کد مطلب: 45749
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۷
چشم زخم و اعتقاد داشتن به آن از زمان های دور و قدیم هم در ایران و هم در فرهنگ های مختلف از قبیل یونان باستان وجود داشته است.
ایران خبر- "چشم زخم" به آسیبی گفته می شود که از نگاهی بدخواه و حسود و یا ستایشگر نصیب شخص یا چیزی می شود. برخی که گمان می کنند چشم چنین تاثیراتی دارد این قضیه را به "چشم شور"، "نظر زدن"، "چشم بد"، تعبیر می کنند.
"چشم زخم" و اعتقاد داشتن به آن از زمان های دور و قدیم هم در ایران و هم در فرهنگ های مختلف از قبیل یونان باستان وجود داشته است.

معمولا در مراسمی مثل عروسی، مشرف شدن به حج، خرید منزل نو و ... گوسفندی قربانی می کنند و اسپند دود می کنند، هم چنین از الفاظی مثل "از چشم بد دور" و "ماشاء الله" استفاده می کنند.

در بسیاری از فرهنگ ها  مردم بر این اعتقاد دارند که "چشم زخم" نوعی بدخواهی است که بدشانسی، تنفر و یا آسیب رساندن را با خود به همراه دارد که به آن "چشم زدن" یا "نظرزدن" لقب داده اند، در مقابل آن هم طلسم هایی وجود دارد که "نظرقربانی" نامیده می شوند و برای جلوگیری از بداقبالی و ایجاد صدمات احتمالی از آن استفاده می شود.

این اعتقادات و باورها در فرهنگ های مختلف وجود دارد و مردم به دنبال راه هایی برای پیشگیری از "چشم زخم" هستند.
 در اروپا، آسیا،افریقا و امریکا نیز این اعتقاد به صورت پراکنده وجود دارد اما از نظر اهمیت دادان به این قضیه تفاوت هایی در فرهنگ های مخنلف وجود دارد. البته بیشترین نقش آن در فرهنگ مردم خاورمیانه به چشم می خورد. به طوری که یکی از رایج ترین مواردی که مردم این ناحیه برای جلوگیری از "چشم زخم" استفاده می کنند گردن آویزها و لوازم تزئینی است که با انداختن به گردن و آویزان کردن در منازل خود از این قضیه پیشگیری می کنند.
 
 
چشم زخم از نظر اسلام
در روایات اسلامی نیز تعبیرات گوناگونی دیده می شود که وجود چنین امری را تایید می کند. در حدیثی می خوانیم که اسماء بنت عمیس خدمت پیامبر (ص) عرض کرد که گاه فرزندانِ جعفر(شوهرش) چشم می زنند. آیا رقیه ای برای آنها بگیریم؟ (منظور از رقیه دعایی است که می نویسند و افراد برای جلوگیری از چشم زخم با خود نگه می داند. آن را تعویذ نیز می گویند) پیامبر فرمود: آری مانعی ندارد، اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد، چشم زخم بود.
 
در حدیث دیگری از امیرالمومنین (ع) آمده است که پیامبر برای امام حسن(ع) و امام حسین (ع) رقیه گرفت و این دعا را خواند: " اعيذ كما بكلمات الله التامات وأسمائه الحسنى كلها عامة من شر السامة والهامة ومن شر كل عين لامة ومن شر حاسد إذا حسد "
یعنی : شما را می سپارم به تمام کلمات و اسمای حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هرچشم بد و حسود آنگاه که حسد ورزد. سپس پیامبر نگاهی به ما کرد و فرمود :" حضرت ابراهیم (ع) این چنین برای اسماعیل و اسخاق (ع) تویذ کرد."

از امام علی (ع) نیز روایت شده است: چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است.
 
حال می بینیم که از نظر عقلی نیز این قضیه امری محال نیست. دانشمندان بسیاری بر این باور هستند که برخی از چشم های نیروی مغناطیسی خواصی درون خود دارند که با تمرین های زیاد می توان آن را پرورش داد و استفاده کرد. خواب مغناطیسی به وسیله همین نیروی شگفت انگیز چشم ها میسر شده است.

در دنیایی که اشعه لیزر که نامرئی است، می تواند کاری کند که از هیچ سلاح مخرب دیگری ساخته نیست، پذیرش وجود نیرویی در بعضی از چشم ها که از طریق امواج مخصوصی در طرف مقابل اثر بگذارد، چیز عجیبی نیست. بسیاری نقل می کنند که با چشم خود افرادی را دیده اند که دارای این نیروی مرموز چشم بوده اند و افراد یا حیوانات یا اشیائی از طریق چشم زدن از کار انداخته اند.

بنابراین متوجه می شویم که "چشم زخم" نه تنها انکار پذیر نیست بلکه در اسلام و مبانی دینی و تمدن اسلامی به عنوان باور خرافه پرستی از آن یاد نشده است و در مبانی دینی نیز از آن صحبت شده به طوریکه بسیاری از حکما، فلاسفه و محققان نیز آن را واقعی می دانند.
گزارش از مه جبین محمدی- ایران خبر