کد مطلب: 69537
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۹
برخی از شرکت های تجاری برای ارائه محصول خود تعداد ی بازاریاب استخدام می کنند تا به صورت تلفنی به جذب مشتری و تبلیغ محصولات بپردازند.
شهروندان از بازاریابان غیرحرفه ای تلفنی در امان نیستند و احساس نارضایتی دارند
 
ایران خبربازاریابی تلفنی امروزه یکی از روش های مهم در بازاریابی متقاعد نمودن مشتریان آگاه امروزی است که حق انتخاب این خریداران به دلیل رقابتی شدن بازارها رو به رشد است.

بازاریابی تلفنی یکی از روش های ترفیع می باشد خود شامل مواردی همچون 
تبلیغات، ترویج فروش، فروش شخصی یا مسقیم و بازاریابی به علاوه روابط عمومی می گردد.

برای هر کاری روش های مخصوصی وجود دارد. در ایران هنوز به طور کامل آموزش های لازم و کافی در برخی کارها خصوصا بازاریابی به کارآموزان داده نمی شود. متاسفانه در  این حوزه کاری چون حرف اول و آخر جذب مشتری است، اصول و فرهنگ بازاریابی فراموش می شود. 

برخی از شرکت های تجاری برای ارائه محصول خود تعدادی بازاریاب استخدام می کنند تا به صورت تلفنی به جذب مشتری و تبلیغ محصولات بپردازند. اما اصول اولیه را به آنها آموزش نمی دهند و صرفا برای فروش کالای خود و رسیدن سریع به پول از هر ترفندی استفاده می کنند.

یکی از مشکلاتی که شهروندان در این زمینه ابراز نارضایتی دارند ساعات تماس بازاریابان است. در موارد بسیاری دیده شده ساعات اولیه صبح و یا بعداز ظهر زمان استراحت افراد با تلفن منزل آنها تماس گرفته می شود. تماس هایی که در ساعت های نامناسب انجام می شود نه تنها جذب مشتری نمی کند بلکه مشتری را شاکی هم می کند! چرا که برخی از تلفن های مخصوص منزل مسکونی است و بازاریاب نمی داند ساعتی که تماس می گیرد زمان استراحت فردی است و یا ممکن است شخص بیماری در منزل باشد و صدای تلفن برای وی ایجاد مزاحمت کند.

برخی از بازاریابان بسیار غیرحرفه ای کار خود را انجام می دهند. به طوریکه هنگام تبلیغ محصول اجازه صحبت به طرف مقابل را نمی دهند و حتی حاضر نیستند ساده ترین سوال را بپرسند که محلی که تماس گرفته اند منزل، اداره، سازمان و ... است و محصول آنها برای آن مجموعه مورد استفاده هست یا خبر؟ بلکه بی وقفه شروع به تبلیغ کالای خود می کنند! 

اصول بازاریابی تلفنی در کشورهای مختلف و حتی مناطق اقلیمی متفاوت است. مهمترین عنصر تأثیر گذار در اصول بازاریابی تلفنی، آشنایی با مسائل فرهنگی می باشد. سایر عناصر مانند مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در مرحله بعد مورد بررسی قرار می گیرند.

اصول بازاریابی تلفنی عبارتست از کارشناس فروش آموزش دیده نسبت به مسائل فنی و همچنین آموزش کافی جهت مدیریت مذاکرات در
 سناریو بازاریابی و سناریو مذاکره می گردد. البته مواردی مانند آشنایی کامل مصرف کنندگان در مورد محصولات و خدمات و همچنین آشنایی مشتریان و مصرف کنندگان با نحوه ارائه خدمات در بازاریابی تلفنی بسیار مهم است.

نکته آخر؛
کارفرمایانی که به دنبال فروش کالا و محصولات خود از طریق بازاریابی تلفنی هستند باید با دقت بیشتری کارآموزهای خود را استخدام کنند چرا که با اشتغال افراد بی تجربه هم نارضایتی مردم را خواهند دید هم ضرر اقتصادی برای خودشان به وجود می آید.