کد مطلب: 40584
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۲
از دوران ماقبل تاریخ نوعی ارتباط درباره آگاهی از وجود و در دسترس بودن اجناس و کالاها وجود داشته است. برخی از تصویری که بر روی دیواره غارهای اولیه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی هستند. بنابراین، تبلیغ مقولهای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سالهای اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها داشته است. با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید میشناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد.
ایران خبر- از دوران ماقبل تاریخ نوعی ارتباط درباره آگاهی از وجود و در دسترس بودن اجناس و کالاها وجود داشته است. برخی از تصویری که بر روی دیواره غارهای اولیه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی هستند. بنابراین، تبلیغ مقولهای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سالهای اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها داشته است. با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید میشناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد.
تبلیغات به شکل امروزی مانند بسیاری از رسوم دیگر وارد تجارت و کسب و کار شد و رفته رفته توسعه یافت، چرا که لزوم آن احساس میشد. بعد از انقلاب صنعتی، به دلیل بالا رفتن حجم تولیدات دیگر فروش مقوله راحتی نبود. زیرا اولاً به دلیل تولید انبوه، تمایز در بین محصولات تولیدی از میان رفت و بیشتر محصولات، استاندارد و یک شکل شدند. ثانیاً به علت زیاد شدن فاصله بین تولید و خدمات مانند گذشته به سهولت در اختیار مصرف کنندگان قرار نمیگرفت، لذا نیاز به کانال ارتباطی جدیدی احساس شد.
امروزه تبلیغات و برچسب های تبلیغاتی درهر زمینه در شهر گسترش یافته است به طوری که در برخی دیوارها برای تبلیغ دیگری جایی وجود ندارد.
تبلیغ در هر زمینه ای که باشد اگر به زیبایی و ظاهر شهر لطمه وارد کند نه تنها اثرگذار نیست بلکه اثرات ضد تبلیغ هم به همراه خواهد داشت.
این روزها برچسب های متنوع تبلیغاتی زشت یا زیبا دیوارهای شهر را کاغذ دیواری کرده اند! به طوری که اگر بخواهیم از بین آن همه تبلیغ انتخابی داشته باشیم به نتیجه مطلوبی نمی رسیم.
اکنون شاهد برچسب هاي تبلیغاتی با مضمون آژانس تلفني، قاليشويي در اسرع وقت، نصب کاغذ ديواري، کلاس خصوصی، مهدکودک، سالن های زیبایی و آرایش، باشگاه و کلوب های ورزشی که در رنگها وطرح های مختلف و متنوع بر روي درو دیوار و اطراف آيفون منازل شهروندان چسبانده مي شود که همواره با اعتراض شهروندان روبرو می شود.
متاسفانه برچسب های تبلیغاتی در جاهایی دیده می شود که چشم را آزار می دهد. این تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس ها و در و دیوار مترو به وضوح قابل مشاهده هستند. چرا باید بر بدنه و شیشه اتوبوس شاهد انواع تبلیغ باشیم! چرا محکوم به دیدن تبلیغ انواع سس کچاپ هستیم به جای برگ ریزان خزان و دیگر زیبایی طبیعت!
نکته قابل توجه این است؛ واقعا چند در صد از مردم در روز به تبلیغات توجه می کنند و این تبلیغات تا چه حد از نیازهای اولیه مردم را به صورت مطلوب برآورده می کنند.
علاوه بر تبلیغات دیواری شرکت ها افرادی را در سطح شهر به خدمت گرفته اند که انواع تبلیغات را به شهروندان ارائه دهند که آن هم با بی فرهنگی برخی از مردم نصیب کف زمین می شود. زحمت پاک سازی کف خیابان از تبلیغات شرکت های مختلف بر عهده رفتگران است. تا کی آنها باید قد خم کنند تا بی فرهنگی مردم را در قالب تبلیغ و ارائه خدمات جمع آوری کنند.
با توجه به همه این مسایل باید به دنبال راه چاره باشیم زیرا تبلیغات گسترده شهری آسیب جدی به محیط زیست وارد می کند. با یک حساب سرانگشتی هم شاید بتوانیم متوجه شویم برای تولید هزاران برگ کاغد تبلیغاتی کف خیابان ها چند اصل درخت از جنگل هایمان را به دست تبر سپردیم.
گزارش از مه جبین محمدی -
ایران خبر