ایران خبر بررسی می کند؛

تک و پاتکهای سیاسی در شبهای محرم

کد مطلب: 44353
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
شبهای محرم باز هم بهانه ای شد تا هر کسی از ظن خود دیدگاه سیاسی اش را به گوش دیگران برساند.
 
به گزارش ایران خبر،پس از حضور علی لاریجانی رییس مجلس در مراسم دیشب بیت رهبرمعظم انقلاب، برخی افراد شعارهای خاص و کنایه دار سردادند.
رئیس مجلس پس از ورود به مجلس عزاداری با شعارهای تند حامیان جریان های تندرو روبرو شد.

این افراد شعارهایی از قبیل «خواص بی بصیرت؛ مایه ننگ ملت»، «امان نامه برجام؛ تلاش بی سرانجام»، «مرگ بر منافق» و «هیها منا الذله» سر دادند.

براساس گزارش های رسیده، این عده ی قلیل دوشب گذشته نیز پس از حضور رئیس جمهور، شعارهایی این چنین سر داده بودند.

لازم به ذکر است که حمایت علی لاریجانی از توافق هسته ای و کمک های او در روند تصویب برجام در مجلس، باعث عصبانیت جریان های تندرو و در راس آن جبهه ی یکشبه ایجاد شده ی «پایداری» شده است.

پیش از این، همین جریان افراطی، در سالگرد 22 بهمن چند سال پیش مانع سخنرانی لاریجانی در حرم حضرت معصومه شدند و ضمن سردادن شعارهای توهین آمیز ، به سمت او کفش و مهرنماز  پرتاب کردند.

این جریان ، سابقه ی شعاردادن مکرر در حین سخنرانی سید حسن خمینی در ایام سالگرد رحلت امام (ره) را در کارنامه خود دارند ، شعارهایی که نهایتاً منجر به کوتاه شدن سخنرانی یادگار امام (ره) شد و سپس رهبری، با بوسیدن پیشانی سید حسن، نسبت به این روش نادرست، واکنش نشان دادند.

*زیباکلام: این روزها لاریجانی بیش از ظریف در معرض حمله تندروهاست

 صادق زیباکلام معتقد است که هرچه پیش برویم مخالفت های تندروها با توافق هسته ای ایران و غرب بیشتر خواهد شد.
اين استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرآنلاين درباره علت ادامه مخالفت هاي تندروها با برجام پس از تصويب نهايي در مجلس و اجرايي شدن آن، گفت: من پيش از اين دو نکته را درباره برجام مطرح کرده بودم و اين روزها، هرچه که به پيش مي رويم مي بينم که آن دو نکته صحيح بوده است.

او ادامه داد: نکته اول آنکه تصويب برجام زلزله اي در ميان دلواپسان خواهد انداخت. از روزي که توافق وين اعلام شد، مخالفت جريان تندرو و پايداري نه تنها کاهش نيافت، بلکه مخالفت ها تندتر هم شد. علت اين مسئله هم اين است که اصل مخالفت تندروها مسئله هسته اي نيست. اساسا مناقشه هسته اي براي آن ها ابزار نيرومند و موثري در جهت ضديت و مخالفت با غرب است. حل شدن اين مسئله بهانه ضديت با غرب را از دست آن ها مي گيرد. توافق وين که ما امروزه آن را به برجام مي شناسيم آغاز روند تنش زدايي با غرب است.

زيباکلام نکته دوم را اختلافي مي داند که در جريان اصولگرايي به واسطه برجام بروز مي کند و مي گويد: امروزه مي بينيم که عملا اين اختلاف اتفاق افتاده است. اين روزها تندروها و جبهه پايداري آن ميزان که به آقاي لاريجاني حمله مي کنند به ظريف حمله نمي کنند. همچنين اين روزها آن ميزان که آقاي لاريجاني در مجامع عمومي از برجام دفاع مي کند و سخنراني مي کند، ظريف اين کار را نمي کند. در حقيقت امروز دفاع از برجام و توافق هسته اي بر عهده آقاي لاريجاني و کليه طيف هاي معتدل و منطقي اصولگرا است.

اين استاد علوم سياسي درباره اينکه اين مخالفت ها تا چه زماني ادامه پيدا خواهد کرد؟، گفت: اين حمله ها و تندروي ها از سوي جبهه پايداري و دلواپسان تا زماني که يک مشاجره جديد و يک بهانه جديد براي آمريکا ستيزي پيش نيايد، ادامه خواهد داشت و آن ها بر طبل مخالفت خود خواهند کوبيد.
او گفت که، اصولگرايان تندرو اميدوارند که مشکلاتي بر سر اجرايي شدن برجام روي دهد. آن ها اميدوارند که مثلا آمريکايي ها دعاوي خاصي را مثلا بر سر برنامه موشکي ايران مطرح کنند. در حقيقت آن ها منتظرند تا دري به تخته اي بخورد و اجراي برجام به مشکلي برخورد کند و آن زمان اين ها دست بالا را خواهند داشت.
او همچنين معتقد است که چنين مشکلي به وجود نخواهد آمد چراکه همان عزم و اراده جدي اي که در تهران و واشنگتن به وجود آمد که برجام به امضا برسد، همان عزم و اراده امروز هم براي اجرايي شدن برجام وجود دارد. با اين وجود مخالفت هاي تندروها ادامه خواهد داشت.
زيباکلام در پايان سخنانش به دليل اصلي مخالفت هاي تندروها با برجام اشاره کرد و گفت: قطعا برجام و مناسبات پسا برجام به ضرر جبهه پايداري بوده است. مسئله اصلي اين ها انتخابات اسفند ماه است. البته بخشي از دفاع اصولگرايان معتدل از برجام هم به خاطر حفظ جايگاهشان در انتخابات اسفند ماه است. از اين جهت، برجام به ضرر تندروها و به نفع معتدلان است. در حقيقت عصبانيت و ناراحتي تندروها از اين است که برجام به نفع دولت، اصولگرايان معتدل و اصلاح طلبان شده است.
 
*منتقدان برجام اگر دلسوز مردم هستند چرا در قبال روش های نادرست دولت قبل سکوت کردند؟
 
- روزنامه جمهوری اسلامی هم درباره این رفتارها نوشت: زمان نقد برجام نیز با توجه به عبور آن از مجاری قانونی و دریافت تایید رهبری، سپری شده است.
اکنون زمان کمک به دولت و مسئولین اجرای برجام برای تامین منافع ملی و ممانعت از سوءاستفاده طرف‌های مقابل است. گره زدن برجام، که یک موضوع ملی است و با مصالح عمومی سروکار دارد، با اموری از قبیل انتخابات، نادیده گرفتن منافع ملی و قربانی کردن آن در برابر منافع شخصی و جناحی و گروهی است. این کار، از هر جناحی که باشد غیرقابل قبول است. مردم ایران،‌ بعد از 36 سال زندگی در فضای انقلابی و بهره‌مندی از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی، این شایستگی را دارند که مصالح خود را به درستی تشخیص بدهند و نیازی به اشخاص یا گروه‌ها و جناح‌ها برای اینکه بدانند به چه کسانی باید رای بدهند و به چه کسانی نباید رای بدهند نداشته باشند. اینکه رهبر انقلاب در نامه تایید برجام از تمام کسانی که به نقد و بررسی آن پرداخته‌اند تقدیر کردند و خطاها را نادیده گرفتند برای کسانی که حالا معلوم شده مسیر نادرستی را در پیش گرفته بودند و بداخلاقی‌های آنها در تاریخ به ثبت رسیده، باید درس اخلاق بزرگی باشد و به جای توجیه تحلیل‌ها و رفتارهای نادرست خود، تلاش کنند آن را جبران نمایند.
اینان اگر دلسوز مردم و کشور هستند، چرا در 8 سال دوران دولت‌های نهم و دهم که روش نادرست آن دولت‌ها با موضوع هسته‌ای موجب صدور آنهمه قطعنامه ظالمانه علیه ملت شد سکوت کردند و حتی امروز هم دست از تایید از آن روش غلط بر نمی‌دارند؟ اگر مسئولان اجرائی امروز کشور به هر دلیل درباره آن روش غلط و آن سکوت معنادار و حامیان آن چیزی نمی‌گویند این خودداری از افشاگری نباید موجب طلبکاری آنان شود. راه جبران اینست که همه به دولت برای پیمودن مسیر اجرای دقیق برجام کمک کنند و در این راه، صادق باشند.
 
*آیت الله امجد: از برخی منابر به اشخاص محترمی فحش می دهند

 آیت الله محمود امجد با بیان اینکه درس عاشورا، «مدارا» بود، از اینکه از برخی منابر به اشخاص محترمی فحش می دهند، انتقاد کرد.
اين استاد اخلاق که سخنران مراسم عزاداري منزل محمد هاشمي عضو پيشين مجمع تشخيص مصلحت و رئيس اسبق صداوسيما بود، تاکيد کرد: حفظ نظام از اوجب واجبات است تا هرج و مرج نشود. لازمه اين کار هم باز کردن فضاي نقد است. اگر نقد در جامعه نباشد و رسانه ها آزاد نباشند، همه چيز ساقط مي شود.
آيت الله امجد که نظام جمهوري اسلامي ايران را نظامي بي نظير مي خواند که توسط عالمي بزرگ به نام «امام خميني(ره)» بنا نهاده شده است، ادامه داد: انقلاب که شد من فکر مي کردم که «اسلام» به کشور ما آمده است. حکومت ما حکومت خوبي است اما افسوس که برخي در آن بدي مي کنند تا اين تصور از اذهان پاک شود که اين نظام، نظام اسلامي است و براي احياي دين خدا است.
 
*طعنه پناهیان به ظریف درشب تاسوعا

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در سخنانی در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی بی آنکه نامی از وزیر امورخارجه ببرد، به نقد دست دادن وی با دشمن پرداخت.
، اين استاد حوزه که موضوع سخنراني شب گذشته خود را به بحث «نفوذ دشمن» اختصاص داده بود، در بخشي از سخنانش گفت: براي صدمه نخوردن از نفوذ بايد دشمن را نااميد کرد. اما برخي آنقدر بدبختند که مي گويند کمي با دشمن نرم برخورد کنيم! در حالي که دشمن بايد نا اميد شود و مثل «سين» و «گاف» -سگ- پشيمان شود که با تو تماس گرفته است.
وي با اشاره به اينکه شمر در عرصه کربلا دچار چنين حسي در مواجهه با حضرت ابالفضل شد، ادامه داد: اما حضرت عباس کاري کرد که لبخند بر لبان امام حسين نشست. شمر مهربانانه عباس را صدا مي زد ولي عباس رويش را بر مي گرداند و مي گفت خدايا چرا کار من به جايي رسيده که دشمن به من طمع کرده است؟ اما امام حسين به عباس گفت من تو را قبول دارم، برو و جوابش را بده.

*عباس چون با دشمن دست نداد خدا دستانش را قبول کرد

پناهيان با لحني روضه گونه ادامه داد: برخي مي گويند چون دست و چشم عباس به آبي خورد که به دست امام حسين نرسيد، چشم و دستش فداي امام حسين شد. اما اي عباس تو با دشمن دست ندادي و خدا دستان تو را قبول کرد. جانم به فداي دست هاي عباس که به دشمن دست نداد. به دشمن با غضب نگريستي و خدا چشمات را قبول کرد. عباس جلوي دشمن سر خم نکرد و خدا سر او را قبول کرد.
وي به سخنان آيت الله بهجت اشاره کرد که از نفوذ در خانه هاي علما و نفوذ در «مملکتي​»ها ابراز نگراني کرده بود و به نقل از آن مرحوم ادامه داد: بايد مراقبت کرد چون دشمن دست از نفوذ بر نمي دارد. دهها جمله از آيت الله بهجت در کلاس هاي خارج فقه ايشان وجود دارد که به اين امر اشاره دارد.
پناهيان با طرح اين سوال که «نفوذ پذيران چه کساني هستند؟»، از ابوموسي اشعري به عنوان يکي از مصاديق آن اشاره کرد و گفت: بنا بر آنچه که در قرآن امده، نفوذ پذيران کساني هستند که ولايت پذير نيستند. عوامل نفوذپذيري را بايد شناخت. شوراي نگهبان هم بايد در اين زمينه تامل کند که اگر چنين زمينه اي در کسي هست، به سياست وارد نشود.
اين استاد حوزه خطاب به سياهپوشان امام حسين(ع)، گفت که با يک شايعه و ترساندن سپاه امام حسين از قدرت دشمن، امام را به شهادت رساندند.

*شورای نگهبان مراقب نفوذپذیران باشد

او سپس با تاکيد بر اينکه «قطعا نفوذ در جامعه ما و امت اسلامي بي اثر خواهد بود»، خاطرنشان کرد: همه اين حرف ها براي اين است که نفوذ پذيران خودشان را ضايع و رسوا نکنند! ما مي خواهيم هزينه ها را کاهش دهيم و گرنه نگراني خاصي وجود ندارد. فقط مي خواهيم به نفوذ پذيران با لبخند بگوييم که خودتان را رسوا نکنيد!
وي ادامه داد: مسئولين ما بري هستند و انشالله بري خواهند بود. ما با حسن نيت نگاه مي کنيم. يکي از اساتيد دانشگاه پس از مسائل سال 88 به من نکته اي را گفت که با اجازه وي اينجا نقل مي کنم. به گفته وي، پس از مشورت با مرحم شهيد بهشتي قرار مي شود که فرزندان چند تن از قضات به خارج از کشور بروند و روي حقوق بين الملل کار کنند. اين استاد دانشگاه در طول سفر از يکي از آقايان در سازمان ملل که وابسته به رژيم صهيونيستي بوده مي پرسد که «غرب با انقلاب ما چه مي خواهد بکند؟» او مي گويد که انقلابيون بالا مي آيند و بچه هايشان به خارج از کشور مي روند تا تحصيل کنند. براي آنها تور پهن مي شود و از طريق آن فرزندان در تصميم گيري هاي آتي کشور تاثير مي گذارند.
وي با تاکيد بر اينکه الان اصلا فضاي تبليغاتي خاصي نيست که اين سخنان را مطرح مي کند، گفت: نمايندگان کشورهاي ديگر چرا نمي آيند در دانشگاه هاي ما علنا سخنراني و مناظره کنند و در عوض در ديدار با روسا و اساتيد دانشگاهي ما پچ پچ مي کنند؟ آنها که از انگليس خبيث به ايران مي آيند، بروند و رسما مناظره کنند، نه اينکه در گوشه و کنار پچ پچ کنند! آنها ضعيف هستند و چون ما قوي هستيم، آنها چنين مي کنند. آنها در پي نفوذ هستند.

*نقویان: امام‌حسین با عمرسعد دست داد

در مقابل نقویان از ماجرای دست دادن امام حسین (ع) با عمرسعد در روز عاشورا می‌گوید.
حجت الاسلام نقویان هم در مراسم شب عاشورا در منزل صادق خرازی درباره ماجرای دست دادن اخیر ظریف با اوباما اظهار داشت: چه کردند این روزها درباره دست دادن اما اگر عکس و فیلم بود آن روزها نشان می دادیم روایاتش اما هست که امام حسین(ع) در این روز با عمر سعد هم حداقل یکبار دست داد.
وی افزود:  برای چهار تا تار مو تن و بدن ما می لرزد ولی برای میلیارد میلیاردپولی که دزدیدند خفه خون گرفتیم, این آیا مسلمانی ماست؟
 
و البته واکنشهای سیاسی در این شبها تنها به موضوعات فوق خلاصه نمی شود و بسیاری از صاحبان منابر شناخته شده و ناشناس از ظن خود زاویه ای سیاسی را برای پرداختن به مسائل روز انتخاب کردند.