ایران خبر- از سال گذشته و در اعتراض به نحوه عملکرد علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش معلمان در سراسر ایران دست به اعتراض و اعتصابهای گستردهای زدند. معلمان به مواردی از جمله تبعیض در سطح وزارت، عدم اجرای طرح رتبه بندی و بی توجهی به وضع معیشتی اعتراض داشتند.
54 نماینده موافق برگزاری استیضاح وزیر آموزش و پرورشوزیر آموزش و پرورش در چند مرحله قول اصلاح روند و بهبود وضعیت را به معلمان معترض داد اما متاسفانه این وعده هر بار در مواجه با موانعی با شکست مواجه میشد. سرانجام نمایندگان مجلس در اعتراض به نحوه عملکرد وزیر آموزش و پرورش طرح استیضاح وزیر را امضا کردند. در این طرح 54 نماینده از جمله عثمانی، اسدی، سجادی، ندیمی، ثروتی، قاضیپور و قادرمرزی موافقت خود را با برگزاری استیضاح اعلام کردند.
نمایندگان در طرح دلایل خود مواردی از جمله: ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه مهم آموزش و پرورش، ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت جهت تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اعطای امتیازاتی مشابه سایر ارگانها و دستگاهها به فرهنگیان، ناتوانی وزیر در حذف تفاوتها در حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاهها و ارگانهایی که نسبت به آموزش و پرورش حساسیت شغلی به مراتب کمتری دارند و نداشتن برنامه و نظامی مشخص و موثر در استقرار پویا و جامع رصد، نظارت، ارزیابی وپایش مستمر برنامهها، فعالیتها و نتایج نها در ابعاد آموزشی، پژوهشی و ارتقا کیفی نیروی انسانی را برشمردند.
قادرمرزی، از نمایندگان موافق استیضاح معتقد است: بود و نبود فانی در راس این وزارت خانه تفاوت چندانی ندارد، چرا که در ساختار این مجموعه از معاونتها گرفته تا دانشگاه فرهنگیان هیچ هماهنگی وجود ندارد . ما به وزیری نیاز داریم که مجموعه آموزش و پرورش را ساماندهی کند، این امری است که فانی از عهده آن بر نیامده و میتوان گفت وضعیت کنونی به نفع این وزارت خانه نیست.
اما مخالفان نیز دلایل خود را دارند؛ بهروز نعمتی به عنوان نماینده مخالف استیضاح اظهار میکند: دولتها همیشه از فرهنگیان استفاده کرده و حمایتهایشان را از سوی آنان دریافت کردهاند؛ اما در عمل دولتها کوتاهی میکنند.ما نیاز به وحدت، همدلی و همسویی داریم. در صورتی که استیضاح برگزار شود نیز مشخص نیست چه کسی و با چه رویکرد سیاسی جایگزین وی شود.
مطبوعات درباره استیضاح چه میگویند؟روزنامههای صبح کشور، یک روز مانده به برگزاری جلسه استیضاح به این موضوع پرداخته و در گزارشهای خود از واکنش بهارستان نسبت به برگزاری این جلسه گفتند.
روزنامه ی «ایران» در گزارش خبری با عنوان «مخالفت سران مجلس با استیضاح فانی» نوشت: بهارستان در آستانه استیضاح وزیر آموزش و پرورش، موافق «عدم اعتماد» به فانی نیست. آخرین اطلاعات و اخبار حکایت از آن دارد که هیات رئیسه مجلس، هیأت رئیسه فراکسیون های اکثریت و اقلیت به همراه چهره های با نفوذ و برجسته مجلس موافق استیضاح «علی اصغر فانی» نیستند.
روزنامه اعتماد نیز با تیتر «زهر استیضاح گرفته شد» نوشت: هنوز معتبرترین موضع گیری به نفع فانی شاید سخنان غلامعلی حدادعادل باشد که برکناری او را به نفع وزارت آموزش و پرورش ندانسته بود. نفوذ حدادعادل در فراکسیون اصولگرایان و طیف منتقدان دولت نمی تواند بدون تاثیر مستقیم حرف او در این جریان همراه باشد. تاثیری که خیلی زود نشانه های خود را بروز داده است.
روزنامه ی «ابتکار» نیز در مطلبی با عنوان «در چرایی تغییر فاز مجلس» از تعدیل فضای بهارستان در آستانه استیضاح فانی گزارش داد و در ارزیابی دلایل این اتفاق نوشت: علاوه بر دیدارهای فانی با نمایندگان، حرف های رئیس جمهوری در جلسه مشترک یکشنبه شب دولت و مجلس، فضای بهارستان را درباره استیضاح تغییر داده است. اظهارت روحانی در این جلسه و تاکید او به اینکه «دولت در شرایط حساسی بار سنگین مسائل مختلف را بر دوش می کشد و با کمک نمایندگان مجلس و حمایت مردم که نمایانگر همدلی و هم زبانی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است، از مشکلات عبور خواهیم کرد» را می توان نوعی درخواست از مجلس برای تعامل و عبور از این استیضاح تلقی کرد.
«صندلی فانی» نیز عنوان گزارش روزنامه ی «شرق» در همین ارتباط است که در آن آمده است: عدم فهم مشترک میان نمایندگان و علی اصغر فانی، وزیر کنونی آموزش و پرورش، منجر به اعلام دوباره طرح استیضاح او شده است. به نوشته ی شرق، اغلب کارشناسان و وزیران پیشین آموزش و پرورش استیضاح فانی را اشتباه استراتژیک مجلس می خوانند چراکه مشکلات در آموزش و پرورش ریشه دوانده است.
موضعگیری معلمان در مقابل استیضاح وزیر آموزش و پرورشفرهنگیان نیز که اعتراضات خود را به ثمر نشسته میبینند در طرح دیدگاههای خود اظهار داشتند که بیش از اینکه خواستار استیضاح فانی باشند، بهدنبال برخورد نیرومندتر ایشان و دیگر دستاندرکاران آموزشوپرورش هستند. آنها خواستار این هستند که دولت و مجلس، بهدور از جناحبندیهای سیاسی، بهراستی به بهبود آموزشوپرورش بیندیشند و تبعیضهای موجود در این سازمان را از میان بردارند.

یکی از معلمان با دسته بندی مشکلات این قشر گفت: علاوه بر مشکل معیشتی معلمان باید بگویم که در حال حاضر با وجود اینکه معلمان به علت کثرت دانش آموز در بسیاری از کلاسها فرصتی ندارند تا حداقل دانش آموزان خود را به اسم بشناسند، برخی از معلمان تحت عنوان مازاد تدریس ندارند. هر زنگ مدرسه حدود 75 تا 90 دقیقه است و اگر این 75 دقیقه تقسیم بر جمعیت 30 و یا 25 نفره یک کلاس شود، به هر دانش آموز فقط 2 تا 4 دقیقه زمان میرسد. در نتیجه معلم زمان کافی ندارد تا از دانش آموزان به اندازه ی کافی پُرسش و پاسخ انجام دهد. در نتیجه بسیاری از دانش آموزان که کمی بهره ی هوشی کمتری دارند. خود بخود از کلاس و درس عقب می مانند. و معلم عملا به مبصر کلاس تبدیل شده و فقط سعی در برقراری نظم کلاس دارد و نمی تواند به درستی تدریس کند. باید ترتیبی اتخاذ شود که ما در سراسر ایران کلاسی با جمعیت بیشتر از 20 نفر نداشته باشیم. و کلاس ها دارای جمعیت 15 تا 20 نفر داشته باشد.
وی افزود: مشکل دیگر مدارس ایران حذف نمره و اصرار بر قبولی همه ی دانش آموزان در سال های اخیر است. حذف نمره به عنوان عامل نظم بخش به فرایند ارزشیابی دانش آموزان و اصرار مستقیم و غیر مستقیم بر اینکه همه دانش آموزان باید قبول شوند. با حذف نمره بسیاری از دانش آموزان وارد کلاس های بالاتر شده بدون اینکه درس ها را واقعا فهمیده باشند. در نتیجه معلم در کلاس های بالاتر با دانش آموزانی مواجه است که بدون یادگیری مطالب پیش نیاز مربوط به کلاس های پیشین در کلاس بالاتر وارد شده و اصلا حرف های معلم را نمی فهمند.
با این همه نگاه فرهنگیان و اصحاب رسانه به جلسه استیضاح سه شنبه سوم تیر ماه دوخته شده تا ببینند مجلس بار دیگر به عملکرد وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد میدهد یا باید به انتظار وزیر دیگری نشست؟