کد مطلب: 122926
 
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۹
«اقتصاد دیجیتال با اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات متفاوت است اما اقتصاد دیجیتال در حوزه های مختلف بر پایه ارتباطات و فناوری اطلاعات بنا شده است که در دنیا سهم آن از کل اقتصاد چیزی بین 15 تا 20 درصد است».
 

​ به گزارش «ایران»، رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان مطلب فوق گفت: اکنون سه نوع اقتصاد  که شامل اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، و اقتصاد دیجیتال شده است، در دنیا وجود دارد که ما در کشور در حال حرکت به سوی اقتصاد دیجیتال هستیم.

امیر ناظمی افزود: اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل شرکت هایی مثل اپراتورهای تلفن همراه است که در این حوزه فعالیت می کنند که در دنیا سهم این نوع از اقتصاد بین 2 تا 5 درصد است که در وضعیت فعلی ایران نیز سهم اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین دامنه قرار دارد. در واقع اگر مجموعه درآمدهای شرکت های مختلف این حوزه را با هم جمع کنیم، سهم آن از کل تولید ناخالص کشور چیزی بین 2 تا 5 درصد است.

معاون وزیر ارتباطات نوع دیگر اقتصاد را اقتصاد دیجیتال نامید و گفت: اقتصاد دیجیتال علاوه بر شرکت های ارتباطات و فناوری اطلاعات، شامل فعالیت هایی می شود که از محل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارزش افزوده کسب می کند . نمونه آن  شرکت های حمل و نقل اینترنتی مثل «اسنپ» و «تپ سی» است اگرچه آنها جزو شرکت های ارتباطات و فناوری اطلاعات نیستند اما بنیان اصلی آنها بر ارتباطات فناوری اطلاعات بنانهاده شده که همان اقتصاد دیجیتال است.

ناظمی با بیان اینکه در اقتصاد دیجیتال عملا شرکت هایی را درنظر می گیریم که هسته اصلی فعالیت آنها مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: در اقتصاد دیجیتال این شرکت ها تابع دو گونه از مقررات هستند. یکی قوانین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به آنها تحمیل می شود و دیگر قوانین حوزه تخصصی است که در آن فعالیت می کنند، چراکه نمی توان به واسطه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از قوانین حوزه تخصصی خود مستثنی شوند. به عنوان مثال راننده باید گواهینامه های فنی و احراز سو پیشینه داشته باشد در عین حال باید دوره هایی را در ارتباط با تعامل با مشتریان را سپری کرده باشد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات دامنه اقتصاد دیجیتال را فراتر و گسترده تر از اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست که در دنیا سهم آنها از اقتصاد 15 تا 20 درصد است و گفت: اقتصاد نوع سوم اقتصاد دیجیتال شده است و اندازه آن از حلقه اقتصاد دیجیتال نیز بزرگتر است. به عنوان مثال ایران خودرو و سایپا دو تولیدکننده خودرو هستند که اگر با استفاده از ابزار GPS، اقدام به رهگیری و ردیابی و هوشمند سازی خودرو کنند ( تا در مواقع سرقت امکان رصد آن وجود داشته باشد) بدین طریق ارزش افزوده ای را برای این خودروسازها به همراه آورده اند.

وی با اشاره به ارزش افزوده ایجاد شده از سوی ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: ارزش افزوده ای که ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد می کند علاوه بر خودروساز در حیطه مشترکین نیز وجود دارد که برای آنها زیرساخت و تنظیم مقررات نیز لازم است.

ناظمی گفت:  برآوردها نشان می دهد که پنج تا 10 سال آینده سهم اقتصاد دیجیتال شده از اقتصاد دنیا چیزی حدود 25 تا 30 درصد باشد. البته در اقتصاد دیجیتال شده به شرکت هایی احتیاج است تا خدمات را به شرکت های مختلف چون ایران خودرو و سایپا ارائه دهد بنابراین نیاز به استاراپ و صندوق های خطرپذیر در این نوع از اقتصاد جایگاه خود را دارند.

 

منبع : ایران آنلاین