کد مطلب: 182352
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۹
 
ایران خبر - حتما تا به حال در مورد مزایدات شنیده‌اید. مزایده روشی است که در آن کالا یا خدمات به حالت رقابتی و با بیشترین قیمت به فروش می‌رسد. البته این قیمت، قیمت دلخواه و پیشنهادی خریدار است. مزایده انواع مختلفی دارد و به دلایل مختلفی هم برگزار می‌شود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با این روش فروش به طور کامل آشنا شوید.

مزایده چیست؟
معنی لغوی کلمه مزایده، حراج است. در واقع فرایندی رقابتی است که در آن کالا و یا خدمات به فروش می‌رسد. البته کالا و یا خدمات، به مشتری که بیشترین قیمت را ارائه دهد، واگذار می‌شود. برای اطلاع از مزایده‌های فعال می‌توانید به سایت ستاد ایران مزایده مراجعه کنید.

اگر بخواهیم از نظر حقوقی در مورد این موضوع صحبت کنیم، باید بگوییم همان مراحل، اقدامات و تشریفات قانونی است که برای فروش کالا یا خدمات در بالاترین قیمت انجام می‌شود. در صورتی که قصد شرکت در مزایده‌های انواع خودروی سواری و خودروهای سبک و سنگین نیروی انتظامی و غیره را دارید، می‌توانید در مزایده نیروی انتظامی‌ که توسط سازمان نیرو انتظامی‌ برگزار می‌شود، شرکت کنید.

توجه داشته باشید که قیمت پایه توسط فروشنده اعلام می‌شود. زمانی که مشتریان قیمت نهایی را اعلام و کارشناسان نیز آن را تایید کردند، محصول یا خدمات به مشتری ارائه می‌شود.

ساختار و کاربرد مزایده
قیمت، تشریفات قانونی و رعایت ساز و کارهای حقوقی در مزایدات از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی اگر ساختار قانونی را رعایت نکند، از ارزش حقوقی قانونی برخوردار نخواهد بود. مزایده سه بخش دارد:
  • خریداران 
    فروشندگان 
    قیمت
مزایدات کاربرد‌های گوناگونی دارند و در موقعیت‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این موقعیت‌ها عبارت‌اند از:
  • گروه‌های مختلف که شامل اشخاص حقیقی، کسب‌وکارها و اشخاص حقوقی، بخش عمومی ‌و سازمان‌های دولتی می‌شوند و برای رسیدن به هدف شخصی خود، در این فرآیند شرکت می‌کنند.
    گاهی اوقات فروش اموال توقیف شده نیز از این طریق صورت می‌گیرد.
    شرکت‌هایی که در معرض ورشکستگی قرار دارند، برای اینکه بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند، این روش را در پیش می‌گیرند.
    با داشتن حکم دادگاه و مراجع قضایی، حتی پرداخت مهریه زوجه نیز با این روش انجام می‌شود.
انواع مزایده چیست؟
مزایدات انواع مختلفی دارند و بر اساس عرف، قوانین و موقعیت به انواع زیر تقسیم می‌شود:
  • اختیاری
این روش، همانطور که از نامش پیداست، کاملا اختیاری و بدون هیچ فشاری از سمت قانون و دولت انجام می‌شود. زمانی که اداره‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف قصد دارند اموال خود را بفروشند، می‌توانند از طریق نشر آگهی، مزایده را به مردم اطلاع رسانی و برگزار کنند. حتی افراد حقیقی نیر می‌توانند اموال مازاد خود را با رعایت قوانین، با بالاترین قیمت به فروش برسانند.
  • اجباری
شیوه مزایده در این روش، به دستور مقام قضایی مشخص می‌شود. در واقع به روش حقوقی و قضایی برگزار می‌گردد. زوج‌هایی که اقدام به توقیف اموال برای مطالبه حق و حقوق خود کرده‌اند، شرکت‌ها و اشخاصی که اموالشان به دلایل مختلفی مانند عدم توان پرداخت بدهی توقیف شده و یا ورشکسته شده اند، با این روش می‌توانند اموال خود را به فروش برسانند.
  • خصوصی و محدود
این روش کاملا محرمانه بین افراد مشخص در زمان و مکان مشخص و به دلایلی چون مسائل امنیتی، حقوقی و سیاسی انجام می‌شود. پس از اینکه مراحل آن بر اساس قانون انجام شد، فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند خدمات یا کالا را با بالاترین قیمت بخرد.
  • عمومی
این نوع از مزایدات، برخلاف نوع خصوصی و محدود، کاملا آزاد و شفاف است. به گونه ای که عموم مردم می‌توانند در آن شرکت کنند.
آگهی مزایده چیست؟
اطلاع رسانی افراد برای شرکت در مزایده، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. رایج ترین روش اطلاع رسانی، درج آگهی، ذکر اقلام و کالاهای مورد نظر در روزنامه‌های کثیرالانتشار و جراید محلی است. بر اساس ماده 118 قانون اجرای احکام مدنی، آگهی فروش باید در یکی از روزنامه‌های محلی یک نوبت منتشر شود. اگر قصد انتشار آگهی در مکان‌های پر تردد مثل ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و معابر عمومی‌شلوغ را شهر دارید، باید در مورد شرایط آن تحقیق کنید. از آنجایی که فناوری رشد چشمگیری داشته و فعالیت در فضای مجازی افزایش یافته است، در فضای مجازی و منابع معتبر نیز امکان اطلاع رسانی وجود دارد.
 
تشریفات مزایده
در صورتی مزایدات امکان برگزاری را دارند که تشریفات را فراهم کنند و به روش قانونی آن را برگزار نمایند. در غیر این صورت، هر یک از دو طرف می‌تواند ابطال مزایده را از دادگاه بخواهد:
دعوت عمومی: دعوت باید در یک نوبت آگهی در یکی از روزنامه‌های محلی یا نصب آگهی در محل وقوع مال و معابر انجام شود. توجه داشته باشید که فاصله بین انتشار آگهی و روز فروش، بیشتر از یک ماه و کمتر از ده روز نباشد.
تعیین قیمت پایه: کارشناس رسمی ‌دادگستری قیمت پایه را اعلام می‌کند که سایر پیشنهادات قیمت‌ها باید بر مبنای آن شروع شوند.
پرداخت ده درصد بهای مال: فردی که بیشترین قیمت را برای خدمات یا محصولات بیان کند، باید ده درصد بهای پیشنهادی را به مامور اجرا پرداخت کند و هزینه باقی مانده را تا نهایتا یک ماه به دادگاه پرداخت نماید.
تسلیم مال و اعطای سند رسمی: پس از اینکه تمام هزینه‌ها پرداخت شد، تسلیم مال و اعطای سند رسمی ‌به نام فرد خریدار انجام می‌شود.

سخن پایانی
مزایدات بهترین روش برای فروش اموال و یا خدمات هستند. چرا که بیشترین سود به فروشنده تعلق می‌گیرد. البته خریدار هم ضرر نمی‌کند، چرا که قیمت پیشنهادی خود اوست و به چیزی که می‌خواهد رسیده است.