کاهش ٢٠ تا ١٠٠ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار
کمبود عرضه توسط دو خودروساز داخلی و گرانی قطعات خودرو در کنار مشکلات قطعه سازان موجب شده تا بازار خودرو بار دیگر آشفته شود.
هر چند پیش از این رضا رحمانی، وزیر صنعت از ثبات در بازار خودرو با آزاد سازی قیمت ها خبر داده بود اما با گرانی های اخیر به نظر می رسد که آزادسازی هم نتوانست جلوی یکه تازی قیمت ها در بازار را بگیرد و عملا وعده وزیر صنعت برای افزایش تولید و تعادل سازی در عرضه خودرو محقق نشده است.
رضا رحمانی پیش از این با لغو افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات پیشفروش شده با موعد تحویل ۳۰ دیماه، وعده داده بود که با آزاد سازی قیمت ها و قیمت کارخانه 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار می توان در کنار اینکه عرضه را افزایش داد دست دلالان از بازار را کوتاه و نیاز مصرف کننده واقعی را با تعدیل قیمت ها تامین کرد. اما نه تنها عرضه کاهش نیافت که قیمت ها هم به شدت بالا رفته است.
البته روز گذشته رحمانی گفته گرانی خودرو ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد و تولید باید افزایش یابد.
رحمانی در ادامه از آغاز فرآیند پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از سوی دولت به ایران خودرو و سایپا خبر داده و گفت که مطابق با توافقات صورت گرفته میان خودروسازان و قطعه سازان قرار بر این شد تا این ۴ هزار میلیارد تومان مستقیما به بخش اقتصادی کشور تزریق شود. البته تاکنون تسهیلاتی به قطعهسازان پرداخت نشده، در صورتی که این تسهیلات پرداخت شود تولید افزایش پیدا میکند و بازار خودرو ساماندهی میشود.
بر اساس آمارها، تولید و عرضه خودرو حدود 38 درصد کمتر شده است و پیش فروش هایی هم که انجام شده اند به جای مصرف کنندگان واقعی به دست واسطه گران رسیده است و این گروه هم با عدم عرضه خودروها به بازارعملا موجبات افزایش قیمت ها و آشفتگی های بازار را سبب شده اند.
البته برخی از کارشناسان گرانی ها اخیر در بازار را غیر واقعی عنوان کرده و می گویند هر چند عرضه در بازار کم شده است اما افزایش شدید قیمت ها بیشتر جوسازی دلالان است.
رئیس انجمن قطعهسازان در این زمینه افزایش قیمت خودرو را ناشی از دلالی و حباب دانست و گفت: شرایط امروز بازار خودرو هیچ تغییری نسبت به ماههای گذشته نداشته و این افزایش قیمت حبابی است که به زودی نیز از بین خواهد رفت.
محمدرضا نجفی به تسنیم گفت: در دو ماهه اخیر خودروسازان بدهی خود را به قطعه سازان نداده اند، تولید خودرو کاهش یافته، اما این موضوع عامل افزایش قیمت در روزهای اخیر نیست.
افزایش عرضه با فروش فوری در بازار، پایبندی به آزاد سازی قیمت ها، تزریق نقدینگی و اختصاص ارز به خودرو سازان و تولید کنندگان، ایجاد تعادل در تقاضاها از جمله راهکارهایی است که توسط فعالان این بخش برای تعدیل قیمت ها و ثبات بازار ارائه می شود.
امروز نماینده ویژه مدیرعامل سایپا از فروش فوری این شرکت از فردا( سه شنبه) خبر داد و گفت: برای کنترل قیمت ها در بازار و حمایت از مشتریان واقعی بازار شب عید، فروش فوری محصولات سایپا آغاز می شود.
هم زمان با فروش شرکت سایپا معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو نیز هم از فروش فوری این شرکت از فردا خبر داد.
مصطفی خان کرمی گفت: همزمان با عرضه تعداد بالایی از خودروهای تولیدی و با اجرای شرایط فروش فوری درروزهای آتی، حباب قیمت خودروهای این شرکت دربازار شکسته خواهد شد.
***آخرین قیمت ها
در ادامه جهش قیمتی خودروها هم روز گذشته پژو 206 صندوق دار با افزایشی 5 میلیون تومانی 97 میلیون تومان در بازار قیمت خورد و پژو 206 تیپ 2 با افزایش 4 میلیون تومانی 80 میلیون تومان.
همچنین قیمت پراید نیزبا اینکه روز یکشنبه در کانال 45 میلیون تومان بود دیروزب ه 47 میلیون تومان رسید.
علاوه بر این سمند EF7 هم با 5 میلیون تومان افزایش قیمت، 87 میلیون تومان، چانگان با افزایش 7 میلیون تومانی 157 میلیون تومان و دنا با افزایش 2 میلیون تومانی 110 میلیون تومان به فروش رسید.
دیروز استپ وی 144 میلیون تومان، پارسtu5 کلاس 13 هم 96 میلیون تومان، دنا 110 میلیون و 500 تومان و تندر اتومات 110 میلیون و 500 تومان فروش رفت.
/بیشتر بخوانید
ضرر5 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا در 6 ماه اول امسال