حالا با توجه به اینکه بسیاری از عرضه اولیه های سال ۹۹ تاکنون در زیان هستند؛ بسیاری از فعالان بازار سرمایه نسبت به ارزندگی قیمت سهام عرضه اولیه حساس هستند به ویژه اینکه صنعت لوازم خانگی با وجود انحصار با چالش های بسیاری جدی مواجه است و البته گروه انتخاب علاوه بر این گرفتاریهای مشترک، دچار حواشی زیادی نیز شده است.
کافی است چرخی در فضای مجازی بزنید تا در لابلای اخبار منتشر شده درباره این شرکت به واردات پر حاشیه مواد اولیه در گذشته، کانتینرهای پر سرو صدا، نوع تعامل گذشته این شرکت با بانک ها، برندی که هنوز به طور کامل تکلیف آن روشن و شفاف نیست و... را مشاهد کنید.
سهام گروه انتخاب الکترونیک آرمان قرار است عرضه اولیه شود اما این شرکت به دلیل اینکه مالک برندهای لوازم خانگی اسنوا، دوو است که در چند سال گذشته با حاشیه های زیادی مواجه بوده اند و از طرف دیگر در بازار لوازم خانگی ایران با وجود انحصار تاکنون نتوانسته اند سهم قابل توجهی از بازار داشته باشند خرید آنها برای سهامداران خرد با اما و اگرها روبرو است.
عرضه اولیه با مونتاژ
گروه انتخاب الکترونیک آرمان که قرار است عرضه اولیه شود مالک برندهای لوازم خانگی اسنوا، دوو است که در چند سال گذشته با حاشیه های زیادی مواجه بوده اند، از یک سو برند دوو که برندی ایرانی معرفی شده بود بعدمشخص شده که مونتاژی است و حتی مالکیت برند هم دچار خدشه است و ظاهرا برند کره ای ها در دعوی حقوقی به شرکت ایرانی انتقال نیافته است و از سوی دیگر در یک مرحله تبلیغات بیلبوردی این برند هم از سطح شهر جمع شد، زیرا از سال ۹۷ واردات لوازم خانگی ممنوع شده بود، اما گروه انتخاب مدعی هست که امتیاز تولید این محصول را از کره جنوبی خریداری کرده است!
از طرف دیگر برخی کارشناسان معتقدند که گروه انتخاب امتیاز این شرکت را زمانی از کره جنوبی خریداری کرده بود که مدیران شرکت تصمیم گرفته بودند کارخانه را تعطیل کنند و گروه انتخاب فقط امتیاز برند را خریده است و در شرایط کنونی در بازار جهانی لوازم خانگی این برند سهم و محبوبیتی ندارد و البته این نام نیز نه در کره که در یکی از کشورهای اروپایی ثبت شده است!
همچنین برند اسنوا که تولیدکننده تلویزیون و یخچال است در سال های اخیر تبلیغات زیادی داشته، اما در بازار توفیق چندانی نداشته است، زیرا این شرکت سالانه حدود صد هزار دستگاه تلویزیون تولید می کند که تولید این تعداد نیز از نظر کارشناسان این حوزه که زمانی در شرکت انتخاب کار می کرده اند، نیز محل سئوال دارد و حتی برخی بر این باورند که شائبه ری برندینگ نیز در بازار لوازم خانگی وجود دارد. این حواشی و شایعه ها در حالی است که ایران پیش از این سالانه یک میلیون و پانصد هزار دستگاه تقاضا برای تلویزیون داشت ولی اکنون کاهش تقاضای شدید در بازار لوازم خانگی به دلیل گرانی های سالهای اخیر کاملا مشهود است.
علاوه بر این علیرضا شهیدی دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری معتقد است در مقطع کنونی ۷۰۰ هزار تلویزیون موجود در بازار از طریق قاچاق تامین می شود و این به معنای چالش های عرضه کنندگان لوازم خانگی ایران است، هرچند گروه انتخاب مدعی شده که تجدید ساختار برای ورود به بازار سهام را از سال ۹۸ آغاز کرده و طی آن ۱۱ شرکت فعال در زنجیره تولید لوازم خانگی بصورت عمودی ادغام شدند و گروه صنعتی انتخاب الکترونیک متولد شد. شرکت زیرمجموعه خود زنجیره تولید لوازم خانگی را تکمیل کرده تا جایی که پنل تلویزیون را هم در داخل تولید می کند. البته درباره این مسأله هم اما و اگرهای زیادی وجود دارد، زیرا بر اساس اخبار موجود قطعات پنل تلویزیون این شرکت هم از چین وارد می کند و در ایران مونتاژ می کند و تنها این شرکت یک کلین روم ساخته و قطعات را آنجا سرهم می کند.
در حال حاضر گروه انتخاب دارایی های زیادی دارد اما اینکه چقدر سودساز باشد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. طبق گزارش خود شرکت در سال مالی گذشته، مجموع درآمدهای عملیاتی گروه انتخاب ۱۶ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان بوده و ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سود خالص بوده و این آمار با گزارش حاشیه سود شرکت های تولیدی لوازم خانگی همخوانی ندارد زیرا حاشیه سود صنعت لوازم خانگی بین هفت تا ده درصد است و این یعنی بیشترین سودسازی گروه انتخاب از شرکت های دیگر بوده و انتخاب الکترونیک آرمان حاشیه سود چندانی ندارد.
در عین حال بازار لوازم خانگی در سال جدید با افت شدیدی مواجه شده است که مسئولان اتحادیه هایی مرتبط کاهش فروش در داخل را در مصاحبه های مختلف بیش از ۷۰ درصد اعلام کرده اند.
بد اقبالی لوازم خانگی در بورس
موضوع دیگری که عرضه اولیه گروه انتخاب را به حاشیه می کشد وضعیت معاملات مادیران در بورس است این شرکت که سال ۹۷ عرضه اولیه شده و چند مرحله هم افزایش سرمایه داشته در بورس نسبت به سایر گروه های صنعتی توفیق چندانی نداشته و حتی نسبت به قله سال ۹۹ سهم بیش از ۷۰ درصد اصلاح داشته و از طرف دیگر در سال های گذشته سود نقدی چندانی هم بین سهامداران تقسیم نکرده است و عملا نتوانسته سهامداران خرد را راضی کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که سهامداران گروه انتخاب به سرنوشت سهامداران مادیران مبتلا شوند.
یکی دیگر از مشکلات صنعت لوازم خانگی این است که گرفتار قیمت گذاری دستوری بوده و در حالی که تولیدکننده ها مدعی هستند که حدود ۲۰ درصد قطعات این صنعت وارداتی بوده به همین دلیل با رشد قیمت ارز باید مجوز افزایش قیمت برای تولید کنندگان صادر شود، از طرف دیگر بسیاری از محصولات فلزی و پتروشیمی تحت تاثیر نوسانات جهانی رشد قیمت داشته اند، از این رو قیمت گذاری دستوری هیچ توجیهی ندارد. بنابراین برخی از آنها بدون مجوز محصولات خود را گران می کنند و حتی چند سال پیش با مشکلات تعزیراتی مواجه شده که احتمال تکرار آن هم دور از ذهن نیست.