هرکار درستی باعث به تاخیر افتادن ظهور می شود و به واقع این نمونه اش انجمن حجتیه امروزی می باشند!
و در پاسخ به اینان خوب است به این روایت امام صادق(ع) اشاره کرد که حضرت حتی در حد مهیا کردن خود برای ظهور را به اندازه یک تیر لازم می دانند و این کنایه از این است که منتظر باید آماده باشد.
لیعدن احدکم لخروج القایم ولو سهما، فان الله اذا علم ذلک من نیته رجوت لان ینسی فی عمره حتی یدرکه و یکون من اعوانه و انصاره.
الامام صادق(ع)
ترجمه حدیث : باید هر یک از شما برای خروج قایم اسلحه آماده کند. چون وقتی خداوند ببیند کسی به نیت یاری مهدی(عج) اسلحه تهیه کرده امید می رود خداوند عمر او را دراز کند، تا ظهور را درک کند و از یاوران مهدی(عج) باشد.